۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۶, جمعه

خواص شاتوت : شاتوت، با داشتن مواد مغذی مختلف به‌عنوان یک میوه سلامت مطرح است.





شا‌توت گونه‌ای از توت است که اصل آن از ایران است و بین خانواده توت، درخت شاتوت ازهمه کوچک‌تراست .

این درخت طول عمر طولانی‌ای دارد و می‌تواند برای چند صد سال زنده بماند .
میوه شاتوت بزرگتر از توت سفید است و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه‌اش ترش و شیرین و مطبوع است.

شاتوت را می‌توان به شکل‌های متفاوتی به صورت خام، پخته و یا به صورت مربا مورد استفاه قرار داد.
وجود مواد مغذی بسیار و نقش هم‌افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا این میوه به‌ عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به ریزمغذی‌های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.
محققان انجمن تغذیه آمریکا، شاتوت را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی‌اکسیدانی قرار داده‌اند که دارای فیتوکمیکال‌های قوی مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه‌ای است که رنگ سیاه شا‌توت از آن ناشی می‌شود.
شا‌توت خواص مفیدی برای سلامت دارد، از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌های وابسته به سن و سکته مغزی.
شاتوت‌ها، گوشتی و خوشمزه هستند و دارای کالری پایینی بوده (در هر 100 گرم، 43 کالری) و سرشار از خواص سلامتی برای بدن هستند.
این نوع توت حاوی منبع خوبی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان بالایی است.
مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونت‌زا ‌افزایش داده و التهاب را از بین برده و با رادیکال‌های آزاد مضر برای بدن مبارزه می‌کنند.
شاتوت‌ها حاوی مقدار مناسبی از ویتامین A و ویتامین E هستند.شاتوت‌ها منبع خوبی از آهن هستند که بندرت در دیگر انواع توت‌ها پیدا می‌شود.
این میوه همچنین سرشار از پتاسیم،‌ منگنز و منیزیم است. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که میزان ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‌کند.
شاتوت دارای مقدار فراوانی ویتامین B کمپلکس از گروه ویتامین‌ها و نیز ویتامین K است.
این نوع توت حاوی مقدار بسیار خوبی از ویتامین B6، نیاسین، ریبوفلاوین و اسیدفولیک است. این ویتامین‌ها دارای وظایف مشترکی بوده و به بدن در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها کمک می‌کنند.
منبع : Hamshahrionline.ir

هیچ نظری موجود نیست: