۱۳۹۰ اسفند ۵, جمعه

دو دستورمختلف برای تهیه کباب کوبیده خانگی / ارسال شده توسط دوستان عزیز








کباب کوبیده خانگی

مواد لازم :

گوشت قلوه گاه گوساله : نیم کیلو

گوشت قلوه گاه گوسفند : نیم کیلو

پیاز : دو عدد بزرگ

نمک : به میزان لازم

مقدار کمی جوش شیرین

طرز تهیه :

ابتدا پیاز را چرخ می کنیم. یادمان باشد که نباید آب پیاز را با گوشتها مخلوط کنیم (مقدار خیلی کمی باید آب داشته باشه) . 

گوشتها را 4 بار با هم چرخ می کنیم. پیاز و نمک و جوش شیرینرا هم اضافه می کنیم. یه عالمه ورز می دهیم تا حالت چسبندگی به خود بگیرد. مواد را 3 ساعت در یخچال میذاریم و روش یه دستمال میندازیم.
بعد از اینکه از یخچال در اوردیم. سیخ را اول با دست خیس کنید (یعنی دستتون رو خیس کرده میکشید روی سیخ بعد مقداری گوشت برداشته و به سیخ میکشید بعد اندازه کرده سر و ته گوشت را گوشت اضافی رو میکشیم تا محکم بچسبد و گوشت اضافی بر میداریم
همین(فقط من فکر میکنم برای یک کیلو گوشت دو عدد پیاز استفاده شود ولی میتوانید ۳ عدد پیاز رنده کنید اگه دیدن احتیاج بود همه پیازهارو بریزن)
((جوش شیرین هم یک قاشق مربا خوری پر یا یه قاشق غذا خوری سر خالی))


نکاتی برای بهتر شدن کباب:
گوشت باید بدون آب باشد
سیخ شما باید سرد و خشک باشه ، موقع به سیخ کشیدن فقط کمی دست رو خیس کرده و به سیخ میکشید
پیاز ها رو هم می تونید داخل یه پارچه بریزید تا آبش کشیده بشه
اگه احیانا” دیدید که کباب شما داره میرزه یه کم پودر سوخاری و خیلی خیلی کم جوش شیرین به گوشتتون اضافه کنید. و دوباره ورز بدید.
اگر از جوش شیرین استفاده کردید، مقدار نمک رو کم کنید(خیلی کم) بخصوص اگر گوشت را به مدت بیش از ۲ ساعت بعدا نگه دارید. از گوشتی استفاده کنید که بیشتر چرخ شده( 4 یا 6 بار خوبه) این کمک میکنه گوشت خودش رو روی سیخ حفظ کنه و نریزه.
گوشت پر چربی بگیرید. اگر نشد کمی چربی بخرید و بهش اضافه کنید(۱کیلو گوشت ۱۵۰گرم چربی)
روی سیخ لایه ی نازکی از گوشت نزنید بلکه یه کم کلفت باشه این توی مزه خیلی موثر است.
تخم مرغ نزنید این تفاوت کباب خونه با بیرون است؛ اگر شما از گوشت ۵ بار چرخ؛ با یک زره جوش شیرین استفاده کنید نیازی به تخم مرغ نیست.
شعله در ابتدا زیاد باشه (۱ تا ۲ دقیقه) بعدش ملایم تا کم.
پیاز قرمز استفاده کنید که شیرین نیست؛(هر چه شد ولی شیرین نباشد.)
میتونید گوشت رو توی آب خابوند که همه خونش گرفته شه بعدش بزارید آبش خوب تبخیر شه سپس چرخ کنید.( موقع چرخ کردن اصلن نباید آب داشته باشه)
بهتر است اول گوشت را با نمک ورز بدیم بعد جوش شیرین رو اضافه میکنیم و دوباره ورز میدیم بعد پیاز رو اضافه میکنیم و دوباره ورز میدیم
راستی گوشت رو اینجوری ورز میدم
به قول کبابی ها **کف **میزنن یعنی گوشت را چنگ نمیزنن بلکه روی هم بر میگردونن و باز با دست فشار داده قستم دیگه را بر میکردونن** دورانی**

Morteza Rahnein shared


Byآشپزباشي : 


*********************************************************************************

این هم دستور دیگری برای درست کردن کباب کوبیده


مواد لازم برای ١۲ سیخ:


۲ عدد تخم‌مرغ

١ کیلو گرم گوشت چرخ کرده

٥٠٠ گرم پیاز

١ قاشق چای خوری نمک و کمی فلفل


ظروف و وسایل لازم:

١۲ عدد سیخ پهن مخصوص کباب کوبیده قابلمه برای مخلوط کردن گوشت و رنده


طرز تهیه:

پیاز را رنده کنید اگر آب پس انداخت آب آنرا خالی کنید. گوشت چرخ کرده را با پیاز داخل قابلمه بریزید و تخم مرغ‌ها را در داخل آن بشکنید نمک و فلفل بزنید قابلمه را روی حرارت بسیار بسیار کم قرار بدهید و با دست خوب مخلوط کنید. 
مخلوط کردن را معمولا باید هفت تا ده دقیقه انجام بدهید تا گوشت، پیاز و تخم مرغ خوب مخلوط شود در ضمن مخلوط نرم شود. 
گوشت را از روی حرارت بردارید باز هم کمی مخلوط کنید.
گوشت را به دوازده قسمت مساوی تقسیم کنید و با دست به سیخ بکشید. برای به سیخ کشیدن کباب دست خود را در آب سرد بزنید تا کار با گوشت راحتر شود. هر سیخ تقریبا ١۲٠ گرم وزن دارد. 
من معمولن ۱۳۰ گرم را در دست می‌گیرم و به سیخ می‌کشم و بعد از اینکه خوب صاف شد سر و ته آن را با دو انگشت مثل قیچی قطع می‌کنم. 
این کار مهم است تا سر و ته کباب خوب به سیخ بچسبد، معمولن کباب که از سیخ می‌افتد بهمین خاطر است که سر و ته آن خوب به سیخ نچسبیده، در ضمن مهم‌تر از این باید گوشت را یکی دو ساعت قبل از کباب کردن به سیخ بکشید و آنرا به حال خود رها کنید تا مقداری از آب گوشت تبخیر شود در این حالت دیگر گوشت از سیخ در هنگام کباب کردن جدا نخواهد شد. 
اگر یخچال شما به اندازه کافی بزرگ است گوشت را بعد از به سیخ کشیدن داخل یخچال قرار دهید در غیر این صورت می‌توانید آنرا در جای خنک نگهداری کنید.
کباب کردن کباب کوبیده هم با کباب‌های دیگر کمی فرق دارد. 
به این صورت که آتش زیاد لازم دارید تا کباب با حرارت زیاد و سریع کباب شود شما بلافاصله بعد از قرار دادن سیخ‌ها روی آتش باید شروع به پر دادن (اینور و انور کردن) آنها بکنید و این کار را مدام انجام دهید مخصوصا در دقایق اول تا گوشت از سیخ جدا نشود. 
سعی کنید کباب را زیاد کباب نکنید در غیر اینصورت خشک خواهد شد.

همراه کباب کوبیده گوجه کباب شده هم معمولا لازم است گوجه ها را کافی است بشوید و ب سیخ بکشید البته کمی قبل از کباب کردن کباب باید گوجه‌ها را کباب کنید. 
گوجه فرنگی زمان بیشتری برای کباب شدن نیاز دارد و هم اینکه می‌توان آنها را در ظرفی کنار آتش گرم نگاه داشت درصورتی که کباب کوبیده باید سریع مصرف شود تا سرد نشدن.
gerefte shode az blogchenje


هیچ نظری موجود نیست: