۱۳۸۹ بهمن ۹, شنبه

بین مواد غذایی مشابه، انتخاب كدامشان به‌صرفه‌تر و سالم‌تر است ؟












اگر نگران سلامت خودتان و خانواده‌تان هستید و نمی‌دانید بین مواد غذایی مشابه، انتخاب كدامشان به‌صرفه‌تر و سالم‌تر است، خواندن این پرسش‌ و پاسخ‌ها می‌تواند کمک‌تان کند....

1 گوشت قرمز یا سوسیس؟
گوشت قرمز: یك تكه گوشت كاملا پخته‌شده، نسبت به سوسیس، هم كالری كمتری دارد و هم نمک کمتری. به علاوه، بهتر است گوشتی كه مصرف می‌كنید، بدون چربی و رگ و پی باشد.

2 چای یا قهوه؟
چای: چای سبز یا سیاه گزینه‌های بهتری نسبت به قهوه هستند. این نوشیدنی سرشار از آنتی‌اكسیدان‌هایی است كه برای سلامت قلب و عروق خونی مفیدند و می‌توانند در پیشگیری از سرطان هم كمك‌كننده باشند.

3 سیر تازه یا پودر سیر؟
سیر تازه: هرچند که تحقیقات در این زمینه هنوز كامل نشده اما مطالعات زیادی نشان داده‌اند که سیر تازه در كاهش كلسترول چندان هم موثر نیست ولی در مورد خواص درمانی دیگر آن هنوز جای تحقیق بیشتری وجود دارد. از طرفی، ترکیباتی در سیر وجود دارد كه به سادگی خراب می‌شود و اگر سیر به صورت پودر درآید امكان آلوده شدن آن بیشتر است. همچنین اگر بخواهید سیر را به صورت پودر مصرف كنید، باید از مقدار بیشتری نسبت به سیر تازه استفاده كنید تا همان فایده را داشته باشد، بنابراین سیر تازه انتخاب سالم‌تری است.

4 میوه تازه یا خشك؟
میوه تازه: حجم زیاد آب موجود در میوه تازه كه تقریبا 80 درصد آن‌ را تشكیل می‌دهد، كمك می‌كند تا كالری كمتری به بدن برسد. اما اگر قصد نگهداری طولانی‌مدت دارید و می‌خواهید همیشه میوه در دسترس‌تان باشد آن را به‌صورت خشک‌شده مصرف كنید.

5 كلم بروكلی یا گل‌كلم؟
کلم بروكلی: جذب فیبر كلم بروكلی 2 برابر جذب فیبر گل‌كلم است.

6 آبمیوه یا خود میوه؟
میوه: آبمیوه نه‌ تنها قند بیشتری را وارد بدن می‌كند بلكه سبب محروم شدن بدن از یك ماده مغذی مهم در میوه یعنی فیبر می‌شود.

7 قند طبیعی یا شكر سفید؟
هیچ‌كدام: هر دو، قند ساده دارند و نمی‌توان از نظر ارزش غذایی هیچ مزیتی را نسبت به دیگری قایل شد.

8 آب گازدار یا سودا؟
آب گازدار: از آنجا که برای تولید سودا از بی‌كربنات‌سدیم استفاده می‌شود، می‌توان ادعا كرد كه این نوشابه‌ها پر از نمك هستند. در واقع در این رقابت، آب گازدار با 3 میلی‌گرم سدیم در مقابل سودا با 70 میلی‌گرم سدیم برنده بی‌چون و چرا است.

9 گوشت راسته یا گوشت دنده؟
گوشت راسته: 300 گرم از گوشت راسته گوسفند 325 کیلوكالری و 13 گرم چربی دارد، در حالی كه همین مقدار گوشت قسمت دنده 423 کیلوكالری و 23 گرم چربی دارد.

10 سس آماده یا خانگی؟
سس خانگی: محصولات خانگی عموما سالم‌تر از مواد غذایی كارخانه‌ای هستند. وقتی خودتان سس درست می‌كنید، می‌توانید از چربی‌های اشباع ‌نشده‌ای مثل روغن زیتون به جای روغن‌های ناسالم استفاده كنید. ضمن اینكه سس‌های حاضری، مقدار زیادی نمك و افزودنی‌های دیگر دارند.

11 گوجه‌فرنگی تازه یا سس؟
هر دو: گوجه‌فرنگی، آنتی‌اكسیدانی به نام لیكوپن دارد كه در پیشگیری از سرطان پروستات و چند نوع سرطان دیگر بسیار موثر است. این ماده فقط در جریان پخت گوجه‌فرنگی از دیواره سلولی آن رها می‌شود و بدن می‌تواند آن را جذب كند. به علاوه این آنتی‌اكسیدان، قابل حل در چربی است و مصرف سس گوجه‌ای كه با اندكی روغن زیتون تهیه شده باشد به جذب بیشتر این ترکیب كمك زیادی می‌كند.

12 سیب یا پرتقال؟

سیب: می‌گویند سیب میوه بهشت است. نتایج تحقیقی كه در دانشگاه ناتینگهام انجام شده، نشان داده است بیمارانی كه در هفته دست كم 5 عدد سیب می‌خورند عملكرد ریه‌هایشان بهتر شده، خس‌خس سینه آنها كاهش یافته و نشانه‌های آسم در این افراد بسیار كمتر شده است. شما می‌توانید سیب را خام بخورید یا كیك سیب بپزید، حتی می‌توانید سیب را ریز كنید و در سالاد بریزید یا اینكه به صورت كمپوت مصرفش كنید.

13 ناهار سنگین یا سبک؟
ناهار سبك: خوردن چند وعده‌ غذای سبك در طول روز بهتر از یك وعده غذای سنگین و مفصل است. پخش كردن كالری دریافتی در طول روز، قند خون و سطح انسولین را ثابت نگه می‌دارد، استرس و خستگی را از بدن دور می‌كند و از كسالت پس از ناهار جلوگیری می‌كند. همه این اتفاقات خوب به این خاطر است كه ناهار سنگین نخورده‌اید.
منبع : salamatiran.com

هیچ نظری موجود نیست: