ه‍.ش. ۱۳۹۰ بهمن ۲, یکشنبه

پنج راه و روش برای اینکه وقت‌هایی که می‌خواهید گریه کنید، بخندید

زندگی فوق العاده ست، زندگی یک شاهکاره، زندگی محشره!
در حقیقت زندگی همه‌ اینهاست.
اما متاسفانه واقعیتی که هست، همین زندگی می‌تواند لحظه به لحظه خرد کننده‌تر از آنی باشد که در موردش می‌گویند.
اغلب اوقات، این روزها خیلی عادی است اگر بخواهیم گریه کنیم.
شاید غوطه ور شدن در یک دوره‌ی کوتاه خود‌خوری، ایرادی نداشته باشد.
ولی نکته اینجاست که حتمن این دوره باید کوتاه باشد.
خودخوری بیش از اندازه، هیچ نتیجه‌ای ندارد.
در اینصورت، هر وقت که برای تغییر وضعیت آماده شدید، این 5 راه جلوی پای شما هست.
5 راه برای اینکه بخندید، وقتی که دنیا میخواهد که شما گریه کنید‍!
صحبت در مورد یک تراژدی واقعی، مانند زمانی که عزیزی را از دست میدهیم، نیست. بلکه در مورد مواقعی است که یک مهمانی خودخوری برای خودمان راه می‌اندازیم،
چون دلتنگ شده ایم، یا تنها مانده ایم و یا مثلن یک ترفیع را از دست داده ایم و یا …....

1- نگاهی به اطرافت بینداز:
حدس بزن چی شده است؟ زندگیت آنقدرها هم بد نیست.
اگر الان داری این مطلب را می‌خوانی، پس حتمن به کامپیوتر و اینترنت دسترسی داری.
خودت می‌دانی که برای میلیونها نفر در جهان، نه تنها نظیر این امکانات وجود نداره،
بلکه چیزهای خیلی بدتری ممکنه وجود داشته باشد که….؟
بله، درسته، زندگیم خیلی بد به نظر می‌رسه .خیلی بده.
اما دست‌کم اینه که مثلن سرطان و ایدز و یا پارکینسون و یا خیلی از بیماریهای لاعلاج و وخیم دیگه رو مثل خیلی از آدم ها، ندارم!
ممکن است که این حرف یک خورده بی‌رحمانه باشد، اما یک واقعیته!
البته تراژدی‌های واقعی وجود دارند که می‌توانند به شما وارد شوند.
اما بیشتر اوقات مردم وقتشان را برای غصه خوردن روی چیزهایی تلف میکنند که تراژدی واقعی نیست.
بلکه در مورد چیزهایی است که نهایتن هیچ اهمیتی ندارند.
از عجایب روزگار این است که از میان مردمی که می‌شناسم، اکثر آنهایی که با تراژدی‌های واقعی روبرو شدند، با غرور با مشکل شون برخورد کردند و بهترین نتیجه را هم گرفتند.
اینجاست که زندگی عجیب می‌شود…
دفعه‌ بعد که در مورد چیزهای کم‌اهمیت غمگین بودید، یک نگاه به اطراف خودتان بی‌اندازید. آدمهای زیادی وجود دارند که وضعیتی خیلی بدتر از آن چیزی که شما احساس می‌کنید، داشتند و به بهترین نحو از پس آن بر‌آمدند.
از این نمونه‌ها پیروی کنید و با چیزهایی که دارید خوش باشید.

2- به زمان “یک روزی” سفر کنید:
ببینید، لابد شما این حقیقت رو می‌دانید که بزودی و در چند ماه آینده، دقیقن برمی‌گردید به همین الان و به خودتان می‌خندید که چقدر نا بخردانه عکس‌العمل نشان دادید.
این یک حقیقت است.
احتمالن قبل از این هم به خودتان گفتید: “یک روزی برمی‌گردم و به این موضوع میخندم”. همین‌طور هم می‌دانید که در آینده چقدر خانواده و نزدیکانتان با آن شما را سوژه می‌کنند
پس همین حالا ازمرحله‌ غم و غصه عبور کنید و همین الان به آن بخندید !
فقط تصور کنید که الان همان “یک روزی” است و فکر کنید که شمای آینده،
درباره آن به شمای الان چه خواهد گفت.
من بعید می‌دانم شمای آینده کلمات آرامش‌بخشی مثل “به آینده نگاه کن. همه چی عالی میشه” را بگوید.
نه! شمای آینده خواهد گفت “هی ، آه و ناله رو تمومش کن. زندگی خیلی کوتاهه و هیچکس یا هیچ چی ارزش اونو نداره که براش گریه کنی”.
تصور کنید" آرنولد" با تیپ و قیافه «ترمیناتور» بیاد و به عنوان «آینده شما» این‌ها را با آن لهجه اتریشی بامزه و تیپ و قیافه‌اش به شما بگوید!
نیازی نیست این تصویر بامزه را به همه نشان بدهید.
فقط یک لبخند کوچولو هم می‌تواند شما رو بخنداند و دورنمایی که لازم است رو بهتان بدهد.

3-قهقهه بزنید، حتا بی‌دلیل!
این یکی‌ را خواهشن توی خلوت انجام بدهید اما حتمن امتحانش کنید.
همین الان یک امتحانی کنید!
فقط لطفن بلند بخندید!
نه، نه، خنده ریز نه! یک قهقهه‌ی طولانی از ته دل!
اگر هم کسی آمد توی اتاق، می‌توانید بگویید یک مطلب خیلی بامزه توی "بهمنکده" خوندم. چقدر این فلانی بامزه است!
از شوخی گذشته میدونم ممکن است سر سوزن احمقانه به نظر بیاد،
اما من قول میدهم که الان یک خورده بهتر شدید.
درست است؟ دقیقا دلایل فیزیولوژیکی و عصبیش را نمی‌دانم، اما می‌دانم که خندیدن، حال شما را بهبود می‌بخشد.
نسخه ی آبرومندانه و با تخفیفش یه لبخند ساده است، به جای خندیدن.
تقریبن همان اثر را دارد، و برای انجام دادن در جای عمومی یک کمی آسانتر است.

4-از "گالاگر" الگو بگیرید:
گالاگر کمدینی بود که جک‌ های خیلی بدی می‌گفت،
اما به خاطر برخی دلایل ناشناخته، کاملن در کارش موفق بود.
او کارهای زیادی برای انجام دادن در برنامه‌اش داشت، ولی بزرگترین قسمت از کارش خرد کردن میوه با یک پتک بسیار بزرگ بود.
من پیشنهاد نمی‌کنم هندوانه خرد کنید، اما توصیه می‌کنم که سعی کنید خوشمزگی مخصوص به خودتان را داشته باشید، حتی وقت‌هایی که آن احساس را ندارید.
یک حقیقتی وجود دارد:
برای ساختن جک، مجبور هستید به دنبال چیزهای بامزه باشید.
وقتی دنبالش هستید، پیدایش میکنید و هر وقت پیدایش کردید، اولین قدم به سوی «خندیدن به جای زار زدن» را برداشتید.
وقتی ناراحت هستید، قول بدید دنبال شوخی بگردید.
یک راه ساده برای انجام دادن این کار این است که عادت کنید از خودتان بپرسید:
“چه چیز خنده داری در این مورد وجود داره؟”
ممکن است همیشه به جواب نرسید، اما سعی کردید که مغزتان دنبال یک چیز بامزه بگردد.
درست مثل "گالاگر"، حتمن نیاز ندارید که هر حرفی می‌زنید خیلی هم بامزه باشد.
شما جک‌تان را بسازید. خنده خودش می‌آید!

5- بپرید وسط یه خروار "هرهر و کرکر"
عجیب است، اما انسان‌هایی که غمگین هستند دوست دارند یک سری کارهایی را انجام بدهند که توی غم و غصه بمانند!
آنها فیلم‌های گریه آور نگاه میکنند، به عکس‌های غمناک زل می‌زنند و موسیقی‌های غم‌انگیز گوش می‌کنند که آدم های سالم و شاد را هم غمگین می‌کند.
وقتی شما وسط این پروسه هستید و دارید این کارها را انجام می‌دهید، به نظرتان می‌رسد که دارید یک کار درست انجام می‌دهید.
اما هر ناظر بیرونی به راحتی می‌تواند به شما بگوید که توی یک وضعیت تاسف برانگیز گیر افتادید.
با قفل کردن روی چیزهای شاد و خنده‌دار از این وضعیت خلاص شوید.
فیلم ها و شوهای تلویزیونی خنده‌دار ببینید.
با افراد شوخ معاشرت کنید.
باور کنید که این باعث یک تغییر دورنمای زیبا میشود که حتی انتظارش رو هم نداشتید.
***********************************************************
شاید بگوئید که : اگر موارد بالا موثر نبود چه؟
در این صورت دیگر تمرین کردن را متوقف کنید.
باز بروید و به یک موجود بدعنق تبدیل بشوید، یک موجود ترحم‌ برانگیز.
چندین سال بعد هم به خاطر روزهایی که می‌توانست معرکه باشد و از دستش دادید خودتان را سرزنش کنید.
بعدش هم به فرزندان‌تان بگویید:
ما نسل سوخته بودیم و غم و غصه یقه‌مان را گرفته بود و از این حرف‌ها !
ولی اگر فکر می‌کنید کاری هست که حال‌تان را بهتر می‌کند، از خودتان دریغ نکنید.
مثلن داد و هوار بکشید البته نه بر سر کسی!
بروید توی بیابان و هی جیغ بکشید تا خالی بشوید!
یک نامه پر از عصبانیت بنویسید ولی هیچ وقت به فکر ارسال کردنش نباشید.
بروید به یک کیسه شنی مشت بزنید.
هم نوعی ورزش هست و هم برای سلامتی تان خوب است!
توجه داشته باشید که بدخلقی فیزیکی و لفظی روی موضوع عصبانیت‌تان وارد نکنید. شما کار خودتان را انجام بدهید، بدخلقی و ناراحتی خودش از وجودتان بیرون می‌رود!
دقت کنید که کارهای احمقانه‌ای نکنید و به خودتان آسیب نرسانید، اما امتحانش کنید. وقتی انجامش دادید، دوش بگیرید و یه فیلم خنده‌دار نگاه کنید…
دفعه‌ی بعد که گرفتار ناراحتی‌های الکی شدید، یکی یا چند تا از این تکنیک‌ها را امتحان کنید.
شاد و تندرست و پیروز باشید.

اقتباس از قسمت هائی از یک مطلب در : 1fathi.com

هیچ نظری موجود نیست: