۱۳۹۰ بهمن ۵, چهارشنبه

طرز تهیه سالاد خوشمزه و بسیار مفید (بروكلي با گوجه رنگی و ...؟) همچنین : "مختصری در باره خواص فراوان کلم بروکلی"

برای تهیه این سالاد، يك قابلمه كوچك را روي حرارت زياد گاز بگذاريد.
بروكلي‌ها را شسته و با چاقو ته آن را بزنيد، ساقه آن را هرگز كوتاه نكنيد.
آب‌جوش را داخل قابلمه بريزيد و بروكلي‌ها را در آن قرار دهيد كمي نمك داخل آب‌جوش بريزيد و بگذاريد تا آب‌پز شود.
مخلوط‌كن را به برق زده و پياز را همراه با سير، گوجه‌فرنگي‌، كمي روغن زيتون و نمك درون آن بريزيد و آن‌ها را با هم مخلوط كنيد و كنار بگذاريد.
بروكلي‌ها را آبكش كرده و درون ظرفي كه مي‌خواهيد سرو كنيد قرار دهيد و مخلوط را روي آن بريزيد.
درآخر ليموترش را برش زده و آب آن را روي بروكلي‌ها بچكانيد.
البته میتوانید به دلخواه خود، سایر سبزیجات مانند خیار و قارچ و تربچه و لوبیا سبز و .... را نیز به مخلوط سالادتان اضافه نمائید.
******************************************************
خواص کلم بروکلی:

1-خاصیت ضد سرطانی کلم بروکلی:
در میان سبزی های موجود در جهان کلم بروکلی یکی از غنی ترین منابع آهن به شمار به دلیل داشتن خاصیت ضد سرطان بلکه به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین ها(ویتامین CوE)ومواد معدنی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
به گفته دانشمندان ،اگر چه {کلم بروکلی و گوجه فرنگی) هریک به تنهائی دشمن سرطان هستند،اما اگر این دو سبزی با هم ترکیب شوند وبه عنوان بخشی از رژیم غذایی با هم خورده شوند، در کاهش ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پروستات بسیار مؤثرند .
مردان سالمندی که به سرطان پروستات مبتلا هستند ودر انتظار شیمی و اشعه درمانی هستند باید بیشتر به رژیم غذایی خود توجه کنند.
دانشمندان به این مردان توصیه می کنند که روزانه یک چهارم فنجان کلم بروکلی و دو پنجم فنجان گوجه فرنگی تازه مصرف کنند.
محققان معتقدند که مواد موجود در کلم بروکلی بدون ایجاد اختلال د رساز و کار سلولهای طبیعی، سلولهای سرطانی را(در ۲ نوع سرطان تخم دان و لوزالمعده) از بین می برد.
خاصیت ضد سرطانی آن به دلیل وجود مقادیر فراوان ایندول،گلوکز زینولات ،بتا کاروتن وویتامین Cاست.
کلم بروکلی یا گل کلم سبز از خانواده کلم و منبع بسیار خوبی از ویتامینCدر مواد غذایی می تواند از بروز سرطان های دستگاه گوارش،سرما خوردگی و بیماری های وابسته به آن پیشگیری کند.
در ضمن بروکلی شما را از سرطان سینه محافظت می کند.

2-از بین بردن باکتری ها:
بر اساس نتایج پژوهشی در فرانسه، ماده ای در کلم بروکلی وجود دارد که باکتریهای معده را از بین می برد.
دانشمندان می گویند که یکی از راههای خوب برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای معده و روده( به ویژه در کشورهای د رحال توسعه) خوردن کلم بروکلی است.

3-درمان دیابت:
مصرف کلم بروکلی در از بین بردن عوارض قلبی دیابت موثر است.
محققان اعلام کردند، تحقیقات نشان می دهد استفاده از کلم بروکلی، آسیب رگ های خونرسان قلب را که بر اثر دیابت ایجاد شده است ترمیم می کند.
فیبر غذایی بالای موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود بایستی این سبزی با ارزش را در وعده های غذایی خود قرار دهند.

4-استفاده از کلم بروکلی به جای کرم ضد آفتاب:
دانشمندان دانشگاه "جان هاپکینز" آمریکا کشف کردند که جوانه ها و برگ های تازه کلم بروکلی می تواند تاحد قابل توجهی پوست را از صدمات تابش اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند.
اشعه فرابنفش خورشید یکی از دلایل محیطی ابتلا به سرطان پوست است.
به گفته این دانشمندان می توان با مالیدن یک لایه نازک از برگ های تازه این کلم، پوست را درمقابل این تابش ها محافظت کرد.
وجود ترکیب شیمیایی “سولفورافان” در برگ های جوان کلم بروکلی قرمزی و التهاب پوست که نشان دهنده آسیب های ناشی از تابش اشعه فرابنفش به سلولهای بافت پوست است را کاهش می دهد.

5-درمان پوکی استخوان:
کلسیم موجود دربروکلی، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است.

6-همچنین کلم بروکلی علاوه بر جلوگیری از انواع سرطان، از ابتلاء به آلزایمر(فراموشی دوران پیری)، بیماریهای قلبی، آرتریت( التهاب مفاصل) نیز پیشگیری کرده و فرآیند پیری را به تاخیر می اندازد.

اقتباس از بخشی از یک مطلب در : iscanews

هیچ نظری موجود نیست: