۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۹, پنجشنبه

اگر به باغبانی علاقمند هستید، با خواندن این مطلب، ازخطرات آن نیز آگاه شوید و با حفظ جوانب احتیاط و امنیت باغبانی کنید.




هر ساله، نزدیک به 300000 نفر در فرانسه به علت حوادث تعمیرکاری یا باغبانی به اورژانس منتقل می‌شوند. آمار 12 درصدی حوادث خانگی که در باغ، یا حیاط، اتفاق می‌افتند، نشان می‌دهد که یک تکه زمین می‌تواند از حمام که به سُر بودن معروف است (فقط 4% سوانح در حمام اتفاق می‌افتند)، خطرناک تر باشد. بنابراین، با حفظ جوانب احتیاط و امنیت، بدون اینکه خاری در دست تان برود، باغبانی کنید!
اگر به گرده‌ها آلرژی دارید، از "پوشش" استفاده کنید!
حتی اگر به گرده‌ها حساسیت دارید هم می‌توانید از باغبانی لذت ببرید، اما شرط دارد.
اول اینکه، با دقت بسیار در فصل گرده افشانی به درمان ضد آلرژی بپردازید. در کارهای باغبانی زیاده روی نکنید: اگر به گردۀ دانه‌های غلات حساسیت دارید، چمن زنی را به دیگران بسپارید. در هنگام باغبانی، حتماً عینک آفتابی بزنید، دستکش بپوشید و کلاه باغبانی به سر بگذارید. بعد از اینکه به کارتان تمام شد و به خانه بازگشتید، دوش بگیرید، موهایتان را آب بکشید (این کار گرده‌ها را از شما دور می‌کند) و لباس‌هایتان را عوض کنید. و در آخر، زمانی که هوا آفتابی است یا باد می‌وزد، (در این شرایط بیشترین تعداد گرده در هوا وجود دارد) در یک محیط بسته بمایند و در و پنجره‌ها را هم ببندید!
واکسن کزاز بزنید
در حالی که یک واکسن بسیار مفید و مؤثر وجود دارد و فقط هر 10 سال یک بار نیاز است که تزریق شود، باز هم حدود 40 مورد کزاز در سال مشاهده می‌شود که یک سوم آنها می‌میرند و یک سوم هم دچار عوارض عصبی شدید می‌شوند. و این در حالیست که طبق اطلاعات بولتن هفتگی اپیدمی شناسی، حدود 5 میلیون فرانسوی تحت هیچ نوع محافظتی در مقابل کزاز قرار ندارند!
لابد میدانید که باکتری مسئول این عفونت در زمین به شکل هاگ زندگی می‌کند. انتقالش هم ممکن است بر اثر یک گزیدگی یا بریدگی توسط وسیلۀ زنگ زده رخ دهد. در زمان جراحتی که احتمال خطر دارد، فوراً باید زخم را ضد عفونی کنید و اگر مطمئن نیستید که واکسن کزاز را زده اید یا تاریخش را به خاطر ندارید، به اورژانس بیمارستان مراجعه کرده، و اگر نیاز است واکسن دریافت کنید.
بعد از باغبانی، زخم‌هایتان را برای پیشگیری از عفونت ضد عفونی کنید
این خطرات را دست کم نگیرید: زمین پر از میکروب و انگل است. ضمناً برای این که زخمی نشوید هیچ چیزی به اندازۀ دست کش‌هایی محکم و لباس‌های آستین بلند مؤثر نیست. دست‌های آلوده تان را در دهان نگذارید، زیرا ممکن است کرم‌ها و حشرات ریز دیگر وارد دهان تان شوند. اگر زمین خیلی خشک است و باید زیر و رویش کنید، آب پاشی کنید: این کار مانع ورود میکروب‌های شناور در هوا، هنگام نفس کشیدن هم می‌شود!
اگر با رعایت تمام موارد احتیاط، زخمی حتی کوچک، برداشتید، با یک مادۀ ضد عفونی کنندۀ شفاف و بدون الکل زخم را ضد عفونی کنید. اگر خار وارد قسمتی از بدن تان شده، این قسمت را با آب و صابون بشویید، سپس با یک پنس ضد عفونی شده، خار مزاحم را بیرون بکشید. و در پایان محلی را که خار واردش شده بود، ضد عفونی کنید.
برای سلامتی تان، در باغ از حداقل ممکن محصولات کارخانه‌ای استفاده کنید
حشره کش‌ها، علف کش‌ها، آفت کش‌ها و ... لیست بلند وبالایی است! بین چند "علف هرز" و "سلامتی تان" انتخاب خیلی سریع صورت می‌گیرد. اگر این محصولات به طور منظم و مداوم مورد استفاده قرار بگیرند، باعث اختلال در هورمون‌‌ها می‌شوند، و این می‌تواند عاملی باشد برای به وجود آمدن برخی سرطان‌ها، بیماری پارکینسون و حتی دیابت. باید این مطلب را هم گفت که برخی سبزیجات، اثر این محصولات کارخانه‌ای را شدیدتر هم می‌کنند: اشتباهی که باید هرچه سریع تر اصلاح شود!
اختصاصی سلامت/ مترجم: زهرا علی دوست

هیچ نظری موجود نیست: