۱۳۸۹ اسفند ۳, سه‌شنبه

پسر مولتي ميلياردر ايراني با 4 هويت جهاني و شخصيتي مرموز !



نام کیا جورابچیان طی این سال ها، بارها در رسانه های ایرانی تکرار شده و هر مرتبه که مورد پردازش قرار گرفته، تداعی کننده مفاهیمی مثل تجارت، نفت، ثروت و البته فوتبال بوده است. بااین همه اما، سخنی به گزافه نگفته ایم اگر مدعی شویم بیشتر آن هایی که در مورد کیا حرف زدند، نوشتند و حتی با او مصاحبه کردند هم هنوز از ماهیت دقیق و روشن این مولتی میلیونر ایرانی الاصل فرنگ نشین مطلع نیستند.

زندگی کیا جورابچیان ابهامات بسیار جدی و زیادی دارد و حیرت آور است که این مجهولات، حتی شامل تاریخ تولد،زمان مهاجرت و حتی اسم کامل او هم می شود!

یک مرد، و 2 تاریخ تولد و ۴هویت!

آنچه مسلم است این که کیاجورابچیان یک نفر است(!) و فعلا شخص دیگری با چنین اسامی و چنین شرایطی اعلام موجودیت نکرده. با این حال همین مرد ثروتمند ایرانی، خودش به اندازه یک گروهان اسم و هویت دارد! در مورد او ۲تاریخ تولد ۱۴ جولای ۱۹۷۱ و ۱۴ جولای ۱۹۷۰ ذکر می شود، گرچه خرده تاریخ های دیگری هم در این باب وجود دارند که از مرورشان صرف نظر می کنیم. با این حال ۲هویت قطعی کیا، چیزی است که بسیاری از رسانه های دنیا را گیج کرده. برخی او را با نام کیا جورابچیان می شناسند و برخی دیگر کیاوش جورابچیان و جالب این جاست که تاجر ایرانی در حال حاضر به هر ۲نام شناسنامه دارد؛ یکی با تابعیت انگلیسی و دیگری با ملیت کانادایی!

موضوع وقتی عجیب تر می شود که بدانیم بعد از افشاگری روزنامه سان در مورد این ۲شناسنامه جورابچیان، رقیب جنجالی اش در انگلستان یعنی دیلی میل گزارش داد که مرد ایرانی، ۴ هویت با چهار آدرس در انگلستان و کانادا دارد و در گزارشش ، یکی از نام های وی را «کیا کیاوش»، تابعه کانادا ذکر کرد ! به رغم این همه ابهام در مورد زندگی جورابچیان و با وجود این که هنوز کسی نمی داند او در ۶سالگی به همراه پدرش- که کارگزار مرسدس بنز در تهران بود- به آمریکا رفته یا در ۱۰ سالگی، نکات روشن تری هم در سوابق آقای کیا به چشم می خورد. از جمله این که وی تحصیلاتش در رشته شیمی را در کالج کویین مری دانشگاه لندن نیمه تمام گذاشته، وارد تجارت شده و یک شرکت نفتی در آمریکا تاسیس کرده است!

مثلثی که بوی نفت می دهد!

چرا و چگونه اش چندان معلوم نیست، اما کیا جورابچیان در بدو ورودش به دنیای بیزینس با ۲میلیاردر سرشناس و متنفذ نفتی روسی آشنا می شود که یکی از یکی مشهورترند؛ بوریس برژوفسکی و رومن آبراموویچ! اولی دوست نزدیک بوریس یلتسین بود که نفوذ زیادی در دولت روسیه داشت و از او به عنوان «عالی جناب خاکستری کرملین» یاد می شد و دومی هم که نیاز به معرفی ندارد، گرچه باید در موردش حتما به این نکته اشاره کرد که زیر پروبال او را هم همین آقای برژوفسکی، یعنی سلطان نفت روسیه گرفت! به هر حال شرکت نفتی کیا در آمریکا به ثمر می نشیند، چنان که او سال ها بعد می تواند آن را به قیمت قابل توجه ۵۰ میلیون دلار بفروشد.

بعدها نوبت انجام ماموریت های دیگری توسط کیا، برای بوریس می رسد که در یکی از معروف ترین آن ها، جورابچیان به شکل نامحسوسی مامور خرید بزرگ ترین روزنامه اقتصادی روسیه به نام «کامرسانت» برای برژوفسکی می شود؛ نشریه ای که مشکلات مالی فراوانی داشت، اما مسئولانش تحت هیچ شرایطی حاضر نبودند آن را به بوریس بفروشند.

بنابراین راه مناسب این بود که کیا با ظاهر جذابش وارد عمل شود، کامرسانت را بخرد و سه ماه بعد به رئیسش بفروشد! به تدریج اما، نوبت به سرگرمی اصلی روس ها هم رسید؛ فوتبال! کیا با توجه به حمایتی که از طرف دوستان پرنفوذش شامل او می شد، شرکت بزرگی با نام مخفف MSI در انگلستان تاسیس کرد که اسم کامل آن «مدیان اسپورتس اینوسمنت» یا «شرکت سرمایه گذاری ورزش رسانه ای» بود. این شرکت که ماموریت انجام سرمایه گذاری های گوناگون روی فوتبال را داشت و البته از مساله متداول نقل و انتقال بازیکنان هم غافل نبود، زمانی برای خودش نامی جهانی دست و پا کرد که توانست باشگاه مشهور کورینتیانس برزیل را بخرد!

مالک ۱۰ساله غول برزیلی!

خبر تصاحب ۵۱ درصد سهام باشگاه بسیار مشهور کورینتیانس برزیل توسط کیاجورابچیان و شرکت MSI توجه همه جهانیان را به خودش جلب کرد، چرا که با توجه به اعتبار این غول برزیلی، به نظر نمی رسید کسی حاضر به واگذاری آن باشد. با این وجود، مشکلات مالی کورینتیانس، به علاوه پیشنهاد وسوسه انگیز کیا، در نهایت باعث شد او در سال۲۰۰۴، به مدت ۱۰ سال مالک این باشگاه شود. سروصداهای جورابچیان اما، بلافاصله اوج گرفت.

خرید ستاره های بزرگ، پرداخت بدهی و تزریق روحیه به تیم باعث شد کورینتیانس در سال ۲۰۰۵ قهرمان لیگ سراسری برزیل شود. با این حال سیر نزولی پس از همین قهرمانی آغاز شد. پلیس برزیل، جوان ایرانی مرموز را رها نمی کرد و هر روز از وی توضیح می خواست، تیم وارد بحران شده بود و طی ۱۸ ماه، ۷ مربی را روی نیمکت خودش می دید و در مجموع به نظر می رسید ماموریت کیا در «ریو» به پایان رسیده باشد. به همین راحتی هم بود که وقتی حکم بازداشت وی توسط یک قاضی برزیلی صادر می شد، جورابچیان از این کشور خارج شده بود و در کمال شگفتی، داشت در کنار ته وس و ماسکرانو با پیراهن وستهام عکس یادگاری می انداخت!

خریدار وستهام، طرفدار آرسنال، دشمن چلسی!

هرگز نمی توان روی پایداری معادلات قدرت، برای مدت زمانی طولانی حساب باز کرد. درست به همین خاطر هم بود که وقتی روابط برژوفسکی و آبراموویچ «شکر آب شد» و مثلث روسی- ایرانی از هم پاشید، بوریس به کیا ماموریتی در جزیره داد تا شاید بتواند مچ جاه طلبی های رومان را در چلسی به زمین بخواباند.

کیا جورابچیان که همواره طرفدار آرسنال بوده و شاید بسیاری از خرید این باشگاه به عنوان بزرگ ترین آرزوی وی یاد کنند، ماموریت یافت با انتقال عجیب ماسکوانو و ته وس به وستهام از طریق MSI، مقدمات خرید این تیم فوتبال را فراهم کند. ۲انتقال کذایی با سروصدای زیاد و بهت و حیرت جهانیان، اندکی پس از جام جهانی انجام شد، اما همه چیز مطابق انتظار پیش نرفت تا مذاکرات بر سر تصاحب وستهام به بن بست بخورد و همه چیز بلاتکلیف باقی بماند.

کیا؛ بمبی که هر لحظه ممکن است منفجر شود

شاید بسیاری از مسائل در گذشته کیاجورابچیان مبهم باشد، اما به طور قطع می توان ادعا کرد آینده این مرد ۴۰ ساله ایرانی، حتی از گذشته او نیز مجهول تر و معمایی تر به نظر می رسد. تردید نداشته باشید که طی سال های آینده، باز هم نام مالک MSI و شریک نفتی برژوفسکی بر سر زبا ها خواهد افتاد. او بمبی است که هر لحظه می تواند منفجر شود. شاید روزی در ورزشگاه خانگی آرسنال، یا در لیورپول و شاید حتی همین جا، در ایران، جایی که کیا ۳۰ سال است آن را ترک کرده، اما از یاد نبرده است!

منبع : همشهری

هیچ نظری موجود نیست: