۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

نکاتی درباره استفاده بهینه از اجاق گازهای خوراک پزی


اجاق گازهای خوراک پزی
اجاق گازهای خوراک پزی از دیگر وسایل انرژی بر خانگی است . این وسیله مقدار قابل توجهی انرژی گاز را مصرف می‌کند. بنابراین همه بانوان محترم باید در استفاده بهتر از این وسیله تلاش کنند. همچنین در هنگام پختن غذا با اجاق خوراک پزی نکته های زیر را در نظر بگیرند.
نکته های مهم:
سینی زیر شعله های خوراکپزی را تمیز نگه دارید؛ زیرا سینی تمیز حرارت را به سمت ظرف منعکس می‌کند . سینی کثیف و سیاه؛ گرمای زیادی را جذب می‌کند.
همواره شعله پخش کن اجاق را تمیز نگه دارید.
رنگ شعله اجاق خوراک پزی ؛ باید آبی باشد . اگر شعله زرد باشد به معنی آن است که گاز خوب نمی سوزد. در این صورت باید با شرکت گاز تماس بگیرید تا علت آن را بررسی کنند.
در فر اجاق گاز را برای دیدن پخت غذا زیاد باز نکنید؛ زیرا هر بار که در را باز می‌کنید؛ مقدار قابل توجهی گرما از آن خارج می‌شود و مدت زمان پختن طولانی می‌شود.
متناسب بودن سطح ظرف با سطح شعله ای که استفاده می‌کنید ؛ اثر قابل ملاحظه ای در کاهش مصرف انرژی دارد. مثلاً قرار دادن یک قابلمه ۱۵ سانتی متری روی یک شعله ۲ سانتی متری ؛ بیش از ۴۰ درصد گرمای تولیدی شعله را به هدر می‌دهد.
برای پختن غذا می‌توانید از دیگهای زودپز استفاده کنید. این دیگها با ایجاد بخار و فشار حاصل از آن ؛ پخت و پز را در دمای بالاتری انجام می‌دهند و در نتیجه مصرف انرژی به طور قابل ملاحظه ای کم می‌شود.
برای پختن آش و سوپ که به مدت زمان طولانی نیاز دارند؛ استفاده از دیگهای آرام پز ؛ سبب صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد.
نکاتی در مورد اجاق برقی :
در کشور ما گاز طبیعی به میزان فراوان وجود دارد؛ تمام تلاشها معطوف آن بوده است که لوله کشی گاز تا حد امکان مصرف شوفاژ و آشپزخانه را تأمین کند. بنابراین با وجود گاز نباید از اجاق برقی استفاده کرد در سایر مناطق نیز در صورت امکان بهتر است که از اجاق گازهای کپسولی و یا مایکروویو استفاده شود که هزینه و مصرف بسیار کمتری دارند. با این همه در صورت استفاده از اجاق برقی به نکات زیر توجه کنید. نکات ضروری - تا حد امکان سعی کنید از مایکروویو به جای اجاق برقی استفاده کنید. این اجاقها با استفاده از ریزموجها؛ امواج یا بسامد بالای رادیویی را منتشر می نمایند. این امواج از سطح مواد غذایی نفوذ می کنند و مولکولهای آب داخل آن را به حرکت در می آورند. مصرف انرژی و زمان پخت کاهش می یابد از آنجا که گرمای کمتری در آشپزخانه تولید می شود در هزینه تهویه تابستان نیز صرفه جویی می شود.
- اندازه ظرفهای آشپزی ( ماهیتابه ؛ قابلمه و ...) با اندازه المنت یکی باشد.
- تا حد امکان از درجه های بالای اجاق استفاده نکنید.
- چند دقیقه پیش از اتمام آشپزی دستگاه را خاموش نمایید تا از حرارت باقیمانده در المنت حداکثر استفاده بشود.
- استفاده از دیگهای زودپز در این موارد بسیار مفید است زیرا مصرف انرژی را کاهش می دهند.
- هنگام استفاده از دستگاههای ماکروویو سطح داخلی آن را همیشه تمیز نگه دارید و اغلب می توانید غذاها را در همان ظروف پذیرایی بپزید. این امر سبب صرفه جویی در وقت و آب گرم لازم برای شستن ظروف غذا می شود.
- تمیز کردن منظم اجاق و فر از مصرف آنها می کاهد و به عمر آنها می افزاید.
- پیش از پختن غذاهای یخ زده را در محلی قرار دهید تا یخ آنها آب شود و زمان آشپزی کاهش یابد.
منبع:2.irib.ir

هیچ نظری موجود نیست: