کیوان شید ( شنبه )
نخستین روز هفته به نام کیوان شید نام گذاری شده است که تشکیل شده است
از کیوان + شید . کیوان بعد از مشتری بزرگترین سیاره شمرده میشود . که 700
برابر زمین است . آنرا زحل نیز نامیده اند. شید نیز به چم ( معنی ) نور و
روشنایی است . از این رو روز نخست ایرانی حکایت از سیاره روشن و نورانی
دارد .
مهر شید ( یکشنبه )
روز دوم از هفته مهر شید است که مهر آن به چم ( معنی) دوستی و مهربانی
است . در پهلوی میتراست . مهربرگرفته شده از آئین هفت هزار ساله میترایی
است . مهر همچنین ایزد عهد و پیمان است و در اوستا آمده است که هیچ چیز بر
ایزد مهر پوشیده نخواهد بود . نامگذاری این روز به مهرشید حکایت از تعهدی
است که بین مردمان باید برقرار باشد زیرا در ایران باستان پیمان شکنی و
دروغ بزرگترین گناهان به حساب می آمده است . شید نیز به چم ( معنی )
روشنایی و نور می باشد .
مه شید ( دوشنبه )
مه بر
گرفته شده از ماه است که این نیز از آیین میترایی کهن ایرانی آمده است .
خورشید و ماه از تندیس های آئین میترایی بوده است که نشان از قدرت و پویایی
جهان آفرینش داشته است . سومین روز هفته در ایران باستان به نام این نماد
خداوند نامگذاری شد و آنرا مه شید به چم (معنی ) ماه روشن و نورانی نام
گذاشتند
بهرام شید ( سه شنبه )
بهرام برگفته شده از
ورهرام زبان پهلوی باستان است و از یکسو نام ستاره مریخ است . بهرام ایزد
پیروزی در ایران باستان شمرده می شده است و اندیشه نیاکان ما بر این بوده
است که خداوند یکتا ( اهورامزدا ) نیروی هایش را برای اجرا در بین افراد
بشر بین ایزدان ( فرشتگان ) خود تقسیم نموده است تا آنان آنرا برای مردمان
پیاده کنند . از این رو بهرام ایزد پیروزی نامیده شده بوده است و چهارمین
روز هفته به نام روز پیروزی روشنایی بر تاریکی و غلبه انسان بر بدی ها و
اهریمن نام گذاری شده است .
تیر شید ( چهارشنبه )
تیر برگرفته شده از تیشتر پهلوی است . نیاکان ما تیر را ایزدان و نگهبان
باران نامگذاری نموده اند و اینگونه می پنداشته اند که اهورامزدا برای
یاری رسانی به کشاورزان و جلوگیری از خشکسالی و باروری زمین و سبز و سالم و
پاکیزه ماندن جهان به ایزد باران فرمان میداده است که به یاری مردمان برسد
. در کل این روز به نام روز روشنایی باران و خواست پروردگار برای حفظ
طبیعت نامگذاری شده است .
اورمزد شید ( پنجشنبه )
اورمزد نام دیگری از دهها نام اهورامزدا است که همه حاکی از قدرت و توانایی
پروردگار است . این نام از واژه های پهلوی ارمزد - هرمزد - اورمزد -
هورمزد - اهورامزدا - مزدا گرفته شده است . از این رو پنجمین روز هفته به
نام روز روشنایی خداوند نام گذاری شده است. از این رو این واژه هنوز به
گونه ای دیگر در شبهای آدینه برقرار است و هنوز تصور مردمان ما بر این است
که شبهای جمعه روز ارتباط با خداوند و فوت شدگان است.
ناهید شید ( آدینه ) :
ناهید همان آنهیته یا آناهیتا است که به نام ایزد آب است . در اوستا
آناهیتا به صورت دوشیزه ای بسیار زیبا - قدی بلند و اندامی تراشیده رسم شده
است و نام دیگر ستاره ونوس نیز آناهیتا یا ناهید است . در کل روز جمعه روز
روشنایی آب و مظهر بخشندگی و عنایت پروردگار نامگذاری شده است
منبع : wikipedia.org
نخستین روز هفته به نام کیوان شید نام گذاری شده است که تشکیل شده است از کیوان + شید . کیوان بعد از مشتری بزرگترین سیاره شمرده میشود . که 700 برابر زمین است . آنرا زحل نیز نامیده اند. شید نیز به چم ( معنی ) نور و روشنایی است . از این رو روز نخست ایرانی حکایت از سیاره روشن و نورانی دارد .
مهر شید ( یکشنبه )
روز دوم از هفته مهر شید است که مهر آن به چم ( معنی) دوستی و مهربانی است . در پهلوی میتراست . مهربرگرفته شده از آئین هفت هزار ساله میترایی است . مهر همچنین ایزد عهد و پیمان است و در اوستا آمده است که هیچ چیز بر ایزد مهر پوشیده نخواهد بود . نامگذاری این روز به مهرشید حکایت از تعهدی است که بین مردمان باید برقرار باشد زیرا در ایران باستان پیمان شکنی و دروغ بزرگترین گناهان به حساب می آمده است . شید نیز به چم ( معنی ) روشنایی و نور می باشد .
مه شید ( دوشنبه )
مه بر گرفته شده از ماه است که این نیز از آیین میترایی کهن ایرانی آمده است . خورشید و ماه از تندیس های آئین میترایی بوده است که نشان از قدرت و پویایی جهان آفرینش داشته است . سومین روز هفته در ایران باستان به نام این نماد خداوند نامگذاری شد و آنرا مه شید به چم (معنی ) ماه روشن و نورانی نام گذاشتند
بهرام شید ( سه شنبه )
بهرام برگفته شده از ورهرام زبان پهلوی باستان است و از یکسو نام ستاره مریخ است . بهرام ایزد پیروزی در ایران باستان شمرده می شده است و اندیشه نیاکان ما بر این بوده است که خداوند یکتا ( اهورامزدا ) نیروی هایش را برای اجرا در بین افراد بشر بین ایزدان ( فرشتگان ) خود تقسیم نموده است تا آنان آنرا برای مردمان پیاده کنند . از این رو بهرام ایزد پیروزی نامیده شده بوده است و چهارمین روز هفته به نام روز پیروزی روشنایی بر تاریکی و غلبه انسان بر بدی ها و اهریمن نام گذاری شده است .
تیر شید ( چهارشنبه )
تیر برگرفته شده از تیشتر پهلوی است . نیاکان ما تیر را ایزدان و نگهبان باران نامگذاری نموده اند و اینگونه می پنداشته اند که اهورامزدا برای یاری رسانی به کشاورزان و جلوگیری از خشکسالی و باروری زمین و سبز و سالم و پاکیزه ماندن جهان به ایزد باران فرمان میداده است که به یاری مردمان برسد . در کل این روز به نام روز روشنایی باران و خواست پروردگار برای حفظ طبیعت نامگذاری شده است .
اورمزد شید ( پنجشنبه )
اورمزد نام دیگری از دهها نام اهورامزدا است که همه حاکی از قدرت و توانایی پروردگار است . این نام از واژه های پهلوی ارمزد - هرمزد - اورمزد - هورمزد - اهورامزدا - مزدا گرفته شده است . از این رو پنجمین روز هفته به نام روز روشنایی خداوند نام گذاری شده است. از این رو این واژه هنوز به گونه ای دیگر در شبهای آدینه برقرار است و هنوز تصور مردمان ما بر این است که شبهای جمعه روز ارتباط با خداوند و فوت شدگان است.
ناهید شید ( آدینه ) :
ناهید همان آنهیته یا آناهیتا است که به نام ایزد آب است . در اوستا آناهیتا به صورت دوشیزه ای بسیار زیبا - قدی بلند و اندامی تراشیده رسم شده است و نام دیگر ستاره ونوس نیز آناهیتا یا ناهید است . در کل روز جمعه روز روشنایی آب و مظهر بخشندگی و عنایت پروردگار نامگذاری شده است
منبع : wikipedia.org
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر