۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۲, پنجشنبه

فرهنگ ايران، هر کسی را ایرانی مي‌كند !


"ايران همواره از سوي تمدن‌ها و قوم‌هاي گوناگون مورد تهاجم بوده‌است، اما هيچ قومي نه‌ تنها نتوانسته فرهنگ خود را در ايران بسط دهد، بلكه خود نیز ايرانيزه شده‌ است."
استاد " طالع ماسوله"، در نشستي با نام ايران‌شناسي، در تاييد نيرويي كه فرهنگ ايراني در خود نهفته دارد به دو كاخ همايون‌ شاه و تاج‌محل، اشاره كرد و گفت : «اين‌دو اثر كه ثبت جهاني هم هستند، به‌ فرمان مغولاني ساخته شده اند كه به ايران حمله كردند، ولي به‌ جاي اين‌كه فتح كنند، فتح شدند.
اين مغولان پس از اين‌كه حكومت هندوستان را در دست گرفتند، اين‌دو كاخ را به‌شيوه‌ي ايراني به دست معماران ايراني ساختند.
بگفته وي، اين مغول‌ها، گسترش‌دهنده‌ي فرهنگ ايراني شدند چرا كه نه‌ تنها معماري ايراني بلكه هنر نگارگري ايراني و شعر فارسي نيز بخشي از اين دو كاخ جهاني هستند.
"طالع ماسوله"، با باور به اين‌كه ايران سرزميني ذاتن فرهنگي است، گفت : «٢٥٠٠ سال پيش، ايراني‌ها توانستند روز نخست فروردين را با محاسبات علمي دريابند و اين جاي بسي شگفتي است كه ايراني ها با چه فناوري توانسته اند اين كار را انجام دهند؟
به گفته وي: درحالي‌ كه بیشتر کشورهای جهان در آن زمان از دانش و فرهنگ به‌ دوربودند، در بخشي از تخت‌جمشيد، نشاني را مي‌بينيم كه با تابيدن نورخورشيد به آن، آغاز سال نو و روز نخست فروردين را نشان مي‌دهد.
وي در پايان، با‌توجه به همه شگفتي‌ها و ديدني‌هاي طبيعي و فرهنگي كه در ايران وجود دارد، گفت :
«به‌ باور جامعه‌ شناسان، برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت، كاري ضروري است چراكه با اين برنامه‌ ريزي از مشكلات رواني خواهيم كاست.»
وي براين‌ پايه، بازديد از ديدني‌هاي باستاني و فرهنگي را يكي از محوري‌ترين كارهايي دانست كه بايد در برنامه‌هايمان گنجانده شود.
برگرفته از : تالار سرزمین پارسیان

هیچ نظری موجود نیست: