۱۳۸۹ بهمن ۲۷, چهارشنبه

رژیم غذایی برای درمان ریزش مو



آیا می دانید ،با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می توانید از ریزش موهایتان جلوگیری کنید؟
ریزش مو یکی ازشایعترین اختلالات در دنیا است .
به جرات می توان گفت اکثر مردم دنیا با آن مواجه هستند. عوامل زیادی مانند عوامل ژنتیکی ، هورمونی ، برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید ، آنمی ( کم خونی ) و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل است. اهمیت رژیم غذایی را در حفظ سلامتی بدن به خصوص مو ، نمی توان نادیده گرفت.
معمولاً وقتی برای کاهش وزن رژیم های غیر اصولی را به کار می برند ، نتیجه ی آن بروز این مشکل است. همچنین کسانی که گیاهخوار هستند ، به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه مصرف غذاهای گیاهی ، دچار کمبود روی ، آهن ، اسیدهای آمینه ی ضروری و ... می گردند.
در زیر برخی از عناصر مهم و موثر در سلامت مو ذکر شده است :
آهن :
شــایع ترین علت ریزش مو در خانم ها از سنین نوجوانی تا سنین میانسالی کمبود آهن بدن میباشد ، که با مصرف غذاهای حاوی آهن نظیر گوشت قرمز ، زرده تخم مرغ ، جگر ، ماهی و پرندگان ، لوبیا ، عدس ، آناناس و اسفناج این مشکل بر طرف می شود.
دو عامل مهم در ایجاد فقر آهن عبارتند از مصرف چای همراه غذا و مصرف نان هایی كه خمیر آنها ور نیامده است. به همین جهت بهتر است چای را یك ساعت پس از مصرف غذا نوشید و از نان هایی كه خمیر ور آمده دارند و بدون جوش شیرین پخت می شوند استفاده كرد .
پروتئین :
اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو ، ناخن وپوست می باشد و در موادی مانند انواع گوشت ( مرغ ، ماهی و گوشت قرمز ) ، تخم مرغ ، لبنیات ، غلات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد.
ویتامین های گروه B :
یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. عارضه مشخص کمبود بیوتین ، ریزش مو است.
منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین :
زرده تخم مرغ ، جگر ، گوشت مرغ ، موز ، دانه آفتابگردان ، ماهی ، آلوی خشک ، ، غلات سبوس دار ، مخمر و جوانه گندم ، سبوس گندم ، و بادام زمینی است .
همچنین مصرف مقداری مخمر همراه یک لیوان آب پرتقال در صبح بسیار سودمند می باشد ؛
زیرا مخمر منبع مناسبی از ویتامین های گروه B و املاح کمیاب ( املاحی که بدن به میزان خیلی کم به آن ها نیاز دارد) و اسیدهای آمینه است. به علاوه مصرف روغن ماهی و گردو که دارای اسیدهای چرب اُمگا ـ 3 و تخمه آفتابگردان که دارای اسیدهای چرب اُمگا ـ 6 است ، مفید می باشد.
قرص و دارو هرگز نمی تواند جانشین غذا شود و فقط در مواقع ضروری از مکمل های غذایی می توان استفاده کرد.
بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب اُمگا ـ 3 و اُمگا ـ 6 با سلامت مو در ارتباط هستند ؛ زیرا اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند ، دچار خشکی و شکنندگی مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو می شوند.
منابع اسیدهای چرب اُمگا ـ 3 و اُمگا ـ 6
اسیدهای چرب اُمگا ـ 3 در ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین ، روغن سویا و کانولا ، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت می شود.
منبع :pezeshkonline.ir

هیچ نظری موجود نیست: