۱۳۸۹ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

پانزده درس زندگي كه در هيچ مدرسه اي به شما ياد نمي‌دهند !



دانا كسي است كه از اشتباهات خود درسي نيك بياموزد و اما داناتر كسي است كه از اشتباهات ديگران درس عبرت بگيرد...

همگی ما همزمان با تحصیل در مدارس ، درسهایی از زندگی نیز می آموزیم كه هردوی آنها مهم است .

مشكل اصلی این است كه زندگی قبل از ما هم جریان داشته و ما را هم مانند دیگران در مسیرش با خود می برد و این در حالی است كه ما تازه در ابتدای یادگیری و كسب معلومات لازم برای زندگی هستیم و تنها امیدواریم كه روزی به همه ی جوانب دست پیدا كنیم ، پس بطور منطقی دانش ما همیشه عقب تر از زندگی است.

در اینجا به درسهایی از زندگی اشاره گردیده كه براحتی می توانید از آنها بهره بگیرید :

1- طبق گفته ی Richard Carlson " چیزهای بی ارزش را نچشید " ،این بدان معنی است كه خیلی از مردم خود را درگیر استرس و به انجام رساندن كارهای بی ارزش می كنند كه در نهایت در مقابل اهداف اصلی زندگی، هیچ ارزشی ندارند وقتی آنقدر خود را درگیر این مسائل كوچك می كنیم دیگر جایی برای نیل به آرزوهایمان باقی نگذاشته ایم و از لحظات خود هیچ لذتی نمی بریم.

2-"زندگی غیر قابل پیش بینی است " و ممكن است هر لحظه شما را در شیب وفراز قرار دهد " .فقط بگویید "هرگز" و بعد ببینید چه اتفاقی می افتد . برای مقابله با گره هایی كه زندگی در مسیر شما قرار داده است ، تنها با ذهنی باز وخوش بین ، به آنها خوش آمد بگویید !!

3- خسته كننده ترین واژه در هر زبان " من " است .بله تصور این است كه تكرار این كلمه اعتماد به نفس را بالا می برد. ولی خوب! بیشتر وقتها همه ی آن چیزیی كه در مورد خود با تكرار " من " توضیح و تعریف می كنید، واقعیت ندارد!

اینكه یك نفر دائما" از خود و فضایل خود تمجید و تفسیر كند ، بسیار خسته كننده و یكنواخت است . این حالت "خود محوری " است نه "اعتماد به نفس "

4-انسانیت مهم تر از مادیات است .اهمیت روابط اجتماعی بسیار مهم تر از درجات مادی است كه هر كدام از ما درمسیر آرزوها به آنها می رسیم. بدون محبت و عشق و حمایت خانواده و دوستان در زندگی ، موفقیت های مادی ، خیلی لذت بخش نخواهد بود. با ایجاد تعادل در ملاك های برتری و ارزش های خود ، از ثبات زندگی بیشتری بهره خواهید برد.

5- به غیر از خودتان ، هیچ كس دیگر نمی تواند شما را راضی كند ! رضایت و راحتی ذهن شما تنها به عهده خودتان است ! بله ، روابط اجتماعی ، زندگیمان را پر بار تر می كند، اما خوب، شاید این روابط به تنهایی باعث شادكامی و رضایت شما نشود.

6- درجه ی كمال و شخصیت كمالات برای هر شخص زیباست . كلام و اعمال نیك ، به دنبال خود ، اعتماد واطمینان دوستان را در پی دارد . برای رسیدن به این درجه ، تلاش كنید .

7- بیاموزید كه خود، دیگران و حتی دشمنان خود را ببخشید. انسان جایز الخطاست ، همه ما اشتباه میكنیم ، ولی با كینه توزی و یادآوری صدمات گذشته ، تنها این خودمان هستیم كه از زندگی لذت نمی بریم نه دیگران !

8- "خنده" داروی هر "درد" است . با خوشرویی و تبسم ، دردهای خود را درمان كنید.

9- تغذیه خوب ، استراحت ، ورزش و هوای تازه، را فراموش نكنید.سلامتی خود را دست كم نگیرید. با رعایت این نكات ، از وضعیت جسمی ایده آل خود، لذت ببرید .

10- اراده ای مصمم ، شما را به هر چیزی كه می خواهید ، می رساند .هرگز تسلیم نشوید و به دنبال رسیدن به آرزوها و اهداف خود تلاش كنید.

11- تلویزیون ، ذهن ما را بیشتر از هر چیزی نابود می كند !از تلویزیون كناره گیری كنید و با ورزش ، مطالعه و یادگیری ، ذهن خود را فعال كنید.

12- شكست را بپذیرید .هر كسی در زندگی ممكن است بارها و بارها شكست بخورد. شكست آموزنده است به ما یاد می دهد كه چطور متواضع باشیم و راه درست تری را برای جبران آن انتخاب كنیم . توماس ادیسون با شكستهای متمادی توانست به هدف خود برسد ، او می گفت :" من شكست نخوردم ، تنها ده ها هزار راه را امتحان كردم كه برایم مفید نبود و به نتیجه نرسید !"

13- از اشتباهات دیگران درس عبرت بگیرید .یكی از بودائیان پیر چنین می گوید :" یك مرد دانا كسی است كه از اشتباهات خود درسی نیك بیاموزد و اما داناتر كسی است كه از اشتباهات دیگران درس عبرت بگیرد".

14- از محبت به دیگران دریغ نكنید .زندگی كوتاه است و پایان آن نامعلوم . پس سعی كنید محبت كنید تا محبت ببینید .

15- آنچنان زندگی كنید كه گویی روز آخر عمرتان است ،اما اینطورهم فکر کنید که بیش از صد سال عمر خواهید کرد ! همواره سعی كنید بهترین و مهربان ترین همسر ، بهترین ومهربان ترین دوست و حتی مهربانترین و بهترین رئیس باشید .

منبع : parsine.com

هیچ نظری موجود نیست: