۱۳۹۰ خرداد ۲, دوشنبه

وجود انرژی تاریک تایید شد.


اولین نتایج یک پروژه نجومی بین‌المللی وجود انرژی تاریک مرموز و ناشناخته را با استفاده از ابزاری بسیار پیشرفته و جدید به تایید رسانده است.
انرژی تاریک بیش از 74 درصد از جهان را در برگرفته است و وجود آن می‌تواند توضیحی بر پدیده گسترش پر شتاب جهان هستی باشد.
یافته جدید که بر اساس آن موجودیت این انرژی به تایید رسیده است طی مطالعه بر روی 200 هزار کهکشان انجام گرفته است.
دانشمندان با استفاده از دو شیوه مطالعاتی متفاوت و مجزا نتایج پیشینی که از مطالعه بر روی انرژی تاریک به دست آمده بود را مورد بررسی قرار دادند.
این دو مطالعه مجزا توسط دو تیم بین‌المللی از محققان انجام گرفته است.
یکی از رصدهای به کار گرفته شده توسط اخترشناسان به محاسبه الگوی توزیع کهکشان‌ها در فضا پرداخته که به "نوسان صوتی باریون" شناخته می‌شود.
نوع دوم مطالعه بر روی محاسبه سرعت شکل‌گیری خوشه‌های کهکشانی طی زمان متمرکز شده است که هر دو این شیوه‌های مطالعاتی توانستند وجود انرژی تاریک و شتاب بالای گسترش جهان هستی را به تایید برسانند.
ایده ابتدایی وجود انرژی تاریک برای اولین بار در دهه 1990 و طی مطالعه بر روی درخشندگی ابرنواخترهای دور افتاده یا همان ستاره‌های در حال انفجار مطرح شد.
برای توضیح دلیل وسعت گرفتن جهان هستی با چنین شتاب بالایی، اخترشناسان باید نظریه گرانش انیشتین را بازنویسی می‌کردند و یا می‌پذیرفتند که جهان مملو از نوعی جدید و ناشناخته از انرژی است و اکنون این مطالعات جدید وجود انرژی تاریک را باری دیگر به تایید رسانده است.
یافته‌های جدید از پروژه بررسی کهکشانی به نام پروژه WiggleZ به دست آمده که از سال 2006 آغاز شده و سال 2011 به پایان رسیده است.
در این پروژه از تلسکوپ‌های Galex ناسا و تلسکوپ آنگلو-استرالیایی استفاده شده است.
طی این پروژه میزان توزیع کهکشان‌ها در وسعت لایتناهی جهان هستی نقشه‌برداری شده و ساختار جهان در هشت میلیارد سال پیش مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس گزارش بی بی سی، در حالی که انرژی تاریک در حدود 74 درصد از جهان را تشکیل داده است، ماده تاریک که هیچ نوری را بازتاب نداده و یا نوری از خود ساطع نمی‌کند 22 درصد دیگر از جهان را در بر گرفته است.
ماده معمولی، گازها، تمامی ستاره‌ها و سیاره‌ها که انسان تنها قدرت مشاهده تعداد جزئی از آنها را داشته است و کهکشان‌ها تنها چهار درصد از جهان هستی را تشکیل داده‌اند.
asriran.com

هیچ نظری موجود نیست: