۱۳۹۰ اسفند ۸, دوشنبه

اولین اسکار سینمای ایران !


اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان فیلم "جدایی نادر از سیمین" اولین اسکار تاریخ سینمای ایران را برای این فیلم به دست آورد.

دقایقی پیش هشتادوچهارمین دوره از جوایز اسکار در سالن "کداک تیاتر" لس‌آنجلس برگزار شد و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا برگزیدگان خود را معرفی کرد.
امسال فیلم‌ها "هنرمند" ساخته میشل هازانویسیوس و "هوگو" ساخته مارتین اسکورسیزی با بردن ۵ جایزه اسکار توانستند تا موفقترین فیلم‌های مراسم باشد. "هنرمند" توانست تا اسکارهای بخش‌های اصلی چون بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بازیگری مرد را از آن خود کند و جوایز اسکار بخش‌های تکنیکی به فیلم "هوگو" تعلق گرفتند.

اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی برای فیلم "نیمه شب در پاریس" به وودی آلن اهدا شد. آلن برای دریافت جایزه خود در مراسم حضور نداشت. این پانزدهمین‌بار بود که وودی آلن نامزد دریافت این جایزه شده بود و توانست برای سومین‌بار آن را به دست آورد.

در بخش فیلمنامه اقتباسی نیز اسکار بهترین فیلمنامه به فیلم "فرزندان" تعلق گرفت. الکساندر پین یکی از نویسندگان و کارگردان فیلم برای دومین‌بار اسکار بهترین فیلمنامه را به دست آورد. آنجلینا جولی اسکار هر دو بخش فیلمنامه را اهدا کرد.

میشل هازانویسیوس در بخش کارگردانی توانست بر رقبای قدرتمندی چون وودی آلن، مارتین اسکورسیزی، ترنس مالیک و الکساندر پین غلبه کند و اسکار این بخش را برای فیلم "هنرمند" به دست آورد. اسکار این بخش توسط مایکل داگلاس، بازیگر آمریکایی اهدا شد.

اصغر فرهادی پس از دریافت اسکار: سلام به مردم خوب سرزمینم. در این لحظه، بسیاری از ایرانیان در سراسر جهان ما را تماشا می‌کنند. گمان می کنم که آن‌ها بسیار خوشحال هستند، نه فقط به دلیل یک جایزه مهم، یا یک فیلم، یا یک فیلمساز...، بلکه آن‌ها از اینکه در این هنگامه‌ای که بین سیاست‌مداران از جنگ و تهدید و حمله سخن گفته می‌شود، اینجا از فرهنگ کشورشان سخن گفته می‌شود، خوشحال هستند. من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم می‌کنم، مردمی که به همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام می‌گذارند و با خشونت سر سازگاری ندارند

ناتالی پورتمن، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن در دوره قبل، اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به ژان دوژاردن بازیگر فرانسوی فیلم "هنرمند" اهدا کرد. کالین فرث، بازیگر انگلیسی و برنده اسکار بهترین بازیگری مرد سال گذشته نیز جایزه اسکار بهترین بازیگری زن امسال را به دستان مریل استریپ برای بازی در فیلم "بانوی آهنین" سپرد. این سومین‌ اسکار استریپ است.

اما در مهم‌ترین بخش، ساندرا بولاک اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را اهدا کرد. اصغر فرهادی پس از حضور بر روی صحنه در سخنانی کوتاه که به انگلیسی و از روی نوشته بیان کرد، با تقدیم جایزه‌اش به مردم ایران آن را "عامل بیرون آمدن نام ایران و فرهنگ غنی آن از زیر گرد و غبار سیاست" توصیف کرد.

مراسم اسکار امسال با معرفی فیلم "هنرمند" به عنوان بهترین فیلم سال توسط تام کروز، بازیگر آمریکایی، به پایان رسید.

فهرست کامل برگزیدگان اسکار ۲۰۱۲:

بهترین فیلم:
"هنرمند" ساخته میشل هازانویسیوس

بهترین کارگردانی:
میشل هازانویسیوس برای فیلم "هنرمند"

بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی
"نیمه شب در پاریس" (وودی آلن)

بهترین فیلمنامه اقتباسی
"فرزندان" (الکساندر پین، نت فاکسون، جیم راش)

بهترین بازیگر نقش اول مرد
ژان دوژاردن (هنرمند)

بهترین بازیگر نقش اول زن
مریل استریپ (بانوی آهنین)

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
کریستوفر پلامر (تازه‌کارها)

بهترین بازیگر نقش مکمل زن
اکتاویا اسپنسر (کمک)

بهترین تدوین
"دختری با خالکوبی اژدها" ( آنگوس وال، کرک بکستر)

بهترین فیلمبرداری
"هوگو" (رابرت ریچاردسون): ریچاردسون برای سومین‌بار اسکار بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرد.

بهترین موسیقی
"هنرمند" (لودویک بورس)

بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان
"جدایی نادر از سیمین"، اصغر فرهادی، ایران

بهترین طراحی صحنه
هوگو (دانته فرتی)

بهترین طراحی لباس
هنرمند (مارک بریجز)

بهترین گریم
بانوی آهنین

بهترین آواز
"ماپت"

بهترین میکس صدا
هوگو

بهترین تدوین صدا
هوگو

بهترین جلوه‌های ویژه
هوگو

بهترین انیمیشن بلند
رنگو

بهترین فیلم مستند بلند
شکست‌ناپذیر (دنیل لیندزی، تی. جی. مارتین)

بهترین مستند کوتاه
Saving face

بهترین فیلم کوتاه
ساحل

بهترین انیمیشن کوتاه
کتابهای پرنده شگفت‌انگیز آقای موریس لسموز

هیچ نظری موجود نیست: