۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

تلاش دانشمندان برای نامرئی شدن !



پس از كشف راه‌ ساخت «فرامواد» عجيب در راستاي روياي نامرئي شدن انسا‌ن‌ها، اكنون يك تيم از محققان سيستمي نسبتا ساده و كم هزينه كشف كرده‌اند كه مي‌تواند چيزي در اندازه دانه فلفل را در نور مرئي عادي از چشم پنهان كند.
به گزارش ايسنا، در سال‌هاي اخير دانشمندان راهي پيدا كرده بوند كه نسخه خام نامرئي شدن بود و يك شيء را با فركانس خاصي از تابش مانند مايكروويو از نظر پنهان مي‌كرد، اما اين روش فقط در سطح ميكروسكوپي قابل انجام بود.
برخلاف ساير تلاش‌ها براي نامرئي شدن از طريق ساخت مواد تركيبي لايه‌بندي‌شده، روش جديد از نوعي مواد معدني موسوم به «كلسيت» استفاده مي‌كند كه شكل بلوري كربنات كلسيم و ماده اصلي صدف‌هاي دريايي‌است.
تيم تحقيقاتي مركز اتحاد موسسه فناوري ماساچوست و سنگاپور براي تحقيقات و فناوري اسمارن اين راه را كشف كرده‌اند در گزارش خود اظهار كرده‌اند كه اين سيستم با تنظيمات كنترل شده دقيق كار مي‌كند.
شي‌اي كه قرار است نامرئي شود (در اين تحقيقات از گوی فلزي استفاده شد) روي يك آينه صاف افقي قرار داده شده و يك لايه بلور كلسيت كه از دو قطعه با گرايش‌هاي بلوري متضاد به هم چسبيده ساخته شده روي آن قرار مي‌گيرد.
هنگامي كه شيء با نور مرئي روشن شده و از جهتي معين به آن نگريسته مي‌شود، اين شيء كه زير لايه كلسيت قرار دارد نامرئي شده و ناظر با صحنه‌اي مواجه مي‌شود كه انگار از ابتدا چيزي روي آينه نبوده است.
كلسيت مدت‌هاست كه به داشتن خواص نوري منحصر به فرد از جمله توانايي انحراف يك اشعه نور در جهات مختلف بسته به پولاريزاسيون (قطبش) نور شناخته شده است.
اين خواص مي‌تواند به پديده انكسار مضاعف يا دو ديدن با نور غير پولاريزه عادي در زمان نظاره از ميان كلسيت منجر شود.
به گفته محققان شيوه‌اي مشابه اين در اصل مي‌تواند در موقعيت‌هاي واقعي براي پوشاندن اشيا از نظر مورد استفاده قرار گيرد و تنها محدوديت اندازه شيء نامرئي شده، اندازه بلور كليست در دسترس است.
ابعاد بزرگترين كريستال طبيعي كلسيت شناخته شده هفت در هفت متر است.
در حال حاضر اين سيستم اساسا دو بعدي بوده و تاثير نامرئي شدن را به زاويه‌هايي خاص محدود مي‌كند و در خارج از اين زاويه‌ها جسم نامرئي شده كاملا قابل مشاهده است.
همچنين اين دستگاه در حال حاضر با استفاده از آب كار مي‌كند و دانشمندان در تلاش هستند تا بتوانند اين دستگاه را بدون آب به كار بيندازند.
اين شيوه نه تنها در سيستم دفاعي و قضايي بلكه مي‌تواند در طبيعت هم براي مطالعه رفتار حيوانات مورد استفاده قرار گيرد.
farsi.iranahayer.com

هیچ نظری موجود نیست: