۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۵, یکشنبه

مي ترسيد تنها بمانيد و او شما را دوست نداشته باشد ؟


اینکه به شخص یا چیزی آنقدر وابسته باشیم که ترک کردن آن برایمان امکان پذیر نباشد یا حتی فکر کردن به کنار گذاشتنش در ما ایجاد وحشت و هراس به وجود آورد؟ اما به راستی چیست که ما را اسیر می کند؟

چرا باید به رغم تمام شایستگی ها و ارزشمندی هایی که در وجود خودمان است به شخص یا چیز دیگری رو بیاوریم و بدون او احساس حقارت، کمبود و نومیدی کنیم؟

چرا وقتی می خواهیم از یک رابطه سرشار از وابستگی بیرون بیاییم با دشواری های فراوانی روبه رو می شویم؟اگر دقیق تر نگاه کنیم می بینیم در یک رابطه سرشار از وابستگی آنچه بیش از هرچیز نمود دارد این است که معمولا ما طوری به طرف مقابل وابسته می شویم که یک شخص معتاد به موادمخدر، اما آیا هرگونه رابطه ای را می توان نوعی اعتیاد نامید؟ چرا اسمش را عشق، دوست داشتن زیاد یا احساس تعهد نگذاریم؟!

اغلب اوقات در یک رابطه اعتیادی، عشق و تعهد فراوانی وجود دارد. اما برای آنکه عشق و تعهدی وجود داشته باشد باید کسی بتواند دیگری را «آزادانه» انتخاب کند ولی یکی از نشانه های اعتیاد در این است که اغلب میلی اضطرارآمیز در کار است که آزادی و حق انتخاب رامحدود می کند؛ یعنی قدرت انتخاب و تصمیم گیری را از شخص سلب می کند حال آنکه در یک ارتباط سالم ناشی از عشق، ما حق انتخاب داریم و با استفاده از قدرت تفکر و تعقل خود می توانیم تصمیم درست بگیریم.

اما در یک رابطه غلط توام با وابستگی بیش از حد، وقتی خود شخص می داند ادامه ارتباط به نفع او نیست، بازهم ادامه می دهد زیرا احساس می کند باید این شخص را حفظ کند و به او وابسته باقی بماند حتی اگر این رابطه برایش مخرب باشد.

بنابراین اولین نشانه وجود یک رابطه مخرب ناشی از وابستگی خصوصیت اضطرار گونه آن است. نشانه بعدی وحشتی است که در شخص وجود دارد مبادا اینکه طرف مقابل او را تنها بگذارد یا به او دسترسی نداشته باشد. افراد معتاد اگر ندانند موادمخدر خود را چگونه تهیه کنند وحشت زده می شوند یا سیگاری ها وقتی در جایی قرار می گیرند که آنجا کشیدن سیگار ممنوع است، ناراحت می شوند. همچنین افرادی هم که در یک رابطه غلط اعتیادگونه قرار می گیرند از فکر اینکه این رابطه قطع شود احساس وحشت می کنند. نشانه بعدی یک رابطه اشتباه این است که بعد از قطع ارتباط احساسی از پیروزی و آزادی به شخص دست می دهد.

در واقع خواه کسی به ماده ای مخدر معتاد باشد یا به یک شخص، اساس تمام این واکنش ها شباهت فراوانی به یکدیگر دارند و آن این است که همه این افراد احساس کامل نبودن و پوچی می کنند و اغلب ناامید و اندوهگین اند.

نوع ارتباط

به احتمال زیاد در هر رابطه عاطفی عضوی از اعتیاد وجود دارد و این به خودی خود چیز بدی نیست. برعکس می تواند رابطه را مستحکم تر هم بکند، زیرا هیچ کس آنقدر کامل و قوی نیست که نیازی به ارتباط با شخص دیگری نداشته باشد.

اما یکی از نشانه های رابطه خوب این است که ما را با بهترین شرایط خود در تماس نگه می دارد.

آنچه سبب می شود رابطه ای شکلی اعتیادگونه به خود بگیرد این است که احتیاج به طرف مقابل تبدیل به یک نیروی کنترل کننده می شود و اجبار و اضطراری به وجود می آورد که شما را از چندین آزادی اصلی و ضروری محروم می کند؛ آزادی در بهترین حد قرار گرفتن در رابطه، آزادی دوست داشتن دیگران از طریق انتخاب و تعهد و پایبندی توام با علاقه و توجه و نه اینکه تحت تاثیر وابستگی خود در شرایط فشار و اضطرار قراربگیرید و همچنین آزادی انتخاب در این باره که آیا شخص می خواهد در این رابطه باقی بماند یا نه؟.

اگر در یک رابطه عاطفی شاد و لذت بخش هستید برای تشخیص اینکه آیا در ارتباطی اعتیادگونه قرار دارید یا نه، به این موارد توجه کنید:

- باوجود اینکه قضاوت خودتان و دیگران به شما می گوید که باقی ماندن در این رابطه به صلاح شما نیست و نمی توانید انتظار بهبود آن را داشته باشید، هیچ اقدام موثری برای پایان دادن به آن صورت نمی دهید.

- خود را توجیه می کنید که باید در این رابطه باقی بمانید؛ اما نمی توانید دلیل محکمی برای آن بیاورید.

- وقتی به فکر قطع این رابطه می افتید احساس وحشت و اضطراب می کنید و در نتیجه بیشتر به ارتباط خود می چسبید.

- وقتی برای پایان دادن به این ارتباط اقدامی می کنید با نشانه های حادتری روبه رو می شوید و چه بسا با مشکلات گوارشی و جسمی و ذهنی مواجه شوید.

- هنگامی که رابطه قطع می شود شخص احساس تنهایی و تهی بودن می کند.

اگر اغلب این نشانه ها در شما وجود داشته باشد، می توانید مطمئن شوید در رابطه ای قرار دارید که در آن وابستگی شما آنقدر زیاد است که می توان نام آن را اعتیاد گذاشت و درست همانطور که شخص معتاد به ماده مصرفی خود معتاد است شما هم در دامی قرار گرفته اید که رهایی از آن چندان آسان به نظر نمی آید.

این قدم نخست در درک اساس شناخت نوع ارتباط شماست.

بدین ترتیب باید تصمیم بگیرید آیا می خواهید رابطه خود را بهبود ببخشید یا تمایل دارید آن را به همان شکلی که هست باقی بگذارید!

توجیه کردن

شاید برای اینکه بخواهید به یک رابطه غلط ادامه دهید دائم خود را فریب دهید و کارهایتان را توجیه کنید.

وقتی کسی در یک ارتباط غلط قرار می گیرد برای اینکه نخواهد آن را ترک کند سعی می کند جنبه های مثبت رابطه را بزرگ جلوه دهد و از کنار جنبه های منفی آن به آسانی بگذرد و این کار باعث می شود که نتوانیم جلوی اشتباهاتمان را بگیریم و همیشه به رفتار غلط خود ادامه دهیم.

اگر بخواهیم توجیهات اشتباه خود را ترک کنیم باید افکار غلط خود را مبنی بر اینکه طرف مقابلمان تنها کسی است که می توانیم او را دوست بداریم، کنار بگذاریم.

حالا شما با شناخت بیشتر خود و اطرافتان دید بازتری پیدا کرده اید و می توانید خوشبختی خود را رقم بزنید؛ در حالی که یک رابطه عاطفی درست هم می تواند بخش مهمی از این خوشبختی باشد.

اینکه فکر کنید تنها دلبستگی به یک شخص می تواند شما را خوشبخت کند یک توهم است که گرفتار آن شده اید.

هنگامی که به شخصی بیش از حد وابسته می شویم واکنش های جسمانی و فیزیکی قدرتمندی خواهیم داشت که روی قضاوت و تصمیم گیری ما تاثیر زیادی دارد.

معمولا ما تحت تاثیر احساسات و عواطف نمی توانیم به خوبی تصمیم بگیریم.

در واقع وابستگی می تواند روی احساسات و عواطف و رفتار ما تاثیر بگذارد البته ما نمی توانیم به طور قاطع بگوییم که کدام تصمیم بهترین است.

رفتن یا ماندن در یک تصمیم گیری صحیح ، به تمرکز، مطالعه و بررسی نیاز دارد.

در این هنگام باید از خود سوال کنیم آیا منافعی که من از این رابطه می گیرم بر زیان های آن می چربد یا آیا نیازهای کودکانه ام مانع از تصمیم گیری صحیح من نمی شود؟

رهایی

بسیاری از ما باوجود اینکه می دانیم در رابطه ای قرار گرفته ایم که ادامه آن به نفعمان نیست باز هم نمی توانیم از آن رهایی یابیم. اما اقدامات زیر می تواند سبب شود رابطه ای را که دوست ندارید ولی به آن عادت کرده اید، ترک کنید:

- رهانیدن خود از احساس وابستگی شدید که مانع از آن می شود که رابطه ای را ترک کنید.

- پایان دادن به فرایندهای ذهنی مخرب و علیه خود که شما را از حرکت و پیشرفت باز می دارد.

- حفظ ارزشمند بودن خود بدون وابستگی به شخص دیگر. هر روشی که بتواند به شما کمک کند تا به اهداف خود برای رهایی از رابطه ای مخرب برسید مهم و ارزشمند است.

بسیاری از افراد یا خودشان روشی را انتخاب می کنند یا از روش های پیشنهادی دیگران سود می برند که در هر صورت فرقی ندارد شما بتوانید از چه راهی به رهایی برسید.

برای آزاد شدن از قید و بند وابستگی می توانید به علت بروز این موضوع و ارتباط آن با دوران کودکی خود بپردازید. شاید به این نتیجه برسید که در دوران کودکی از تنها ماندن در خانه می ترسیدید.

بنابراین اکنون نیز می ترسید برای همیشه تنها بمانید و اینکه کسی شما را دوست نداشته باشد.

می توانید با بررسی دقیق دوران کودکی به علت واقعی وابستگی شدید خود پی ببرید.

هنگامی که شما احساس وابستگی شدید به شخص دیگری می کنید اعتماد به نفس و شخصیت خود را تضعیف می کنید و زیر سوال می برید؛ بنابراین بکوشید علاوه بر بالا بردن توانایی هایتان، خود را فردی لایق و با ارزش بدانید و برای خود احترام و ارزش بیشتری قائل شوید.

پس از آنکه احساس ناتوانی و محرومیت در شما از بین رفت باید به مسئله بازگشت دوباره به زندگی سرشار از آرامش و به دور از وابستگی باز گردید.

در این هنگام اطرافیان و دوستانتان می توانند از شما حمایت کنند؛ بدین ترتیب که وقتی مایوس و ناامید هستید به شما کمک کنند تا دوباره به زندگی و توانایی های خود امیدوار شوید و به علاوه هر زمان دوباره به یاد گذشته و محرومیت های موجود در آن افتادید به شما کمک کنند تا بتوانید زندگی خود را از نو سازمان دهی کنید.

آیا می توانم؟!

آیا هنوز این سوال در ذهن شما باقیمانده که واقعا می توانم تنهایی را تحمل کنم و آیا می توانم با تنها ماندن احساس خوبی داشته باشم و...؟ البته فراموش نکنیم که این کار ابتدا به نظر آسان نمی رسد و طبیعی است که احساس ترس و وحشت داشته باشید ولی اگر بتوانید به خوبی و با صبر و حوصله این مرحله را پشت سر بگذارید می توانید احساس سرشار از اعتماد به نفس داشته باشید و دوباره به خودتان افتخار کنید.

فراموش نکنید اگر از ارتباط عاطفی خود رنج می برید، این خود شمایید که باید با انتخاب روشی صحیح، خود را نجات دهید.

منبع : hamshahrionline.ir

هیچ نظری موجود نیست: