۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

کشف علت طاسی در مردان !


دانشمندان آمریکایی معتقدند با استفاده از سلول های بنیادی می توانند روند طاسی مردان را درمان کنند.

پژوهشگران بر این باورند علت اصلی طاسی مردان، مشکل رویش موی جدید است، به این معنا که تارهای موی جدید به صورت طبیعی در سطح پوست ظاهر نمی شوند و آنقدر نازک و کم رنگ هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند و بنابراین سر فرد طاس به نظر می رسد.

دانشمندان آمریکایی امیدوارند با تغییر فعالیت سلول های بنیادی عامل تولید موی جدید و بازیابی روند طبیعی فعالیت آن ها بتوانند برای معضل طاسی در مردان درمانی بیابند.

پژوهشگران عملکرد غیرطبیعی سلول های بنیادی را عامل اصلی طاسی قلمداد می کنند.

نتایج تحقیقات این گروه آمریکایی حاکی است که تهیه نوعی کرم و ماساژ آن روی پوست سر، می تواند سبب نوزایی سلول های بنیادی و در نتیجه رشد طبیعی موی سر مردان شود.

در این پژوهش که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است، فولیکول های مو در بخش های طاس و مودار سر مردانی مقایسه شده است که مو کاشته بودند.

دانشمندان اطمینان دارند سلول های بنیادی را می توان دوباره احیا و جوان کرد، زیرا تعداد سلول های بنیادی مناطق طاس سر با تعداد سلول های بخش های مودار سر این افراد برابر بوده و فقط تعداد سلول های بنیادی طبیعی و بالغ که به آن «سلول نمونه» می گویند، در این بخش ها کمتراست.

دکتر جرج کوتسارلیز، مدیر این پروژه تحقیقاتی می گوید: «نتایج این تحقیق نشان می دهد که در مردان طاس، فعالیت سلول های بنیادی برای تبدیل به سلول های نمونه با مشکل روبرو می شود و این واقعیت که تعداد سلول های بنیادی سر افراد طاس طبیعی است، ما را به فعال کردن و احیای مجدد آن ها و درمان طاسی امیدوار می کند.»

هنوز علت اصلی الگوی طاسی در مردان کشف نشده است اما دانشمندان معتقدند میزان ترشح هورمون تستوسترون و موروثی بودن، دو عامل مهم و کلیدی طاسی مردان هستند.

دانشمندان امیدوارند با تولید نوعی کرم و یا شیوه ای برای احیای مجدد سلول های بنیادی و کاشت آن ها در پوست سر مردان، طی ده سال آینده بتوانند این معضل فراگیر را درمان کنند.

voanews.com

هیچ نظری موجود نیست: