۱۳۸۹ اسفند ۷, شنبه

راز و رمز انسان‌های موفق



اغلب انسان‌ها علاقه‌مندند در راهی که طی می‌کنند، گام‌های‌شان را با اطمینان برداشته و در هر مرحله به موفقیت برسند. اما به‌طور معمول تعداد افرادی که به هدف می‌رسند و پیروزمندانه در اوج زندگی می‌کنند بسیار کم‌تر از افراد مشتاق رسیدن به پیروزی است.

شاید یکی از مهم‌ترین علت‌ها این باشد که ما به‌طور معمول بسیار کم‌تر ازخواستن‌مان تلاش می‌کنیم و یا به بی‌راهه می‌رویم.

اما پیروز‌شدن در زندگی چندان هم دشوار نیست تنها باید عزم جدی داشت و دل به راه داد.

در این برنامه با هم از توصیه‌های یک فرد موفق بهره می‌بریم تا ببینیم که تجربیاتی ساده اما تاثیر‌گذار چگونه می‌توانند زندگی را متحول کنند:‌

«کرایگ هایپر» یک نویسنده، محقق، مقاله‌نویس و در عین حال مجری رادیو و تلویزیون و یک سخن‌ران حرفه‌ای است. در ۲۵ سال گذشته، او را به‌عنوان فردی موفق در حوزه‌های اجتماعی هم‌چنین در زندگی فردی‌اش می‌شناسند.

او به چهل مورد از عادت‌های افراد موفق اشاره دارد که می‌تواند توصیه‌هایی ساده و کاربردی باشد برای تمام افرادی که به واقع دل‌شان می‌خواهد زندگی موفقیت‌آمیزی داشته باشند:

۱) افراد موفق، فرصت‌هایی را می‌بینند و پیدا می‌کنند که دیگران آن‌ها را نمی‌بینند.

۲) آن‌ها از مشکلات درس می‌گیرند، در حالی‌که دیگران فقط مشکلات را می‌بینند.

۳) روی راه‌حل‌ها تمرکز می‌کنند.

۴) در زمانی که دیگران آرزو می‌کنند موفقیت به سراغ‌شان آید، هوش‌یارانه و روش‌مندانه موفقیت‌شان را می‌سازند.

۵) مثل بقیه ترس‌هایی دارند ولی اجازه نمی‌دهند ترس آن‌ها را کنترل و محدود کند.

۶) سوالات درستی از خود می‌پرسند. سوال‌هایی که آن‌ها را در مسیر مثبت ذهنی و روحی قرار می‌دهد.

۷) به ندرت از چیزی شکایت می‌کنند و انرژی‌شان را به‌خاطر آن از دست نمی‌دهند. شکایت‌کردن فقط فرد را در مسیر منفی‌‌بافی و بی‌ثمر بودن قرار می‌دهد.

8 ) سرزنش نمی‌کنند (واقعن فایده اش چیست؟) آن‌ها مسوولیت کارهای‌شان و نتایج کارهای‌شان را تمامن به عهده می‌گیرند.

۹) وقتی ناچارند از ظرفیتی بیش از حد ظرفیت‌اشان استفاده کنند همیشه راهی را برای بالا‌بردن ظرفیت‌شان پیدا می‌کنند و بیش‌تر از ظرفیت‌اشان از خود توقع دارند. آن‌ها از آن‌چه دارند به نحو کارآمدتری استفاده می‌کنند.

۱۰) همیشه مشغول، فعال و سازنده هستند. هنگامی که اغلب افراد در حال استراحت هستند آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند و فکر می‌کنند تا وقتی که کارشان را انجام می‌دهند استرس کم‌تری داشته باشند.

۱۱) خودشان را با افرادی که با آن‌ها هم فکر هستند متحد می‌کنند. آن‌ها اهمیت و ارزش قسمتی از یک گروه بودن را می‌دانند.

۱۲) بلندپرواز هستند و دوست دارند حیرت‌انگیز باشند. آن‌ها هوش‌یارانه انتخاب می‌کنند تا بهترین نوع زندگی را داشته باشند و نمی‌گذارند زندگی‌شان اتوماتیک‌وار سپری شود.

۱۳) به وضوح و دقت می‌دانند که چه چیزی در زندگی می‌خواهند و چه نمی‌خواهند. آن‌ها بهترین واقعیت را به‌طور دقیق برای خودشان مجسم و طراحی می‌کنند به جای این‌که تنها تماشاگر زندگی باشند.

۱۴) بیش‌تر از آن‌که تقلید کنند، نوآوری می‌کنند.

۱۵) در انجام کارهای‌شان امروز و فردا نمی‌کنند و زندگی‌اشان را در انتظار رسیدن بهترین زمان برای انجام کاری از دست نمی‌دهند.

۱۶) آن‌ها دانش‌آموزان مدرسه زندگی هستند و همواره برای یادگیری روی خودشان کار می‌کنند. آن‌ها از راه‌های مختلفی مثل تحصیلات آموزش‌گاهی، دیدن و شنیدن، پرسیدن، خواندن و تجربه کردن یاد می‌گیرند.

۱۷) همیشه نیمه پر لیوان را می‌بینند و توانایی پیدا کردن راه درست را دارند.

۱۸) دقیقن می‌دانند که چه کاری باید انجام دهند و زندگی‌اشان را با از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر پریدن از دست نمی‌دهند.

۱۹) ریسک‌های حساب‌شده‌ای انجام می‌دهند، ریسک‌های مالی، احساسی و شغلی.

۲۰) با مشکلات و چالش‌هایی که برای‌شان پیش می‌آید سریع و تاثیرگذار روبه‌رو می‌شوند و هیچ‌وقت در مقابل مشکلات سرشان را زیر برف نمی‌کنند. با چالش‌ها روبه‌رو می‌شوند و از آن‌ها برای پیش‌رفت خودشان بهره می‌برند.

۲۱) منتظر قسمت و سرنوشت و شانس نمی‌مانند تا آینده‌شان را رقم بزند. آن‌ها بر این باورند که با تعهد و تلاش و فعالیت، بهترین زندگی را برای خودشان می‌سازند.

۲۲) وقتی بیش‌تر مردم کاری نمی‌کنند، آن‌ها مشغول فعالیت هستند. آن‌ها قبل از این‌که مجبور به کاری بشوند، عمل می‌کنند.

۲۳) بیش‌تر از افراد معمولی روی احساسات‌‌اشان کنترل دارند. آن‌ها همان احساساتی را دارند که ما داریم ولی هیچ‌گاه برده احساسات‌اشان نمی‌شوند.

۲۴) ارتباط‌گرهای خوبی هستند و روی رابطه‌ها کار می‌کنند.

۲۵) برای زندگی‌اشان برنامه دارند و سعی می‌کنند برنامه‌اشان را عملی کنند. زندگی آن‌ها از کارهای برنامه‌ریزی نشده و نتایج اتفاقی عاری است.

۲۶) در زمانی که بیش‌تر مردم به هر قیمتی می‌خواهند از رنج‌کشیدن و بودن در شرایط سخت اجتناب کنند، افراد موفق قدر و ارزش کار‌کردن و بودن در شرایط سخت را می‌فهمند.

۲۷) ارزش‌های زندگی‌شان معلوم است و زندگی‌اشان را روی همان ارزش‌ها بنا می‌کنند.

۲۸) تعادل دارند. وقتی از لحاظ مالی موفق هستند، می‌دانند که پول و موفقیت مترادف نیستند. آن‌ها می‌دانند افرادی که فقط از نظر مالی در سطح مطلوبی قرار دارند، موفق نیستند. این در حالی است که خیلی‌ها خیال می‌کنند پول همان موفقیت است. ولی آن‌ها دریافته‌اند که پول هم مثل بقیه چیزها یک وسیله است برای دست‌یابی به موفقیت.

۲۹) اهمیت کنترل داشتن روی خود را درک کرده‌اند. آن‌ها قوی هستند و از این‌که راهی را می‌روند که کم‌تر کسی می‌تواند برود، شاد می‌شوند.

۳۰) از خودشان مطمئن هستند و به احساسات ناشی از این‌که کجا زندگی می‌کنند و چه دارند و چه‌طور به نظر می‌رسند، توجهی ندارند.

۳۱) دست‌و‌دل‌باز و مهربان هستند و از این‌که به دیگران کمک می‌کنند تا به خواسته‌های‌شان برسند خوش‌حال می‌شوند.

۳۲) متواضع هستند و اشتباهات‌اشان را با خوش‌حالی می‌پذیرند و به راحتی عذرخواهی می‌کنند. آن‌ها از توانایی‌های‌شان خاطر‌جمع هستند ولی به آن مغرور نمی‌شوند. آن‌ها خوش‌حال می‌شوند که از دیگران بیاموزند و از این‌که به دیگران کمک می‌کنند تا خوب به نظر برسند بیش‌تر از کسب افتخارات شخصی‌شان لذت می‌برند.

۳۳) انعطاف‌پذیر هستند و تغییر را غنیمت می‌شمارند. وقتی وضعیتی پیش می‌آید که عادت‌ها و آسایش روزمره‌اشان را بر هم می‌زند از آن استقبال می‌کنند و با آغوش باز وضعیت جدید و ناشناس را می‌پذیرند.

۳۴) همیشه سلامت جسمانی خودشان را در وضعیت مطلوبی نگه می‌دارند و می‌دانند که بدن‌شان خانه‌ای است که در آن زندگی می‌کنند و به‌همین خاطر، سلامت جسمانی برای آن‌ها خیلی مهم است.

۳۵) موتور بزرگ و پرقدرتی دارند. سخت کار می‌کنند و تنبلی نمی‌کنند.

۳۶) همیشه منتظر بازتاب کارهای‌شان هستند.

۳۷) با افراد بدذات و غیرموجه نشست و برخاست نمی‌کنند.

۳۸) وقت‌اشان و انرژی‌اشان را روی وضعیت‌هایی که از کنترل‌شان خارج است صرف نمی‌کنند.

۳۹) کلید خاموش روشن دارند. می‌دانند چگونه استراحت کنند و ریلکس شوند. از زندگی‌اشان لذت می‌برند و سرگرم می‌شوند.

40) آموخته‌های‌شان را تمرین می‌کنند. درباره تئوری‌های عجیب و غریب خیال‌بافی نمی‌کنند بلکه واقع‌بینانه زندگی می‌کنند.

simin@koochehmail.com

هیچ نظری موجود نیست: