۱۳۹۱ تیر ۸, پنجشنبه

دلار دوباره به بیش از دوهزار تومان رسید / پنج شنبه 28 ژوئن 2012 - 08 تیر 1391


بعد از بحران ارزی زمستان سال گذشته، این اولین باری است که قیمت دلار به بالای دو هزار تومان رسیده است
از تهران گزارش شده که روز پنج شنبه هشتم تیر (۲۸ ژوئن) در آخرین روز کاری هفته در تهران، قیمت هر دلار آمریکا یک بار دیگر بعد از زمستان سال گذشته، به بالای دو هزار تومان رسیده است.
بنابر گزارش‌ها، صرافی های پایتخت ایران، در حالی به کار خود در آخرین روز هفته پایان دادند که هر دلار آمریکا به قیمت دو هزار و پنج تومان، هر یورو واحد پول اروپایی به قیمت دو هزار و ۵۲۰ تومان و هر پوند بریتانیا سه هزار و ۸۰ تومان رسیده است.
این در حالی است که بعد از بحران ارزی زمستان سال گذشته در ایران، قیمت هر دلار آمریکا به حدود ۱۶۵۰ تومان کاهش پیدا کرد و بعد از آن روند صعودی آن آغاز شد و این افزایش قیمت کمابیش ادامه داشت.
اما بعد از بی نتیجه ماندن مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در مسکو بر سرعت رشد قیمت های طلا و انواع ارزهای بین المللی در بازار اضافه شد به گونه ای که در فاصله دو روز گذشته یکصدتومان به قیمت هر دلار اضافه شده است.
دلار آمریکا که دو روز پیش در بازار تهران در حدود ۱۹۰۰ تومان معامله می شد، در آخرین لحظات فعالیت بازار ارز تهران هفته اول تابستان بعد از چند ماه دوباره یک رکورد تاریخی بر جا گذاشت و از مرز دو هزار تومان عبور کرد.
همزمان، قیمت هر گرم طلا در بازار ایران نیز که تا دو روز پیش حدود ۷۲ هزار تومان به فروش می رسید در روز پنج شنبه به بیش از ۷۷ هزار تومان رسید.
به گزارش وبسایت خبرآنلاین، هر سکه بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۷۷۷ هزار تومان و هر سکه بهار آزادی طرح جدید به قیمت ۷۷۵ هزار تومان در بازار معامله شده است.
این اتفاق در حالی رخ داده است که محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته به خبرگزاری فارس گفته بود که "بخش عمده ای از این نوسانات (بازار ارز) تحت تأثیر عامل انتظارات متأثر از تحولات سیاسی و روانی است و در عمل اتفاقی نمی افتد که قیمت را دستخوش تغییر معناداری کند."
رئیس کل بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تاکید کرده بود که "مردم به شایعات توجه نکنند و تحت تأثیر جو روانی سودجویان قرار نگیرند."
از سخنان آقای بهمنی بر می آید که بانک مرکزی ایران نگران افزایش احتمالی قیمت ارز بود برای همین هم آقای بهمنی تاکید داشت که"ذخائر ارزی کشور تکافوی نیازهایمان را می کند و هیچ مضیقه ای در تأمین ارز مورد نیاز وجود ندارد و این اطمینان را نیز می دهم که در آینده هم چنین کمبودی نخواهیم داشت."
با وجود هشدار رئیس کل بانک مرکزی ایران، قیمت های بازار به قیمت های زمستان تب‌دار سال گذشته برگشته است و این احتمال وجود دارد که با شروع تحریم های اتحادیه اروپا که دو روز دیگر آغاز می شود، قیمت ها افزایش بیشتری پیدا کند.
این نگرانی بعد از آخرین دور مذاکرات بی نتیجه ایران و گروه ۱+۵ در مسکو وجود داشت که با شروع دور تازه تحریم های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت و ارتباط های بانکی با جمهوری اسلامی، اقتصاد ایران با دشواری های تازه ای رو به رو شود و محدودیت های تازه بازار طلا و ارز را تحت تاثیر قرار دهد.
 http://www.bbc.co.uk

هیچ نظری موجود نیست: