۱۳۹۰ خرداد ۱۰, سه‌شنبه

بوعلی سینا جزو ده فیلسوف برتر دنیا شناخته شد !



از سوی نشریه لایف استریم؛
بوعلی سینا جزو ده فیلسوف برتر دنیا شناخته شد
بوعلی سینا در لیست ده فیلسوف برتر و تاثیرگذار تاریخ قرار گرفته است.
در لیست مذکور فیلسوفانی قرار گرفته‌اند که بیشترین تاثیر را بر نظام فکری دنیا گذاشته اند كه به ترتیب اهمیت عبارتند از: ارسطو، افلاطون، پولس، رنه دکارت، کنفوسیوس، توماس آکویناس، ابن سینا، زنون رواقی، اپیکور و جان لاک انگلیسی.
نشریه تاریخی «لایف استریم» که به بررسی موضوعات تاریخی و فلسفی می پردازد «ابو علی سینا» فیلسوف و دانشمند ایرانی قرن دهم میلادی را به عنوان یکی از ده فیلسوف برتر تاریخ معرفی کرد.
این فیلسوفان بر اساس میزان تاثیری که روی جریان فکری زمان خود و بعد از آن گذاشته اند و همچنین عمق دانش و میزان ت
سلط به دانشهای مختلف زمانه خود انتخاب شده اند. برخی از این متفکران تنها فیلسوف نبودند بلکه مانند ارسطو و بوعلی سینا جزو دانشمندان نیز شناخته می شوند زیرا نگاه آنان به دنیای پیرامون علمی نیز بوده است.


بوعلی سینا ۹۸۰-۱۰۳۷ میلادی

فیلسوف به شخصی می‌گویند که به آموختن و اندیشه در مسائل فلسفی و اندیشه ورزانه می‌پردازد. در گذشته به آنان حکیم می‌گفتند. واژه "فلسفه" از کلمه "فیلو سوفیا" گرفته شده است که ریشه آن در زبان یونانی، به معنای "خرد دوستی" است زیرا کلمه Philo به معنای دوست داشتن و واژه Sophia به معنای دانایی است. به گفته افلاطون، "فیلسوف به کسی گفته می‌شود که در پی شناسایی امور ازلی و حقایق اشیاء و علم به علل و مبادی آنها است. "



ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و پور سینا (زادهٔ ۱ شهریور ۳۵۹ خورشیدی در بخارا-درگذشتهٔ ۴۱۶ خورشیدی در همدان)، از مشهورترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایرانی در جهان اسلام بود. وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن او را مشهورترین دانشمند سرزمین‌های اسلامی می‌داند که یکی از معروف‌ترین‌ها در همهٔ زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است. کتاب معروف او «قانون» است. وی تاثیر عمیقی روی فلسفه اسلامی برجای گذاشته است و هنوز اندیشه های وی مورد بحث فیلسوفان و متکلمان است.
در لیست مذکور فیلسوفانی که بیشترین تاثیر را بر نظام فکری دنیا گذاشته اند به ترتیب اهمیت عبارتند از ارسطو، افلاطون، پولس، رنه دکارت، کنفوسیوس، توماس آکویناس، ابن سینا، زنون رواقی، اپیکور و جان لاک انگلیسی.
در صدر فیلسوفان برتر تاریخ، ارسطو فیلسوف یونانی قرن چهارم قبل از میلاد قرار دارد. ارسطو شاگرد افلاطون و آموزگار اسکندر مقدونی بود. تالیفات او در زمینه‌ها و رشته‌های گوناگون منجمله فیزیک، متافیزیک، شعر، زیست شناسی، منطق، علم بیان، سیاست، دولت و اخلاق بوده‌اند. بعد از وی این مقام به افلاطون فیلسوف قرن پنجم و چهارم قبل از میلاد بازمی گردد. افلاطون را پایه‌ گذار بناهای فلسفی فرهنگ غرب معرفی می کنند. وی شاگرد سقراط بود و تاثیر زیادی روی فلسفه اسلامی نیز به جای گذاشت. وی تالیفات گوناگونی در زمینه سیاست و معرفت شناسی از خود باقی گذاشته و محاورات سقراط نیز از یادگارهای اوست.
در رده سوم این لیست نیز "پولس" بنیانگذار الهیات و خداشناسی آئین مسیحیت قرار دارد. پولس مسیحیت را همچون دینی جداگانه از یهودیت جدا ساخت. در کتاب اعمال رسولان، پولس پیشوای نصاری و حواریون پیشوای مسیحیان خوانده شده اند.
"رنه دکارت" چهارمین فیلسوف تاثیرگذار تاریخ است. این ریاضی‌دان و فیلسوف فرانسوی را از جملهٔ بنیان‌گذاران فلسفهٔ جدید می‌دانند. وی به مکتب اصالت عقل تعلق داشت. بعد از وی "کنفوسیوس" حکیم چینی قرن ششم قبل از میلاد قرار دارد. چندین کتاب به وی منسوب است و تاثیر عمیقی روی فلسفه شرق به جای گذاشته است.
مقام بعدی در اختیار توماس آکویناس فیلسوف و متاله مسیحی قرن سیزدهم میلادی قرار دارد. او اعتقادات مسیحی را با فلسفه ارسطو تلفیق کرد و فلسفه اش سالها فلسفه رسمی کلیسای کاتولیک بود.
بعد از این سینا که مقام هفتم لیست را دارد نوبت به "زنون کیتسیونی" فیلسوف قرن سوم و چهارم قبل از میلاد می رسد. وی مبدع مکتب فلسفی رواقی گری است. فلسفه اخلاقی رواقی تاثیر گذارترین جریان اخلاقی-فلسفی در طول تاریخ است که پانصد سال به درازا انجامید و از دوره فروپاشی امپراتوری اسکندر کبیر ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا ۲۰۰ سال بعد از میلاد مسیح ادامه داشت.
دو فیلسوف اخر این لیست "اپیکو"ر و "جان لاک" هستند. "اپیکور" فیلسوف یونانی قرن چهارم قبل از میلاد مکتبی فلسفی ایجاد کرد به نام "اپیکوریسم" یا طرفداران زیبایی و لذت. او را از اولین فیلسوفان مادّی شمرده‌اند. اندیشهٔ فلسفی او بیشتر با محوریت اصل بودن لذت در زندگی آدمی شکل گرفته بود و البته حق بهره مند شدن از لذت زندگی را برای همهٔ انسان‌ها قائل بود.
"جان لاک" نیز از فیلسوفان سده ۱۷ میلادی انگلستان و از مهمترین شارحان نظریه قرارداد اجتماعی و پیروان مکتب تجربه‌گرایی بود. او از تأثیرگذارترین اندیشمندان عصر روشنگری شمرده می‌شود. نوشته‌های او بر ولتر و روسو، بسیاری از اندیشوران اسکاتلندی و انقلابیون آمریکايی اثرگذار بود. این تأثیر را می‌توان در اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا مشاهده کرد.
فرزاد مرادی / دادنا

هیچ نظری موجود نیست: