۱۳۹۰ اسفند ۸, دوشنبه

جدایی نادر از سیمین اسکار گرفت !

"جدایی نادر از سیمین" توانست جایزه بهرتین فیلم خارجی زبان را از آکادکی اسکار دریافت کند.
اصغر فرهادی با دریافت این جایزه برای نخستین بار در تاریخ توانست اسکار بهترین فیلم سال را به ایران بیاورد.
وی این جایزه رابه مردم خوب سرزمنیمان اهدا کرد و با نفی و انکار سیاست، از اهمیت احترام به فرهنگ و تمدن کشورمان سخن گفت.
این در حالی است که فرهادی پیش از این جایزه بهترین فیلم سزار و گلدن گلاب را نیز ربوده بود.
فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی برنده بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار شد. این برای اولین بار است که یک فیلم ایرانی به این جایزه مهم دست می یابد.
این فیلم پیش از این بیش از 50 جایزه بین المللی از جشنواره های معتبر کسب کرده بود و با دریافت جایزه اسکار رکورد جدیدی در تاریخ سینمای ایران ثبت کرد.
اصغر فرهادی جایزه خود را به " مردم خوب ایران " تقدیم کرد و گفت: " تعداد زیادی از ایرانی ها در سراسر جهان این لحظه را دنبال می کنند .. گمان می کنم آنها خوشحالند."
او افزود در روزهایی که سیاستمداران از جنگ و خشونت سخن می گویند نام ایران از دریچه باشکوه فرهنگ وارد می شود.
وی تاکید کرد " مردم ایران به همه فرهنگ ها و تمدن ها احترام می گذارند و از دشمنی و کینه ورزی دور هستند."
در این فیلم پیمان معادی ، محمود کلاری ، لیلا حاتمی ، ساره بیات ، مریلا زارعی و شهاب حسینی ایفای نقش کردند.
جدایی نادر از سیمین داستان افراد خانواده ای را به نمایش می کشد که زن خانواده به دنبال مهاجرت به غرب است اما مرد خانواده به دلیل مراقبت از پدر خود که به آلزایمر مبتلا است با تصمیم همسرش مخالفت می کند اما در نهایت کار آنها به طلاق منجر می شود.
نادر شخصیت اول فیلم پس از جدایی از همسرش برای مراقبت از پدرش زنی را استخدام می کند که بدون اجازه همسرش در حالی که باردار بود به مراقبت از پدر بیمار او پرداخت.
یک روز نادر به خانه بر می‌گردد و پدرش را در حالی که دستش با روسری به تخت بسته شده و از روی تخت به زمین افتاده و تنها رها شده می‌بیند. وقتی مستخدم به خانه بر می‌گردد دعوای شدیدی در می ‌گیرد که عواقب تراژیک آن نه تنها زندگی نادر را زیر و رو می‌کند بلکه تصویر دخترش از او را دستخوش تغییر می‌ کند.
فروش داخلی و خارجی فیلم جدایی نادر از سیمین بیش از 10 میلیون دلار برآورد شده است و رکورد قبلی را که در اختیار فیلم اخراجی های 2 به کارگردانی مسعود ده‌نمکی با ۸٫۵ میلون دلار بود ، به دست آورد.

هیچ نظری موجود نیست: