۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۹, پنجشنبه

اجازه دهید فرزندتان خودش دیپلم بگیرد نه شما !


یکی از دغدغه های فکری والدین انجام تکالیف مدرسه فرزندان در آخر سال است که بیشتر آنها با آن درگیر بوده و می خواهند فرزندان متکی به خود داشته باشند.
اتخاذ بعضی روش ها گاهی نتیجه عکس می دهد و مشکل را بیشتر می کند ولی با در نظرگرفتن روش مناسب و مشارکت صحیح والدین می توانیم به هدف فوق برسیم.
مدت زمان لازم برای انجام تکالیف :
اساسی ترین موضوعی که باید در نظر داشت مدت زمانی است که برای هر درس می بایست اختصاص یابد که این مدت برحسب نوع درس و سن و شرایط دانش آموز تفاوت می کند.
دانش آموزان مقطع ابتدائی و آمادگی تحمل انجام تکالیف را به مدت زیاد ندارند ، پس باید توانائی دانش آموز را نیز در تظر بگیرید و با سختگیری و توقع بی جا، موجبات دلزدگی کودک را فراهم نکنید.
مسئولیت پذیری :
اگر می خواهید در کنار فرزند خود یکبار دیگر همه سال های مدرسه را تجربه کنید و یک دیپلم دیگر بگیرید! او را به خودتان وابسته کنید. البته نتیجه آن خواهد شد که فرزند شما ممکن است اصلا دیپلم نگیرد. برخی از والدین خود را مسئول انجام تکالیف فرزند می دانند و در کنار او برای انجام تکالیف جا خوش می کنند. ساعت شروع و خاتمه انجام تکالیف را تعیین می کنند و...، بطوریکه اگر یک روز در کنارش نباشند فرزندکاملا انجام تکالیف را فراموش می کند.
هرچند والدین لازم است در سال های اول دبستان نظارت کافی داشته باشند اما برنامه ریزی و مسئولیت پذیری را می بایست به کودک آموزش دهند.
پس والدین با نظرات مفیدی که بر انجام تکالیف دارند کم کم کودک را مسئولیت پذیر بار می آورند و به این ترتیب در صورت عدم حضور والدین نیز احساس مسئولیت برای انجام تکالیف وجود دارد و نتیجه آن خواهد شد که در سالهای بعدی نیز کودک خودجوش و خودکار خواهد بود و با افت تحصیلی مواجه نمی شود.
کودک چگونه تکالیف خود را انجام می دهد؟
در بین کودکان تفاوت در انجام تکالیف وجود دارد، لذا می بایست قبل از اینکه نسخه خاصی را برای کودک تجویز کنند به نحوه و روش انجام تکالیف توسط آنان توجه شود و دقت کنید در چه وقت و درچه مدت زمانی بدون کمک شما تکالیفش را انجام می دهد و در حین انجام کار دچار حواس پرتی وخیالبافی می شود یا خیر؟
ارتباط والدین با اولیاء مدرسه
در دوران ابتدائی ارتباط والدین و معلم مدرسه می بایست بیشتر از مقاطع بالاتر باشد.
چرا که در اول یادگیری هستند و آشنائی با روش معلم در یاری فرزند می تواند بسیار موثر باشد. هدف معلم را بشناسید و مشکلات و ضعفهای فرزند خود را نیز شناسائی نماید.
نحوه هماهنگی والدین در دروس
وقتی فرزند شما در انجام تکالیف کمک خواست پاسخ سوالات را به راحتی در اختیارش قرار ندهید بلکه او را راهنمائی کنید تا خودش بتواند به جواب برسد به این ترتیب او را فعال کنید تا از توانائی های خود استفاده نماید و اعتماد به نفسش نیز افزایش یابد و همچنین مطالب ، بیشتر در خاطرش باقی می ماند.
برنامه ریزی
برای رسیدن به هدف در همه کارها نیاز به برنامه ریزی وجود دارد. یک برنامه منظم برای انجام تکالیف او را از بلاتکلیفی خلاص می کند پس برنامه را توسط خودش بنویسید و در جائی مناسب که بیشتر به نظر می رسد، نصب کنید.
هدایت تشویقی
یکی از مهمترین عوامل کمک کننده به موفقیت کودک در زمینه های مختلف، تشویق است .چنانچه در مقابل انجام به موقع و درست برنامه ریزی ،در حد قابل قبول مورد تشویق قرار گیرد( دادن ستاره ، برچسب و پس از اینکه به حد نصاب رسید، دادن جایزه در حد معقول – نه افراط ونه تفریط )موجب دلگرمی و جدیت بیشتر در انجام وظیفه می گردد.
ایجاد فضای مناسب برای انجام تکالیف
بعضی افراد برای درس خواندن به محیط اطراف توجه نمی کنند و ترجیج می دهند در مقابل تلویزیون ، روی تختخواب و ... اقدام به درس خواندن کنند در صورتی که بخش زیادی از حواس آنان متوجه محیط و انجام تکالیف طولانی و طاقت فرسا خواهد شد . پس مکان ثابت ،حتی المقدور ساکت ،با نور و حرارت مناسب ،نتایج بهتری خواهد داشت .گذاشتن دفتر و کتاب روی میز تحریر و یا سطحی که از زمین بالاتر باشد و به کمرآسیب نرساند، توصیه می شود.
بررسی عملکرد
پس از مدتی نه چندان زیاد با حضور فرزند عملکردش را بررسی و نقاط ضعف و قوت را در کمال مهربانی یاد آور شوید از تخریب شخصیت ،تاکید برکم کاری ها و ناتوانی هایش جدا خودداری کنید، صبور باشید و سعی کنید تغییرات را در او کم کم به وجود آورید.حتما تغییر روش ، مدت زمان می خواهد.
برنامه ریزی والدین
در طول مدت تحصیل فرزندان ، خود را با آنها وفق دهید و برای گردش ، تفریح و دید و بازدید هر زمانی را اختصاص ندهید. سعی کنید این گونه برنامه ریزی ها مقارن با زمان انجام تکالیف فرزندان نباشد.
برهم زدن برنامه درسی فرزندان موجب می شود نظم آنها مختل شده و در ادامه مسیر تمایلی به انجام برنامه نداشته باشد.
پس همه باید با هم در اجرای برنامه ها نقش داشته باشند.
منبع : روزنامه آسیا

هیچ نظری موجود نیست: