۱۳۹۰ آذر ۱۳, یکشنبه

از فست فود به سمت اسلو فود / From Fast Food to Slow Food !


يك بررسي جديد نشان مي‌دهد طبقه متوسط مشتري پر و پاقرص فست فود است نه طبقه كم درآمد.
طي ساليان متمادي در کشورهاي صنعتي عقيده عمومي بر اين بوده است که ايده فست فود براي قشر کم درآمدتر به وجود آمده اما با يارانه‌هاي کلاني که دولت‌ها به غذاهاي ارزانتر و کم کالري اختصاص دادند، رستوران‌هاي زنجيره‌اي غول آسا به راه افتاد تا خانواده‌هايي که توانايي مالي کافي براي تهيه غذاي خوب، پرکالري و طبيعي نداشتند از آن‌ها استفاده کنند.
با اين حال آيا واقعا اين قشر بزرگ‌ترين مشتري پر و پاقرص فست فود است؟
اخيرن مطالعه‌اي در مجله «مديريت سلامت» حقيقتي پنهان درباره طبقه متوسط ايالات متحده آشکار مي‌کند و آن اين که آمريکايي‌هاي کم درآمد مصرف کنندگان اصلي غول‌هاي فست فود از جمله «مک دونالد» و «واپرز» نيستند.
براساس يافته‌هاي اين تحقيق، خانواده‌اي با درآمد سالانه بين 60 تا 80 هزار دلار احتمالا بيشتر از خانواده‌اي با درآمد 30 هزار دلار از رستوران‌هاي فست فود استفاده مي‌کند.
بنابراين آمار سال گذشته مرکز کنترل بيماري آمريکا کاملا درست بوده است مبني بر اينکه دليل اصلي چاقي در بزرگسالان در ايالات متحده خوردن غذاهاي آماده است و تقريبا نيمي از افراد چاق بزرگسال در اين کشور از قشر متوسط بوده‌اند که حداقل 77 هزار دلار براي يک خانواده چهار نفره درآمد داشته‌اند.
حقيقت دردناک اين نکته است که جاذبه فست فود هيچ گاه به دليل قيمتش نبوده است بلکه هميشه تبليغات گسترده‌اي براي غذاي منوهاي يک دلاري مک دونالد مانند انواع برگرها و سيب‌زميني يا نوشيدني کوچک مي‌شود که بيشتر افراد آن‌ها را وعده‌اي کامل نمي‌دانند.
به تازگي «مارک بيتمن» در گزارشي در روزنامه نيويورک تايمز گفته است كه يک وعده غذايي کامل «مک دونالد منهتن» براي خانواده‌اي چهار نفره در حدود 28 دلار هزينه دربردارد در حالي که يک وعده غذايي خانگي سالم تر، بسيار ارزان‌تر از اين تمام مي‌شود.
براي خانواده‌هايي که به سختي درآمد کسب مي‌کنند رفتن به مک دونالد هيچ توجيه اقتصادي ندارد. دو دليل عمده وجود دارد که خانواده‌ها را به سمت رستوران‌هاي فست فود مي‌کشاند.
اول اينکه دسترسي به آنها در هر زمان و مکاني آسان است زيرا در هر موقع شبانه روز غذا سرو مي‌شود و اتاق‌هاي بازي براي کودکان وجود دارد که آنها را سرگرم مي‌کند و به مادران زماني براي استراحت مي‌دهد.
گستردگي اين رستوران‌ها به حدي رسيده است که تقريبا همه‌جا ديده مي‌شوند؛ در ساختمان‌هاي اداري، فروشگاه‌هاي بزرگ زنجيره‌اي، استراحتگاه‌هاي جاده‌اي، مدارس، فرودگاه‌ها و حتي بيمارستان‌ها، فست فود گزينه‌اي هميشگي آمريکايي‌هاست.
دليل دوم اين است که اکثر افراد مزه فست‌فودها را دوست دارند.
برايشان مهم نيست چقدر کارشناسان تغذيه و بهداشت درباره مضرات خطرناک ميزان روغن و نمک فست فودها هشدار مي‌دهند.
هنگامي مشکل دو چندان مي‌شود که براي بعضي افراد معنا و لذت بيرون غذا خوردن فقط در فست فود‌ها خلاصه مي‌شود.
چگونگي حل مشکل چاقي بيش از حد مردم آمريکا هميشه گريبانگير ايالات متحده بوده است.
اين در حالي است که سالانه حدود 150 ميليارد دلار براي برطرف کردن اين مسئله هزينه مي‌شود. واقعيت اين است که بيشتر مردم آسان‌ترين گزينه را براي شام انتخاب مي‌کنند.
اين انتخاب چيزي جز فست فود‌ها نيست شايد به خاطر اينکه ديگر مشکلات خريد، پخت وپز و تميز کردن خانه را در بر ندارد. شايد براي بعضي باور کردنش کمي سخت باشد اما امروزه بيرون غذا خوردن به معناي انتخاب يکي از فست فود هاست.
يافتن جايگزيني سالم‌تر به‌جاي فست فود‌هاي هميشه در دسترس کاري دشوار به‌نظر مي‌رسد.
متقاعد کردن مردم براي انتخاب غذاهاي سالم‌تر به جاي غذايي که واقعا دوست دارند نياز به تحول فرهنگي عظيم دارد که احتمالن بايد در نسل‌هاي آينده اتفاق بيفتد.
كارشناسان بر اين باورند كه ضروري است تا برنامه‌اي هوشمندانه شامل اجبار از جمله ماليات بيشتر براي فست فود‌ها و جريمه‌هاي سنگين براي غذاهاي ناسالم
آموزش و تشويق طراحي شود.

 گزارش آخرین نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز

هیچ نظری موجود نیست: