کمتر زنی در میان ریاضیدانان برجسته به چشم میخورد.
برخی معتقدند مردان در رشته ریاضی با استعدادتر از زنان هستند.
پژوهشگران آمریکایی با رد این نظریه، معتقدند که برابری اجتماعی در شکوفایی استعداد ریاضی موثر است.
در میان ریاضیدانان برجسته، به عنوان مثال میان برندگان مدال "فیلدز" که نوبل ریاضی شناخته میشود، نام هیچ زنی دیده نمیشود.
مدال فیلدز از سال ۱۹۳۶ تاکنون به ۵۲ ریاضیدان برجسته دنیا اهدا شده است.
برخی بر این باورند که مردان به طور ذاتی در رشته ریاضی استعداد بیشتری دارند.
تحقیقات موسسه بینالمللى آزمون دانش آموزان «پیزا» که به ارزیابی و بررسی
تواناییهای دانشآموزان در کشورهای مختلف جهان میپردازد، نشان میدهد
که در آلمان دانشآموزان پسر در رشته ریاضی نمرات بهتری دارند.
برتری دخترها در تونس و اندونزی:
پژوهشگران دانشگاه "ویسکونسی مدیسون" آمریکا با در اختیار داشتن تحقیق سال
۲۰۰۹ موسسه «پیزا» و تحقیق بینالمللی «تیمز» سال ۲۰۰۷ که آنهم سطح دانش و
عملکرد دانشآموزان کشورهای مختلف جهان را بررسی میکند، نمرات ریاضی
دانشآموزان دختر و پسر را با هم مقایسه کردند.
در کشورهایی مانند تونس و اندونزی دانشآموزان دختر نمرات بهتری داشتند.
جالب اینجاست که این دو تحقیق نشان میدهند در کشورهایی مانند
مراکش،هلند و ارمنستان، تفاوتی میان نمرات دانشآموزان دختر و پسر در رشته
ریاضی دیده نمیشود. در اندونزی و تونس حتی دخترها بهتر از پسرها هستند.
در آمریکا تفاوت میان دخترها و پسرها هر سالکمتر شده است.
در حالیکه در دهه هفتاد میلادی در برابر هر ۱۳ پسر مستعد در رشته ریاضی
یک دختر وجود داشت، اکنون در برابر هر ۳ پسر یک دختر دیده میشود.
در این کشور آمار دخترانی که در رشتههای مرتبط با ریاضیات تحصیل کردهاند، در ۵۰ سال گذشته از ۵ به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
این بررسیها نشان میدهد که استعداد پسرها در رشته ریاضی ذاتی نیست.
اگر این چنین بود، دخترها امکان این پیشرفت قابل ملاحظه را نداشتند.
جالب اینجاست که در برخی از کشورهای خارومیانه مانند بحرین و عمان،
درحالیکه دخترها در مجموع نمرات خوبی در رشته ریاضی نداشتهاند، نمرات
پسرها بدتر بوده است.
مادران موفق صاحب فرزندان با استعدادتر:
پژوهشگران دانشگاه ویسکونسی مدیسون آمریکا معتقدند آموزشهای فرهنگی و اجتماعی نقش موثری در شکوفایی استعداد ریاضی دارند.
پژوهشگران معتقدند برابری اجتماعی استعداد ریاضی را شکوفا میکند.
این پژوهشگران با اشاره به شاخصهای توسعه انسانی، از جمله تحصیلات،
سلامت و موقعیت سیاسی هر کشور به این نتجیه رسیدهاند که هرچه برابری
جنسیتی در یک جامعه بیشتر باشد، استعداد ریاضی دانشآموزان ان جامعه نیز
بیشتر است.
پژوهشگران آمریکایی به طور روشن میگویند:
«یک مادر
تحصیلکرده و شاغل که درآمد خوبی دارد، فرزندان با استعدادتری در رشته
ریاضی دارد. فرقی هم نمیکند که فرزندان او پسر باشند یا دختر.»
این پژوهشگران با توجه به باور عدهای که معتقدند افزایش حقوق زنان به معنای کاسته شدن از حقوق مردان است، تأکید میکنند:
با افزایش حقوق زنان، استعداد ریاضی دختران و پسران نسل بعد شکوفا میشود و
در اینجا مردان و زنان هر دو از برابری اجتماعی سود میبرند.
www.dw-world.de
برخی معتقدند مردان در رشته ریاضی با استعدادتر از زنان هستند.
پژوهشگران آمریکایی با رد این نظریه، معتقدند که برابری اجتماعی در شکوفایی استعداد ریاضی موثر است.
در میان ریاضیدانان برجسته، به عنوان مثال میان برندگان مدال "فیلدز" که نوبل ریاضی شناخته میشود، نام هیچ زنی دیده نمیشود.
مدال فیلدز از سال ۱۹۳۶ تاکنون به ۵۲ ریاضیدان برجسته دنیا اهدا شده است.
برخی بر این باورند که مردان به طور ذاتی در رشته ریاضی استعداد بیشتری دارند.
تحقیقات موسسه بینالمللى آزمون دانش آموزان «پیزا» که به ارزیابی و بررسی تواناییهای دانشآموزان در کشورهای مختلف جهان میپردازد، نشان میدهد که در آلمان دانشآموزان پسر در رشته ریاضی نمرات بهتری دارند.
برتری دخترها در تونس و اندونزی:
پژوهشگران دانشگاه "ویسکونسی مدیسون" آمریکا با در اختیار داشتن تحقیق سال ۲۰۰۹ موسسه «پیزا» و تحقیق بینالمللی «تیمز» سال ۲۰۰۷ که آنهم سطح دانش و عملکرد دانشآموزان کشورهای مختلف جهان را بررسی میکند، نمرات ریاضی دانشآموزان دختر و پسر را با هم مقایسه کردند.
در کشورهایی مانند تونس و اندونزی دانشآموزان دختر نمرات بهتری داشتند.
جالب اینجاست که این دو تحقیق نشان میدهند در کشورهایی مانند مراکش،هلند و ارمنستان، تفاوتی میان نمرات دانشآموزان دختر و پسر در رشته ریاضی دیده نمیشود. در اندونزی و تونس حتی دخترها بهتر از پسرها هستند.
در آمریکا تفاوت میان دخترها و پسرها هر سالکمتر شده است.
در حالیکه در دهه هفتاد میلادی در برابر هر ۱۳ پسر مستعد در رشته ریاضی یک دختر وجود داشت، اکنون در برابر هر ۳ پسر یک دختر دیده میشود.
در این کشور آمار دخترانی که در رشتههای مرتبط با ریاضیات تحصیل کردهاند، در ۵۰ سال گذشته از ۵ به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
این بررسیها نشان میدهد که استعداد پسرها در رشته ریاضی ذاتی نیست.
اگر این چنین بود، دخترها امکان این پیشرفت قابل ملاحظه را نداشتند.
جالب اینجاست که در برخی از کشورهای خارومیانه مانند بحرین و عمان، درحالیکه دخترها در مجموع نمرات خوبی در رشته ریاضی نداشتهاند، نمرات پسرها بدتر بوده است.
مادران موفق صاحب فرزندان با استعدادتر:
پژوهشگران دانشگاه ویسکونسی مدیسون آمریکا معتقدند آموزشهای فرهنگی و اجتماعی نقش موثری در شکوفایی استعداد ریاضی دارند.
پژوهشگران معتقدند برابری اجتماعی استعداد ریاضی را شکوفا میکند.
این پژوهشگران با اشاره به شاخصهای توسعه انسانی، از جمله تحصیلات، سلامت و موقعیت سیاسی هر کشور به این نتجیه رسیدهاند که هرچه برابری جنسیتی در یک جامعه بیشتر باشد، استعداد ریاضی دانشآموزان ان جامعه نیز بیشتر است.
پژوهشگران آمریکایی به طور روشن میگویند:
«یک مادر تحصیلکرده و شاغل که درآمد خوبی دارد، فرزندان با استعدادتری در رشته ریاضی دارد. فرقی هم نمیکند که فرزندان او پسر باشند یا دختر.»
این پژوهشگران با توجه به باور عدهای که معتقدند افزایش حقوق زنان به معنای کاسته شدن از حقوق مردان است، تأکید میکنند:
با افزایش حقوق زنان، استعداد ریاضی دختران و پسران نسل بعد شکوفا میشود و در اینجا مردان و زنان هر دو از برابری اجتماعی سود میبرند.
www.dw-world.de
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر