۱۳۹۰ اسفند ۱, دوشنبه

شصت درصد سکته‌های مغزی مربوط به مردان است

شصت درصد سکته‌های مغزی مربوط به مردان است!
(خوش به حال خانم ها !)

رئیس انجمن سکته مغیر ایران گفت: ۶۰ درصد سکته های مغزی مربوط به مردان و ۴۰ درصد در زنان رخ می دهد و آلودگی هوا، فشار خون و چربی خون بالا، کم تحرکی و استعمال سیگار عوامل مهم بروز سکته است.
محمدرضا قینی در مورد میزان وقوع سکته‌های مغزی در مردان نسبت به زنان به فارس گفت: ۶۰ درصد سکته‌های مغزی در مردان رخ می‌دهد و ۴۰ درصد در زنان البته این سکته‌ها زمینه سابقه‌ای دارند و اغلب بیماری‌هایی مانند فشار خون، چربی بالا، دیابت و همچنین مصرف سیگار در آقایان بالاتر است در نتیجه سکته‌های قلبی و مغزی نیز در مردان بیشتر رخ می‌دهد.
وی ادامه داد:
اگر چربی خون و فشار خون مدام کنترل شود یا مردان نسبت به رژیم‌های غذایی برای کاهش قند خون خود حساس باشند و کمتر سیگار بکشند به راحتی می‌توان آمار سکته را پایین آورد.
این جراح مغز و اعصاب تصریح کرد:
اگر چه مسائل ژنتیک و هورمونی هم ممکن است در بروز سکته دخیل باشد اما مواردی مانند استرس، و بیماری‌های زمینه‌‌ای بروز انواع سکته را بیشتر می‌کند.
وی با اشاره به تأثیر استرس در سکته گفت:
استرس بر روی همه اندام‌ها تأثیر می‌گذارد و با منقبض کردن عروق و حتی گاهی بسته شدن آن، افزایش قند و فشار خون و افزایش ضربان قلب به عنوان عامل عمده سکته‌ها شناخته شده است.
قینی آلودگی هوا را هم در بروز سکته بی‌تأثیر ندانست و گفت: فاکتورهای مختلفی در هوا سبب آلودگی می‌شوند و هر یک تأثیر سوء خود را دارند اما مونوکسید کربن از شاخص‌‌ترین عواملی است که رسیدن اکسیژن به بافت‌ها را مختل می‌کند و در نهایت اگر اکسیژن رسانی دچار اختلال شود و میزان اکسیژن در بافتی پایین بیاید با تنگ شدن عروق سکته رخ می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست: