۱۳۹۱ تیر ۱۰, شنبه

خواص گیاهی "گل گاوزبان" :

گیاه گاوزبان به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می‌رود بطوریکه از آن به عنوان غنی‌ترین منبع شناخته‌شده برای (Gamma Linoenic Acid (GLA در نزد بشر معرفی شده‌است.

نحوه استفاده گل گاوزبان :

_به صورت دم کرده مصرف می‌شود و برخی مقداری فندق هم با آن مصرف می‌کنند.

گیاه‌ شناسی (گل گاوزبان) :
گاوزبان گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد ساقه آن شیاردار و خاردار می‌باشد.
برگ‌های این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است.
گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می‌باشد.
گاوزبان احتمالن از شمال آفریقا به نواحی دیگر راه یافته و امروزه در منطقه مدیترانه، نواحی شمال آفریقا و قسمت‌هایی از خاورمیانه می‌روید.
گل، برگ و سرشاخه‌های گلدار آن به مصرف دارویی می‌رسد.
گاوزبان گیاهی مقاوم به شوری است که قادر به جذب یون‌های سدیم، کلر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم از خاک می‌باشد و می‌توان از این گیاه برای خارج ساختن این یون‌ها از خاک و اصلاح خاک‌های شور و قلیا استفاده کرد.

خواص داروئی گل‌ گاوزبان :

1- گل گاو زبان و برگ‌های آن تصفیه کننده خون است.

2- آرام کننده اعصاب است.

3- عرق آور است.

4- ادرار آور است.

5-کلیه‌ها را تقویت می‌کند.

6- سرماخوردگی را برطرف می‌کند.

7- برای از بین بردن سرفه از دم کرده گل گاو زبان استفاده کنید.

8- در درمان برونشیت موثر است.

9- بی اختیاری دفع ادرار را درمان می‌کند.

10- التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند.

11- در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است.

12- ضماد برگ‌های گاو زبان برای رفع ورم موثر است.

توصیه : گاوزبان بعلت داشتن آلکالوئید برای زنان حامله و کودکان مضر است.
*******************************************

گل گاو زبان گل گاو زبان با نام علمي (Echium amoenum ) گیاهی است دو يا چند ساله از تيره Boraginaceae است كه بومي ارتفاعات جنگل هاي شمال ايران بوده و از ديرباز در ايران مورد استفاده دارويي قرار مي گرفته است.


گل گاو زبان اروپاييگونه اروپایی با نام علمی ( borago officinalis ) یکساله، ولی گونه ای که در اشکورات و ایران هست،چند ساله و با نام علمی echium amoenum می باشد.

این گیاه علفي از گیاهان دارویی و دارای روغنی است که به علت خاصیت شفا دهندگی از مدتها قبل ازاهميت خاصي برخوردار است.

گل گاوزبان به احتمال زياد بومي منطقه مديترانه است، ولي بعضي محققين عقيده دارند بومي خاورميانه است. كشت و كار گاوزبان بوسيله عربها در جنوب اسپانيا در قرون وسطي معرفي شد.اين گياه در بسياري از مناطق اروپا،غرب آسيا و آمريكاي شمالي مي رويد و اغلب بصورت وحشي در محل هاي لم يزرع و كناره رودخانه ها ديده مي شود.

گل گاو زبان ايراني(Echium amoenum) گیاهی علفی پایا و دارای اعضای پوشیده از تارهای نرم،ساقه راست یا به حالت خمیده و برگهای ساده با یک رگبرگ منحصر به فرد است، گلهای درشت و آبی مایل به بنفش رنگ آن در ماههای اردیبهشت تا شهريور به تعداد کم بر ساقه ظاهر می‌شود.

میوه گیاه گل گاو زبان فندقه،نوک تیز و پوشیده از برجستگی‌های کوچک متعدد است، كشاورزان اين گياه را جمع آوري و براي مصارف خانگي كشت مي نمايند.
بخش هاي هوايي به منظور اهداف دارويي درابتداي گلدهي از خرداد تا شهريور جمع آوري شده و در سايه خشك مي شوند.گیاه مذكور دارای شاخه های تو خالی وآبدار است و ارتفاع آن به 50 سانتی متر میرسد. تمام سطح گیاه پوشیده از کرکهای سفید و منشعب است.گلهای این گیاه در انتهای ساقه قرار دارد و به رنگ روشن و ستاره ای شکل است. میوه این گیاه به شکل چهار فندق کوچک و به رنگ قهوه ای مایل به سیاه است.گلهای این گیاه با نام گل گاو زبان جمع‌آوری و به بازارهای ایران عرضه می‌شود.

این گیاه در فرانسه "شکوفه آبی تندرستی" نامیده می شود. زیرا گلهای ان به رنگ آبی است و داروی خوبی است برای دهقانان که معمولن نیاز به تنفس بیشتر در هنگام کار کردن دارند.

بعضی از نویسندگان معتقد ند که نام لاتین آن یک اسم تغییر شکل یافته است به معنی "قلب " و به معنی "من اورده ام" زیرا اعتقاد بر این است که این گیاه قلب را تقویت می کند.

امروزه ثابت شده که محصولات حاصل از برگها و پودر این گیاه خاصیت ضد افسردگی دارد و باعث افزایش نشاط روحی می شود. به طور مثال : شربت ساخته شده از پودر این گیاه خاصیت ضد افسردگی و ضد استرسهای روحی و آرامش دهنده و تسکین دهنده قلب می باشد. دم كرده آن براي التهاب مجاري ادرار،روماتيسم و بيماريهاي قلبي مفيد است

تركيبات شيميايي:گل گاوزبان و برگ‌هاي آن داراي لعاب فراوان است. اين گياه داراي نيترات پتاسيم، رزين‌هاف مالات كلسيم، منگنز، منيزيوم، اسيد فسفريك و آلانتوئين است.

شايان ذكر است ، ۵۰۰هكتار از زمينهاي استان گیلان زير كشت گياه دارويي گل گاو زبان است كه ۲۶۰هكتار آن توسط كشاورزان منطقه اشكورات رودسر كشت مي‌شود,اين گياه علفي يكساله ، از اواخر زمستان از خاك مي‌رويد و از اوايل ارديبهشت ماه تا پايان فصل تابستان گلهاي آن در چندين مرحله برداشت مي‌شود.

هرسال از زمينهاي زير كشت گياه طبي " گل گاو زبان"در استان گيلان بيش از ۴۰۰تن محصول به ارزش اقتصادي بيش از پنج ميليارد ريال بر داشت مي‌شود. درحال حاضر هر كيلو گل گاو زبان خشك به قيمت تقريبا ۱۲۰هزار ريال در بازار عرضه مي‌شودكه در مقابل هزينه هاي داشت ،كاشت و برداشت بسيار ناچيز مي باشد .

ضمنن اين گياه به صورت خودرو در اراضي و دامنه‌هاي جنگلي شهرستانهاي رودسر، املشُ تالش، رودبار، رضوانشهر و آستارا مي‌رويد.

هیچ نظری موجود نیست: