۱۳۸۹ بهمن ۱۵, جمعه

درصورت ابتلاي ببرماده به مشمشه مزمن ، ببر ماده سیبریایی هم باید از بین برود


هنوز تنور اخبار مرگ ببر نر سیبریایی و به دنبال آن قتل عام شیرهای باغ وحش ارم به دلیل ابتلا به بیماری مشمشه داغ است که از منابع رسمی و غیر رسمی خبر می‌رسد ببر ماده سیبریایی باغ وحش ارم نیز مبتلا به مشمشه است.
گویا نمونه‌‌برداری‌ها از ببر ماده که برای تشخیص این بیماری به آزمایشگاهی در آلمان فرستاده شده بود نیز آلوده به مشمشه است و به این ترتیب ببر ماده نیز قربانی بعدی مشمشه است.
ناصر نبی‌پور، رئیس هیات مدیره جامعه دامپزشکان کشور ضمن تایید این خبر گفت: گویا جواب آزمایش مشمشه ببر ماده نیز مثبت است و احتمالاً این ببر به صورت مزمن به مشمشه مبتلا است.
او توضیح داد: مشمشه، به دو صورت مزمن و حاد گربه‌سانان را مبتلا می‌کنند که در موارد حاد حیوان در مدت کوتاهی از پای در می‌آید اما در موارد مزمن، این بیماری تا بروز شرایط مناسب در بدن میزبان باقی می‌ماند.
نبی‌پور ادامه داد: حالت مزمن مشمشه بسیار خطرناک‌تر از حالت حاد آن است چون در این موارد حیوان بدون اینکه علائم مشمشه را نشان دهد به‌عنوان یک ناقل عمل کرده و امکان دارد حیوانات دیگری را مبتلا کند.
او با بیان اینکه درمان بیماری مشمشه غیر ممکن است، افزود: تا به حال در هیچ جای دنیا برای مشمشه درمانی شناخته نشده است و اینکه برخی می‌گویند می‌توانیم ببر ماده را درمان کنیم بیشتر جنبه نمایش و خود مطرح کردن دارد.
رئیس هیات مدیره دامپزشکان تصریح کرد: اگر مشمشه راه درمان داشت اسب‌های گران قیمتی که در گوشه گوشه جهان به مشمشه مبتلا می‌شدند قابل درمان بودند، درحالی که این حیوانات هم در صورت ابتلا به این بیماری مهلک به طور حتم معدوم می‌شوند.
او تاکید کرد: با تمام آنچه گفته شد ببر ماده نیز در صورت داشتن مشمشه چه به صورت حاد و چه مزمن باید از بین برود و هیچ راه دیگری وجود ندارد وگرنه کابوس مشمشه همچنان ادامه پیدا می‌کند.
مشمشه بیماری باکتریایی حاد تنفسی و مخصوص تک سمی‌ها مانند الاغ، قاطر و اسب است و از طریق گوشت آلوده این حیوانات به پستانداران گوشتخوار منتقل می‌شود.
نقل از : جامعه > محیط زیست - ایلنا

هیچ نظری موجود نیست: