جاده 59، معروف به "جاده چالوس" یکی از مهمترین جاده ها برای مردم تهران و
کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه
دریای خزر وصل می شود.
برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده های جهان می دانند.
تا اواخر دوره قاجار، جاده ای بین کرج - چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می داده، اما به گونه ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد.
این جاده در سال 1312 مورد بهره برداری قرار گرفت.
از این زمان به بعد، انواع رستورانها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال 1340 به جاذبه ها و زیبایی های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.
تونل "کندوان" در اردیبهشت ماه سال 1314 شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و 886 متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال 1318 به بهره برداری رسید.
با احداث این تونل، 13 کیلومتر از مسیر کرج به چالوس کاسته شد، چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می شد.
(مسیری بسیار خطرناک به ویژه در زمستانها) !
این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شده است و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد!
این جاده قطر رشته کوه های البرز را می پیماید.
برای ساخت این جاده تونل ها و پل های طولانی بسیاری ساخته شده که با توجه به زمان ساخت آن ها کار و رنج زیادی لازم داشته است. بیشتر سفرهای گردشگری مردم تهران به کرانه های دریای خزر به ویژه در تابستان از طریق همین جاده صورت می گیرد.
اما به علت طراحی آن در گذشته، در حال حاضر برای سرعتهای بالا مناسب نیست.
بر گرفته از : khabaronline.ir
برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده های جهان می دانند.
تا اواخر دوره قاجار، جاده ای بین کرج - چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می داده، اما به گونه ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد.
این جاده در سال 1312 مورد بهره برداری قرار گرفت.
از این زمان به بعد، انواع رستورانها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال 1340 به جاذبه ها و زیبایی های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.
تونل "کندوان" در اردیبهشت ماه سال 1314 شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و 886 متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال 1318 به بهره برداری رسید.
با احداث این تونل، 13 کیلومتر از مسیر کرج به چالوس کاسته شد، چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می شد.
(مسیری بسیار خطرناک به ویژه در زمستانها) !
این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شده است و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد!
این جاده قطر رشته کوه های البرز را می پیماید.
برای ساخت این جاده تونل ها و پل های طولانی بسیاری ساخته شده که با توجه به زمان ساخت آن ها کار و رنج زیادی لازم داشته است. بیشتر سفرهای گردشگری مردم تهران به کرانه های دریای خزر به ویژه در تابستان از طریق همین جاده صورت می گیرد.
اما به علت طراحی آن در گذشته، در حال حاضر برای سرعتهای بالا مناسب نیست.
بر گرفته از : khabaronline.ir
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر