۱۳۸۹ بهمن ۱۵, جمعه

کشف پنج سیاره شبه زمینی در کهکشان راه شیری/ تردیدها افزایش یافت



اکتشافات جدید تلسکوپ فضایی کپلر ناسا و یافتن پنج سیاره شبه زمینی در کهکشان راه شیری، تردید بر سر یافتن پاسخ این سوال که آیا انسان در جهان تنها است یا نه را افزایش داده است.
دانشمندان ناسا به تازگی اعلام کرده اند تلسکوپ فضایی کپلر موفق به کشف پنج سیاره هم اندازه سیاره زمین شده است که در کهکشان راه شیری در مدار ستاره هایی در چرخشند.
این سیاره ها در منطقه ای که به منطقه قابل سکونت جهان هستی شهرت دارد، در حرکتند، منطقه ای که فاصله آن از ستاره میزبان به اندازه ای است که امکان وجود آب به شکل مایع را در سطح سیاره افزایش می دهد و آب مایع نیز پایه اصلی شکل گیری حیات در هر نقطه ای از جهان است.
"چارلز بولدن" رئیس سازمان ناسا در این رابطه گفت: ما در نسلی از علمی تخیلی بودن سیاره های فراخورشیدی عبور کرده و به امروز رسیده ایم، زمانی که کپلر به ما کمک کرده است تا پدیده ای علمی تخیلی را به واقعیت تبدیل کنیم. تیم محققان کپلر در عین حال از کشف 6 سیاره دیگر خبر داده است که همگی از زمین بزرگترند اما به دور ستاره ای شبه خورشیدی در حرکتند. این ستاره در فاصله دو هزار سال نوری از زمین قرار دارد.
کپلر تا به امروز بیش از هزار و 200 جرم شبه سیاره ای را ردیابی کرده است، این حقیقت که تا کنون تعداد زیادی سیاره شبه زمینی در کهکشان راه شیری کشف شده اند نشان می دهد که در کهکشان زمین، تعداد بیشماری سیاره در مدار ستاره های شبه خورشیدی در چرخشند.
در واقع کپلر خود این سیاره ها را به صورت مستقیم مشاهده نکرده است بلکه کاهش میزان نور ستاره های آنها را در هنگام عبور سیاره ها از برابر ستاره ردیابی و احساس کرده است.
پنج سیاره شبه زمینی در مدار ستاره هایی در حرکتند که کوچکتر و سردتر از خورشید هستند.
همچنین تایید سیاره بودن و شبه زمینی بودن این اجرام نیازمند مطالعات گسترده تر و دقیق تر است.
محققان معتقدند از میان هزار و 200 جرم کشف شده توسط کپلر که میزان دقت رصد آن 90 درصد تخمین زده شده است، 80 درصد از آنها به عنوان سیاره به تایید خواهند رسید.
بر اساس گزارش سی ان ان، تلسکوپ کپلر در سال 2009 به فضا پرتاب شد و اکنون بر مدار میان مریخ و زمین در حال حرکت به دور خورشید است.
/خبر گزاری مهر

هیچ نظری موجود نیست: