۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

مصرف گوشت بوقلمون باعث آرامش و سرحالي میشودو سيستم ايمني را تقويت مي‏كند (قابل توجه کارتن خواب ها) !


یك متخصص تغذيه گفت: بوقلمون كلسترول بد خون را كاهش مي‏‏دهد كه آرامش و سرحالي ايجاد مي‏كند، از سرطان جلوگيري مي‏كند و سيستم ايمني را تقويت مي‏كند.

مرتضي صفوي در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: بوقلمون در گروه ماكيان قرار دارد و از نظر تركيبات بيشتر به گوشت مرغ شبيه است. گوشت بوقلمون بدون پوست به طور طبيعي چربي كمي دارد و معادل يك گرم چربي در هر 30 گرم گوشت آن است و كساني كه داراي رژيم غذايي كم‏ چرب هستند، مي‏توانند از آن استفاده كنند.
وي گفت: 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نيمي از اسيد فوليك مورد نياز روزانه را تأمين مي‌كند و منبع خوبي از پروتئين، سلنيوم، روي و پتاسيم و ويتامين‏هاي B1 ، B3 ، B6 و B12 و اسيد آمينه تريپتوفان است.
اين متخصص تغذيه افزود: بوقلمون كلسترول بد خون را كاهش مي‏‏دهد كه آرامش و سرحالي ايجاد مي‏كند، از سرطان جلوگيري مي‏كند، ترشح هورمون تستسترون را افزايش مي‏دهد و سيستم ايمني را تقويت مي‏كند.
صفوي گفت: گوشت سفيد و بدون پوست بوقلمون يك ماده غذايي با پروتئين بالا و چربي كم است كه براي كساني كه بايد غذاهاي كم چرب مصرف كنند مي‌تواند مفيد باشد.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون كه بدون پوست باشد، داراي چربي، چربي اشباع و كلسترول كمتري از گوشت مرغ و گاو است. اسيد آمينه تريپتوفان براي فعاليت سلول‏هاي T لازم است و سلول‏هاي T يك نوع از سلول‏هاي سيستم ايمني بدن هستند كه سلول‏هاي سرطاني را از بين مي‏برند و در فقدان تريپتوفان، سلول T فعال مي‏ميرند.
صفوي گفت: ناقلان عصبي از اسيدهاي آمينه تشكيل مي‏شوند و ناقل عصبي به نام «سروتونين» از اسيد آمينه تريپتوفان تشكيل شده است. سروتونين باعث سرحالي و آرامش در بدن مي‏شود به همين علت مصرف غذاهايي مثل بوقلمون باعث سرحالي مي‏شود.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: اسيدآمينه تريپتوفان نقش اساسي در سيستم ايمني بدن به عهده دارد و مطالعه‌اي كه بر روي موش‏ها نشان داد كه متابوليت‏هاي تريپتوفان (مولكول‏هاي ناشي از تجزيه تريپتوفان در بدن) اثر داروهايي را دارند كه براي كاهش علائم بيماري ام اس استفاده مي‏شوند.
صفوي گفت: كمبود پروتئين در برنامه غذايي مردان مسن، منجر به افزايش گلوبولين باند شده با هورمون جنسي و كاهش فعاليت هورمون تستسترون مي‏شود كه كاهش اثر تستسترون باعث كاهش عملكرد جنسي و توده عضلاني و گلبول‏هاي قرمز خون مي‏شود و منجر به پوكي استخوان مي‏شود.
اين متخصص تغذيه افزود: اسيد آمينه تريپتوفان نقش مهمي در خواب دارد و باعث بهبود خواب در مبتلايان به بي‏خوابي مزمن مي‏شود. گوشت بوقلمون داراي اسيد آمينه پورين است كه مبتلايان به نقرس بايد آن را به ميزان خيلي كم مصرف كنند.
وي اضاففه كرد: گوشت بوقلمون داراي مقدار كمي اگزالات است و بيماران مبتلا به سنگ كليه اگزالاتي خيلي كم بايد آن را مصرف كنند كه بوقلمون‏هايي كه به طور طبيعي و ارگانيك پرورش داده مي‏شوند، هيچ نوع هورمون و آنتي بيوتيكي در بدن خود ندارند.
صفوي افزود: تقريباً تمام چربي بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تيره رنگ آن چربي بيشتري از گوشت روشن‏تر (سفيد) آن دارد كه قبل از پختن گوشت بوقلمون تمام پوست آن را جدا شود و افراد مبتلا به چربي خون بالا،‌ بهتر است از گوشت روشن‏تر آن استفاده كنند.

nedams.blogfa.com

هیچ نظری موجود نیست: