۱۳۹۰ خرداد ۴, چهارشنبه

موسیقی عاریتی اعراب، كپی موسیقی اصیل ایران !






  • به خاطر این كه در برهه‌ای از تاریخ كه عرب‌ها بر ایران حاكم بودند، با وجوه فرهنگی گوناگون ما ازجمله ساز عود آشنا شدند و تصمیم گرفتند آن را با خود ببرند.
  • زیرا فكر می‌كردند عود به صدای خوانندگان عرب نزدیك‌تر از بقیه سازهاست.
  • عود (كه شباهت زیادی به بربط دارد) در نزد عرب‌ها نام‌های مختلفی دارد.
  • آنان شكل و شیوه نوازندگی و ساختار موسیقی ما را هم فرا گرفتند.
  • دستگاه‌های موسیقی ایرانی به طور مشخص شامل 12 قسمت است.
  • این 12 قسمت از نظر علمی متشكل از 7 دستگاه است كه خیلی كامل هستند.
  • هر دستگاه برای خود گوشه‌ای دارد و به طور متوسط، 40 گوشه بخش وجود دارد كه یاد گرفتن آنها اساسا مشكل است.
  • عرب‌ها این دستگاه‌ها را یاد گرفتند و آنها را به نام خود كردند.
  • در حالی كه دستگاه‌هایی چون سه‌گاه، مقام ترك، همایون و... متعلق به موسیقی اصیل ایرانی بوده است.
  • روی این اصل است كه موسیقی ایرانی و عربی تا حدودی به یكدیگر شبیه است و انتقال ساز عود به كشورهای عربی در آن برهه نیز توانست به این مساله كمك زیادی كند.
  • منبع : منصور نریمان، نوازنده عود، مدرس و پژوهشگر موسیقی

هیچ نظری موجود نیست: