۱۳۸۹ بهمن ۱۴, پنجشنبه

مظفرالدین شاه زنده شد !


ماجرا درست مثل فیلم‌های سینمایی اتفاق می‌افتد. کارمندی مشغول کار روزانه است که به ناگاه خودکارش به زیر میز می‌افتد.
اتفاق ساده‌ای که منجر به کشف دریچه‌ای کوچک می‌شود که اطلاعات عظیمی از تاریخ را در دل خویش پنهان داشته است.
کارمند این ماجرا یک کارشناس موزه‌ است و محل وقوع این اتفاق کاخ موزه گلستان تهران که در آن 23 حلقه فیلم همراه 2 جلد کتاب تاریخی به طور کاملا اتفاقی کشف می‌شود.
چند روزقبل این کاخ موزه پیر تهران میزبان خبرنگارانی بود که می‌خواستند از چند و چون این کشف اتفاقی باخبر شوند.
ساعتی نمی‌گذرد که مشخص می‌شود این آثار همگی متعلق به دوران مظفرالدین‌شاه قاجار بوده که در صورت پیدا نشدن داخل لوازم اسقاطی می‌رفته و از بین برده می‌شده است. این جمله را رئیس کاخ موزه گلستان در حالی می‌گوید که نمی‌تواند خوشحالی‌اش را از این امر پنهان کند.
البته این فیلم‌های تاریخی حدودا 111 سال از عمرشان می‌گذرد و می‌توانیم آنها را به حدود سال 1900 میلادی نسبت دهیم؛ یعنی تنها 5 سال پس از تولد سینما در جهان. واقعیتی که نشان می‌دهد عکس و فیلم درست و همگام با حرکت جهانی در ایران نیز مورد توجه بوده است.
مراسم رژه، عبور کالسکه مظفری همراه خود او، مراسم رسمی، رژه سربازان با پرچم شیر و خورشید، بندبازی سیاهان، عمارت شمس‌العماره، عبور سواران از رودخانه، تصاویر صحن حرم حضرت معصومه(س)، صحنه تئاتری با نمایشنامه قرون وسطی و میدان مشق بخشی از تصاویری است که در این فیلم‌ها به آنها پرداخته شده و مظفرالدین شاه را به گونه ای نشان می دهد که انگار هنوز زنده است.
اما گویا این پایان ماجرا نیست زیرا اکنون در پشت عمارت شمس‌العماره کاخ گلستان، اشیای تاریخی زیادی جمع‌آوری شده‌اند که به گفته رئیس این کاخ احتمال پیدا شدن آثار تاریخی در میان آنها وجود دارد.
کارشناسان معتقدند با توجه به پنهان‌سازی این فیلم‌ها و این ‌که این فیلم‌ها از زمان قاجار در این کشوها جاسازی شده است باید بررسی‌های دیگری در این مورد صورت گیرد.
شاید رمزگشایی از این فیلم‌ها بتواند اسرار بیشتری از رفتارهای این پادشاه قجری را برملا کند.
niazerooz.com

هیچ نظری موجود نیست: