۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۵, یکشنبه

زنان بخشنده تر هستند یا مردان ؟


زنان با هر سطح درآمد بیش‌تر از مردان به دیگران و سازمان‌های خیریه کمک می‌کنند.
همیشه این اعتقاد وجود داشته است که زنان بیش‌تر از مردان به سازمان‌های خیریه و فقرا کمک می‌کنند. برای اثبات این موضوع محققان آمریکایی مطالعاتی انجام دادند و متوجه شدند زنان با هر سطح درآمدی بسیار بیش‌تر از مردان کمک می‌کنند که این میزان در برخی موارد به دو برابر هم می‌رسد.
محققان دانشگاه ایندیانای آمریکا الگوی کمک کردن را در بیش از 8 هزار خانواده در این کشور بررسی کردند.
این خانواده‌ها طوری انتخاب می‌شدند که بتوان میزان کمک کردن مردان و زنان را به طور مجزا در نظر گرفت و به همین دلیل مردان و زنان مجرد بیش‌تر مورد نظر محققان بود.
"دبرا مش" مدیر موسسه بشردوستانه زنان در دانشگاه ایندیانا که در انجام این تحقیقات شرکت داشته است در این باره گفت:
اکنون چند دهه‌ایست که زنان بسیار پررنگ‌تر از گذشته نقش نان‌آور خانه را به عهده می‌گیرند.
به طور کلی زنان دلسوزتر و نوعدوست‌تر از مردان هستند و به همین دلیل فشارهای اقتصادی را که ممکن است بر خانواده‌های فقیر وارد شود بهتر درک می‌کنند.
افزایش سطح تحصیلات و درآمد زنان نیز در طول سال‌های گذشته از مهم‌ترین عوامل استقبال آن‌ها از فعالیت‌های خیرخواهانه است.
از سوی دیگر برخی تصور می‌کنند زنان پول کم‌تری را برای کمک کردن اختصاص می‌دهند، اما توجه به این نکته هم ضروری است که با وجود آن‌که زنان ممکن است مبالغ کم‌تری نسبت به مردان کمک کنند، اما تعداد دفعاتی که آن‌ها کمک می‌کنند بسیار بیش‌تر از مردان است.
مطالعات قبلی هم نشان داده بود زنان معمولا همسر خود را تشویق می‌کنند تا در فعالیت‌های خیرخواهانه شرکت کنند و مبلغی را برای کمک به فقرا اختصاص دهند.
به طور کلی می‌توان گفت در بسیاری از خانه‌های این زنان هستند که وظیفه کمک کردن را به عهده دارند و پولی را برای دیگران اختصاص می‌دهند.
البته الگوهای کمک کردن در میان زنان نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد.
برای مثال زنان مجرد و یا طلاق گرفته بیش‌تر از همتایان متاهل خود به سازمان‌های خیریه کمک می‌کنند.
این تحقیقات می‌تواند تاثیرات زیادی روی شیوه فعالیت سازمان‌های خیریه و هم‌چنین روی افراد خیر داشته باشد.
بسیاری از زنان ممکن است ندانند که بیش‌تر از مردان به فقرا کمک می‌کنند و با فهمیدن این موضوع شاید انگیزه‌هایشان برای فعالیت خیرخواهانه افزایش پیدا کند.
تبلیغاتی که در مورد فعالیت‌های خیرخواهانه مردان صورت می‌گیرد بسیار بیش‌تر است و به دلیل آن‌که معمولا مردان مبالغ سنگینی را برای کمک کردن اختصاص می‌دهند این تصور به وجود می‌آید که بخش مهمی از بودجه‌های خیرخواهانه توسط آن‌ها تامین می‌شود.
اما باید توجه داشت تعداد مردانی که بودجه‌های سنگین در این زمینه اختصاص می‌دهند کم است و قابل مقایسه با جمعیت کثیری از مردمی که مبالغ متوسط و حتی پایین را به سازمان‌های خیریه اهدا می‌کنند نیست.
از سوی دیگر این تحقیقات نشان می‌دهد سازمان‌های خیریه نیز باید تمرکز بیش‌تری روی زنان داشته باشند، چرا که معمولا آن‌ها تصمیم گیرندگان اصلی این موارد در خانه‌ها هستند و نقش مهمی در تشویق دیگران برای شرکت در فعالیت‌های این چنینی دارند
منبع: khabaronline.ir

هیچ نظری موجود نیست: