۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

دشمن شماره یک زیبایی !








متاسفانه امروزه شاهد روز افزون مصرف سیگار هستیم که بیشتر این افراد نوجوانان و جوانان هستند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد؛ افرادی که در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار می‌کنند و به مدت زیادی ادامه می‌دهند، حدود ۲۰ تا ۲۵ سال زودتر از افرادی که به هیچ وجه سیگار نمی‌کشند خواهند مرد.

طبق آخرین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در هر ۸ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.

نیکوتین سیگار قدرت اعتیادآور زیادی دارد زیرا این ماده باعث آزادسازی دوپامین از مغز می‌شود که آزادسازی این ماده شیمیایی احساس آرامش خوبی ایجاد می‌کند.

در فواصل کشیدن سیگار میزان دوپامین کاهش می‌یابد و ناآرامی، اضطراب و فشار عصبی ایجاد می‌کند.

بیشتر افراد فکر می‌کنند که سرطان ریه و بیماری‌های قلبی تنها پیامد‌های منفی سیگار کشیدن هستند، در حالی که پیامد‌های منفی دیگری دارد که می‌‌توان به، از دست دادن موها آب مروارید، چین و چروک، ضایعه‌های شنوایی، سرطان پوست، پوسیدگی دندان‌ها، پوکی استخوان، زخم معده، سرطان رحم و سقط جنین و تغییر شکل سلول‌های جنسی مردان اشاره کرد.

فواید ترک سیگار تقریبا پس از ترک شروع می‌شود و تا سال‌ها ادامه می‌یابد.

فواید ترک سیگار:

- ۲۰ دقیقه پس از ترک، نبض شما پایین می‌آید.

- ۱ تا ۹ ماه پس از ترک، سرفه و نفس‌تنگی‌تان کاهش می‌یابد.

- ۱ سال پس از ترک، خطر مضاعف ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری قلب در مقایسه با افراد سیگاری به نصف می‌رسد.

- ۵ تا ۱۵ سال پس از ترک، خطر سکته مغزی در شما در مقایسه با افراد غیر سیگاری کاهش می‌یابد.

هر ایرانی بالای ۱۵ سال به طور متوسط سالیانه ۹۳۰ نخ سیگار را استعمال می‌کند که این مقدار در بین ۱۹۰ کشور جهان در رتبه ۷۱ است.

با آزمایش‌هایی که دانشمندان در لندن انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که نیکوتین غلظت الکل خون را کاهش می‌دهد و می‌تواند در افراد سیگاری آثاری به جای بگذارد.

به بیان دیگر سیگار کشیدن موجب افزایش مصرف الکل می‌شود، به همین دلیل سیگار و الکل اغلب در کنار هم دیده می‌شوند.

آثار پوستی سیگار

سیگار باعث پیری زودرس پوست می‌شود. چون نیکوتینی که در سیگار وجود دارد سطح ویتامین پوست را به شدت کاهش می‌دهد و به قسمت‌هایی از پوست که وظیفه آنها نرم نگه‌داشتن و قابلیت ارتجاعی پوست است، آسیب وارد می‌کند.

سیگار کشیدن باعث خشکی و زبر شدن پوست می‌شود.زیرا نیکوتین آن رگ‌های تغذیه‌کننده‌ی پوست را تنگ می‌کند که این کار باعث می‌شود خون کمتری به پوست برسد. به همین دلیل پوست اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز خود را به طور کافی دریافت نمی‌کند و حالت شادابی خود را از دست می‌دهد.

آثار سیگار عمدتا روی پوست اطراف لب‌ها و ناحیه خارجی چشم‌ها ظاهر می‌شود. حتی در پوست نواحی کشیده صورت در افراد سیگاری چین و چروک‌های عمقی دیده می‌شود.

برخی سیگار را دشمن شماره ۲ پوست می‌نامند. سیگار آثار پوستی‌اش را به مرور زمان نشان می‌دهد و این باعث می‌شود که افراد سیگاری متوجه تغییرهای پوستی‌شان نشوند.

تحقیقات در انگلستان نشان می‌دهد که شیوع چروک‌های زودرس با افزایش مصرف سیگار با تعداد سیگار مصرفی ارتباط مستقیم دارد.در این مطالعه افرادی که میزان مصرف سیگارشان بسیار بالا بوده است، تقریبا ۵ برابر افراد غیرسیگاری دچار چروک‌های پوستی شده بودند.

همچنین سیگار باعث برخی بیماری‌های عفونی پوستی و تغییر رنگ ناخن‌ها می‌شود.

پوست صورت افراد سیگاری معمولا درخشندگی خود را از دست می‌دهد و به مرور زمان پوست این افراد به جای رنگ معمولی و صورتی به رنگ خاکستری ملایم جایگزین می‌شود.

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که سیگار باعث نازک شدن پوست می‌شود، جریان خون و اکسیژن دریافتی پوست را کاهش می‌دهد و روند بهبود و التیام التهاب‌ها و زخم‌های پوستی را نیز با مشکل مواجه می‌سازد.

به همین دلیل افراد سیگاری نسبت به سایر افراد برای بهبود جراحت‌ها و زخم‌های ایجاد شده معمولا به زمان بیشتری نیاز دارند.

healthpromotion.ir

هیچ نظری موجود نیست: