۱۳۹۰ دی ۷, چهارشنبه

ظروف یکبار مصرف ؛ درد یا درمان ؟ / ریختن غذای گرم در ظروف یک بار مصرف ، باعث بروز سرطان در انسان می شود!

ظروف یکبار مصرف ؛ درد یا درمان ؟
ریختن غذای گرم در ظروف یک بار مصرف ، باعث بروز سرطان در انسان می شود!

این روزها استفاده از ظروف یک بار مصرف بسیار متداول شده است .
آبمیوه و بستنی فروشی ها ، پیتزا فروشی ها و حتی سلف سرویس ها در ادارات و دانشگاه ها به وفور از این ظروف استفاده می کنند .
حتی عده ای هنگام پخش غذای نذری و یا حتی در میهمانی هایشان از ظروف و لیوانهای رنگی یک بار مصرف استفاده می کنند .
اگر به هشدار های کارشناسان در مورد ظروف یک بار مصرف دقت کنیم ، متوجه می ‌شویم که فصل مشترک تمام این اطلاعیه ‌ها یک جمله است :
ظروف یک بار مصرف بی‌ رنگ و شفاف فقط برای غذاها و نوشیدنی ‌های سرد مناسب هستند و نباید برای نوشیدنی ‌ها و غذاهای داغ استفاده شوند
همچنین ظروف یک بار مصرف سفید رنگ و فوم دار برای مواد غذایی سرد ، گرم و مرطوب مناسب هستند ، ولی برای مواد غذایی داغ نباید استفاده شوند و استفاده از این ظروف مثلاً برای پیتزایی که در دمای ۱۴۰ درجه سانتیگراد طبخ می‌شود ، توصیه نمی ‌شود .
نکته مهم دیگر در استفاده از ظروف یک بار مصرف به نوع رنگی این ظروف مربوط می‌ شود که استفاده از آنها احتیاط بیشتری را می‌طلبد ، چرا که اصولاً جنس یک بار مصرف‌ به گونه‌ای است که توانایی نگهداری رنگ را ندارد و هنگام تماس با چای یا غذای داغ ، رنگ حل می ‌شود و یک لایه از آن همراه غذا یا چای میل می‌ شود . اما از آنجایی که خوردن رنگ در هیچ شرایطی توصیه نمی ‌شود ، اگر در میهمانی خود قصد استفاده از تکنولوژی ‌های نوین را دارید ، لطفاً به این بهانه رنگ به خورد خلایق ندهید !
ریختن غذای گرم در ظروف یک بار مصرف ، باعث بروز سرطان در انسان می شود .
در ساخت ظروف یک بار مصرف ، به منظور جلوگیری از شکنندگی ظروف ، از مواد پلاستی لایزر استفاده می شود .
بنابراین اگر درون این ظروف آب جوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود ، این مواد حل شده وارد بدن می شود که به دلیل داشتن ترکیبات خاص منجر به بروز سرطانهای مختلف می شود .
این خاصیت به خصوص در مورد ظروف یکبار مصرف شفاف که درصد بالاتری از مواد سرطانزا را دارا هستند و در جامعه کاربرد بیشتری هم دارند ، بسیار حائز اهمیت است .
علاوه بر انواع پلاستیک هایی که به عنوان ظروف یک بار مصرف در سرو غذا مورد استفاده قرار میگیرند ، دسته ای دیگر از این مواد به عنوان ظروف آشپزخانه ، ظروف نگهداری غذا در یخچال ، ظروف بسته بندی مواد غذایی به خصوص لبنیات مانند ماست و پنیر و همچنین بطری های آب معدنی استفاده میشوند .
به طور کلی پلاستیک ها ، پلیمرهایی هستند که از سنتز مواد اولیه ای به نام مونومر تهیه می شوند .
مونومرها مواد سمی و برای سلامت انسان مضر هستند در حالی که پلیمرها خنثی هستند و مشکلی ندارند .
اما اشکال کار اینجا است که معمولا در فرآیند تهیه پلیمرها مقداری مونومر باقی می ماند .
کارشناسان بهداشت محیط نیز به خانواده ها هشدار می دهند که از نگهداری لبنیات در ظروف پلاستیکی اجتناب کنند .
و اما مهمترین نکته استفاده از ظروف پلاستیکی :
مراقب باشید این ظروف از مواد پلاستیکی بازیافتی تهیه نشده باشند ! معمولا ظرف های بازیافتی کدر و تیره هستند و نشانی هم از علامت استاندارد ندارند .
در هنگام استفاده از ظروف یک بار مصرف باید به علامت اختصاری که در کف ظرف حک شده است ، توجه کرد.
منبع :
http://ebadinesabhendij.blogfa.com/post-18.aspx

هیچ نظری موجود نیست: