۱۳۹۱ تیر ۱, پنجشنبه

مسافرت خوش! درون شهر تهران !

شهروندان تهراني يكي از خوشبخت ترين شهروندان جهاني هستند.
يك تهراني براي رفتن از يك نقطه شهر به نقطه اي ديگر مي تواند از وسايل نقليه گوناگوني استفاده كند:

- اتومبيل شخصي :
بنظر مي رسد كه اين راحت ترين وسيله جابجايي باشد .
اما صبر كنيد براي استفاده از اين وسيله علاوه بر گواهي نامه و كارت سوخت بايد به امكانات ديگري هم مجهز باشيد.
هميشه يك تقويم و نقشه شهر را به همراه داشته باشيد تا ناخواسته وارد محدوده ترافيكي زوج و فرد نشويد.
اطلاعات خود را در مورد شهر هرلحظه بروز كنيد، نگوييد كه فلان ادرس رو بلدم، اگه خياباني امروز صبح دوطرفه بود، ممكن است تا بعد از ظهر يكطرفه شده باشد.
بخشي از زمان صبحگاهي خود را به درآوردن ماشين از پاركينگ اختصاص بدهيد، چون ممكنه همسايه بغلي ماشينش را طوري پارك كرده باشد كه براي حركت نياز باشه با اون تماس بگيريد.
در ضمن ممكنه جلوي درب پاركينگ هم كسي ماشينش رو پارك كرده باشه و نياز باشه دقايقي( گاهي هم ساعاتي) براي پيدا كردن صاحب ماشين مزاحم معطل بشويد.
در ضمن روشهاي پارك دوبله و سوبله را هم بخوبي بياموزيد تا براي رفع نيازهاي خود در شهر بتوانيد بموقع از آنها استفاده كنيد.
سعي كنيد ماجراجو باشيد و زود از كوره در نرويد و هميشه انتظار اين را داشته باشيد كه اتوموبيلتان با جرثقيل جابجا شود، يا اگر هنگام توقف داخل اتومبيل هستيد انتظار داشته باشيد كه يكي از عقب بكوبه به ماشينتون.

- تاكسي :
تاكسي در تهران انواع و اقسامي دارد مانند تاكسي دربستي و دربازي. تاكسي دربستي در تهران چيزي شبيه تاكسي در كشورهاي ديگر جهان است با اين تفاوت كه مبناي محاسبه كرايه آن بر اساس چانه زني تعريف مي شود و چندان حساب وكتابي ندارد.
براي رسيدن به يك مسير راننده اي ممكن است رقم كرايه را 5 هزار تومان برآورد كند و راننده ديگري 10 هزارتومان.
اما تاكسي دربازي ماشيني است كه بجز شما مسافران ديگري هم دارد و در طول مسير ممكن است بارها افرادي به آن سوار يا از آن پياده شوند. از ويژگي هاي منحصر بفرد اين تاكسي اينست كه تنها مكاني است كه در كل ايران يكزن و مرد غريبه مي توانند ايقدر نزديك به هم بنشينند.
در يكي دو دهه اخير زنان هنگام سوار شدن به اين نوع تاكسي ترجيح ميدهند كه بين دو مرد ننشيند.
بگفته يكي از زنان اگر در يكسويت مردي نشسته باشد ممكن است يكجورهايي بتواني حركات ايذايي اورا خنثي يا حداقل محدود كني اما اگر در دوطرفت مرد نشسته باشد، راه دررو نداري و ممكن است بر اثر آزارهاي وارده يكدفعه از كوره در بروي و هوار بكشي.
مجموع اين شرايط باعث مي شود كه براي طي يك مسير مثلن از تجريش تا سيد خندان گاه مجبور شوي كه ده بار از ماشين پياده و به ان سوار شوي.
اين نوع تاكسي گرچه مبناي محاسبه كرايه اش به گشادي تاكسي دربستي نيست اما همچنان رقم آن متغير است و كاملن به انصاف راننده بستگي دارد.
در ضمن تاكسي در تهران رنگهاي مختلفي هم دارد كه من خيلي از اين تفاوت رنگها سر در نياوردم و بايد تحقيقات بيشتري در مورد آن داشته باشم، فقط فهميده ام كه اين تاكسي هاي سبز اسم يكشركتي رويشان نوشته شده است و مي توانيم آنها را تاكسي شركتي بناميم.
از ويژگي تاكسي هاي شركتي اينست كه راننده آن ممكن است اصلن مسير حركت را بلد نباشد و از شما بخواهد كه كل راه را به اونشان بدهيد.
يكبار از يك راننده تاكسي شركتي پرسيدم شما كه مسير ها را بلد نيستي چطوري راننده تاكسي شدي؟
ايشان توضيح دادند كه براي راننده تاكسي شركتي بودن نياز نيست هيچ دوره اي بگذراني يا آموزشي ببيني فقط ماهيانه يه پولي به حساب شركت بريز و همه چيز حل شده است.

- مسافركش شخصي:
بسيار شبيه تاكسي است اما چند تفاوت مهم هم دارد:
- راننده اش اغلب از دماغ فيل افتاده است و هي مدام بشما گوشزد مي كند كه شغل اصليش اين نيست و فرد متشخصي بوده است كه روزگار اورا باين كار واداشته است.
- ممكن است صداي موزيك گوش خراشي هم در آن بگوش برسد، اگر اعتراض كنيد تا آخر مسير بايد جر وبحث كنيد.
- راننده آن معمولن پول خرد ندارد و مدعي است كه هر مسافري هم كه به پستش مي خورد اوهم پول خرد ندارد.
- اگر آدم خوش تيپي باشيد ممكن است از شما بجاي كرايه، شماره تلفنتان را درخواست كند.
نكته مهم در مورد اين وسيله نقليه اينست كه بدل هاي زيادي دارد، اين بدلها ممكن است شما را بجاي رساندن به مقصد راهي بيابانهاي اطراف تهران كنند.
در استفاده از اين وسيله نقليه توصيه هاي ايمني را جدي بگيريد.

- اتوبوس بليطي :
اين وسيله نقليه اي است كه يا اصلن نميايد اگر هم بيايد هميشه پر است.
هرچند من وبرخي از شهروندان ديگر اعتراض داشته ايم كه اين وسيله گيرمان نميايد ولي نتيجه اي نداشته است.
مسئولان مربوطه مي گويند اين مشكل خودتان است، اينهمه آدم چه جوري سوار اين اتوبوس ميشوند شما هم برويد راهش رو پيدا كنيد.
باري اين وسيله چند ويژگي منحصر بفرد ديگر هم دارد از جمله تقسيم آن بدوقسمت نامساوي كه البته قسمت كوچكتر آن سهم خانمهاست و همين باعث مي شود كه گاه خانمها كه تعدادشان بيشتر است به بخش آقايان وارد شوند.
اين زمانها فرصتي مناسب است براي اقاياني كه مايل به آزار خانمها هستند چون در اين شرايط اگر خانم اعتراضي بكند، جواب اينست كه خانم شما اوميد در بخش آقايون.
از ديگر ويژگي هاي جديد اين وسيله نقليه اينست كه تا سوارش نشوي نمي فهمي كه چند قطعه بليط بايد به راننده بدهي.

- اتوبوس ريالي :
از نظر شكل ظاهري همان اتوبوس بليطي است ولي بجاي بليط پول ميگيرد ولي برخلاف نامش بجاي ريال تومان دريافت مي كند.
تقريبن هزينه سفر با آن دوبرابر اتوبوس بليطي است و بعلاوه دسترسي به آن اسانتر از دسترسي به اتوبوس بليطي است در ضمن گاهي ممكن است كولر هم داشته باشد.
بيخودي سطح توقعتون رو بالا نبريد گفتم گاهي كولر دارد ولي خوب پرده هميشه دارد و اگر كولر نداشته باشد با پنجره هاي باز و باد ناشي از حركت خود اين پرده هم دردسري مي شود.
در ضمن در طول مسير حركت هم صداي راديو با حجم گوش خراش پخش مي شود و خواهي يا نخواهي از اخبار مطلع مي شوي يا اينكه نواي موسيقي به گوشت مي رسد.
از ويژگي هاي مهم اين اتوبوس اينست كه در ايستگاه آخر كه همه مسافران بايد پياده شوند تنها درب جلوي ماشين باز مي شود تا مبادا خر تو خر بشه و كسي از درب عقب بدون پرداخت كرايه جيم بشه و بنابراين بايد در صف پياده شدن معطل شوي.

- اتوبوس بي آر تي :
اوايل كه اين اتوبوس ها وارد سيستم حمل ونقل شهري شده بودند با خودم فكر ميكردم كه چرا اسم اينها با حروف انگليسي نامگذاري شده است آنهم در شرايطي كه اينهمه تبليغ مي شود فارسي را پاس بداريم. اما خيلي زود متوجه شدم كه اين وسيله جابجايي اصلن همه چيزش با بقيه فرق دارد از جمله درب ورود و خروج آن كه برخلاف جهت در سمت چپ قرار گرفته است و برعكس اتوبوسهاي ديگر بخش مربوط به خانمها در جلوي وسيله قرار دارد.
ورود اين اتوبوس به ناوگان شهري موجب شد كه اقايان هم لذت نشستن در انتهاي يك اتوبوس چندين متري را تجربه كنند در ضمن با ورود اين اتوبوس براي نخستين بار راننده اتوبوس زن هم در تهران مشاهده شد. ايستگاههاي اين نوع اتوبوس هم بعضن شرايط خاص خود را دارند.
در بعضي از ايستگاهها چند سكو براي سوار شدن در نظر گرفته شده است كه اگر حرفه اي نباشيد و ندانيد كه كدام سكو براي سوار شدن مناسبتر است ممكن است ساعتها موفق به سوارشدن نشويد. در ضمن اين نوع اتوبوس در مواقعي كه عجله داري ممكن است در دسترس نباشد اما نصف شب كه قصد اتوبوس سوار شدن نداري و آمدي تنها در ايستگاه تا كمي هوا بخوري با كمال تعجب مي بيني كه سرو كله اش پيدا مي شود.
از ويژگي هاي منحصربه فرد اين وسيله نقليه اينست كه براي ارائه بليط چندان با سختگيري و مقررات سفت مواجه نمي شوي و ارائه بليط در اغلب موارد به وجدان خودت بستگي دارد.
- تاكسي ون
وسيله اي است كه وقتي سوارش مي شويد پشيمان مي شويد چون به اون راحتي كه از بيرون بنظر ميايد، نيست.
براي پياده شدن يك مسافر از آن گاه نياز است كه شش مسافر ديگر جابجا و برخي نيز پياده و سوار شوند. موقع پرداخت كرايه هم متوجه مي شويد كه برخلاف ظاهر ميني بوسي اش كرايه آن دست كمي از سواري ندارد و گاهي از آنهم بيشتر است و اينجاست كه از خودتان مي پرسيد كه من چرا اصلن سوار اين شدم.

- ميني بوس :
چنانچه علاقه مند به آثار باستاني هستيد ازاين وسيله نقليه استفاده كنيد.
با سوار شدن به آن سفري به عمق تاريخ خواهيد داشت.

- موتورسيكلت مسافركش :
اگر آدم ماماني نيستيد و از باد، آفتاب سوزان، برف و باران باكي نداريد اين بهترين و سريعترين وسيله است.
تكليف شما را سريع مشخص مي كند، يا اصلن به مقصد نمي رسيد يا زود مي رسيد.

- مترو :
وسيله خوب و مجهزي است اما براي استفاده مفيد از آن بايد با هوشياري كامل عمل كنيد:
- هنگام سوار شدن بايد بخوبي تشخيص بدهيد كه در چه نقطه اي بايستيد كه پس از نگهداشتن قطار جلوي درب واگن قرار بگيريد.
توجه داشته باشيد كه در اين وسيله سوار شدن بنوبت يا بزرگي و كوچكي بستگي ندارد و تنها زرنگي شما حرف اول را مي زند.
- اگر در ايستگاه آخر از قطار پياده مي شويد، ممكن است بيش از زمان سفر صرف خروج شما از ايستگاه بشود.
مسافران زرنگ معمولن خود را به دربي كه مقابل خروجي ايستگاه است مي رسانند و پس از توقف قطار با سرعت برق خود را به پله برقي ميرسانند.
هنگام سفر با اين وسيله نقليه امكان خريد فال حافظ، اسكاچ ظرفشويي، چاقوي آشپزخانه و خيلي لوازم ديگر هم وجود دارد.

- دوچرخه شهرداري :
اين هم يك وسيله نقليه است ولي چون هيچكس از آن استفاده نمي كند در مورد آن تجربه كافي وجود ندارد، بنابراين از اظهار نظر درمورد آن خودداري مي كنم.
فقط همين كه خانمهاي محترم حق استفاده از آنرا ندارند و در ميان آقايان هم من تابحال كسي را نديدم از آن استفاده كند، مگر براي ورزش در مسيرهاي ويژه.

- پاي پياده :
پاي پياده هنوز هم يكي از بهترين وسيله هاي جابجايي محسوب مي شود اما در شهر تهران اگر خواستيد از آن استفاده كنيد به اين نكات توجه داشته باشيد:
- گول اسم پياده رو رو نخوريد و از همان كنار خيابان براي عبور استفاده كنيد. پياده روهاي تهران يا توسط ساختمانهاي در حال ساخت بسته شده اند، يا توسط دستفروشها سد معبر شده اند، گاهي هم محل پارك اتومبيل گشته اند.
به لطف خدمات شهرداري در سالهاي اخير گاهي براي سنگفرش شدن اصلن بكلي مسدود شده اند.
و گاهي هم براي خدمات عمراني يا زيربنايي مورد حفاري قرار گرفته اند.اگر پياده روي بي عيب ونقصي پيدا كرديد، خيلي مواظب باشيدا، چون هر آن ممكن است يك موتور سيكلت با سرعت از پشت سرتان ظاهر شود و بعد از عبور سريع آن فكر اينكه اگر كمي از مسير منحرف شده بوديد الآن كجا بوديد وجودتان را خواهد آزرد.
- هنگام پياده روي تا حد امكان از نفس كشيدن خودداري كنيد وگرنه سلامت شما بخطر مي افتد.
براي همه شهروندان سفرهاي درون شهري خوشي را آرزومندم.

-البته گشت رایگان دوستانه! و صمیمانه! و همیشه در صحنه " ارشاد"! فراموش نشود.

نوشته شده توسط : جواد گلچین فر

هیچ نظری موجود نیست: