۱۳۹۱ خرداد ۱۳, شنبه

طرز تهیه "کوکوی سبزی" :

کوکوی سبزی یکی از غذاهایی است که سرشار از ویتامین بوده و به دلیل سریع آماده شدن و استفاده از آن بصورت سرد و همچنین پخت نسبتن آسان (با آسیاب سبزی خردکن) مورد علاقه بسیاری از خانواده ها می باشد. استفاده از انواع سبزیجات و گنجاندن خوراک هائی که در آنها از گوشت کمتر استفاده می شود بیشتر مقرون به صرفه بوده و می تواند موجب سلامت بشتر شما و خانواده تان گردد .

مواد لازم برای 4 نفر :

سبزی كوكو ( تره ، جعفری ، شوید ، گشنیز و کمی شنبلیله ) : 500 گرم

تخم مرغ ( سفیده و زرده با هم ) : 2 عدد

نمك و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

"بیكینگ پاودر" : نصف قاشق چایخوری

شیر : یك قاشق غذا خوری

زرشك و مغز گردو (درصورت تمایل ) : روی هم نصف فنجان کوچک

برگ كاهو (در صورت تمایل برای طعم بهتر) : 1 عدد

سیر : 2 حبه / پر

روغن مخصوص سرخ کردن : به میزان لازم

روش تهیه :

سبزی کوکو (تره، جعفری، شوید، گشنیز و کمی شنبلیله یا ترخون روی هم نیم کیلو) را بعد از شستن كنار بگذارید تا كاملن خشك شوند و بعد به همراه برگ کاهو و سیر داخل آسیاب سبزی خردکن ریخته و آنرا ریز و یكدست خرد كنید وبعد در دو قاشق روغن خوب سرخ كنید.
(توجه کنید که سبزی کوکو می بایست از سبزی پلویی ریزتر خرد شود،
همچنین سبزی شما در این مرحله باید خوب سرخ شود وگرنه در هنگام پخت نهایی در تاوه، روی کوکوی سبزی شما سیاه میشود، در صورتیکه مغز آن هنوزخام می باشد) .

هنگامی که سبزی كاملن سرد شد، در یک پیاله کوچک تخم مرغ ها را یکی یکی شکسته و پس از اطمینان از سالم بودن آنها ظرف مناسبی تهیه کرده و سبزی و تخم مرغها را در آن ریخته و خوب مخلوط نمایید تا خوب پف نماید.
بعد نمك ، فلفل ،زرد چوبه و بیكینگ پاودر را به این مواد اضافه نمایید.
و در آخر هم یك قاشق غذا خوری شیر را به مواد اضافه كنید و خوب هم بزنید تا مواد یك دست شوند .
(در صورت تمایل از نصف فنجان مخلوط زرشك و مغز گردو هم داخل مواد استفاده كنید.)
سپس روغن مخصوص سرخ کردنی را در تابه بریزید و بگذارید کاملن داغ شود، در غیر این صورت کوکو به تابه می چسبد و موقع برگرداندن خرد می شود .
بعد مواد را آهسته داخل تابه بریزید و كف تابه پخش كنید و با پشت قاشق آنرا صاف نموده و درب تابه را بگذارید تا کوکو مغز پخت شود .
حرارت را ابتدا كمی زیاد كنید تا مواد خودشان را بگیرند و بعد زیر تابه را كم كنید تا یك روی مواد كاملا برشته شود ( حدود 20-15 دقیقه )

وقتی یك روی مواد كاملا برشته شد آنرا به شکل دلخواه برش داده کوكو را برگردانید (طوری كه خرد نشود) و دوباره حرارت را كمی زیاد كنید تا مواد خودشان را بگیرند و بعد اجازه دهید تا با حرارت ملایم روی دیگر كوكو هم برشته شود.

میتوانید كوكو سبزی را در "فر" هم آماده كنید .
در این صورت فر را از قبل با 350 درجه فارنهایت گرم كنید و كوكو را به مدت حدود 45 دقیقه داخل آن قرار دهید تا كاملن برشته شود.
بعد آنرا در ظرف دلخواه چیده و با گوجه فرنگی و خیار شور و سایر سبزیجات مورد علاقه تان تزئین کرده و سرو نمائید.
نوش جان

هیچ نظری موجود نیست: