۱۳۸۷ شهریور ۱۰, یکشنبه

ایا میدانید ؟



آيا مي‌دانيد طولاني‌ترين رود جهان چه نام دارد و طول آن چقدر است ؟

نيل در قاره آفريقا، طولاني‌ترين رود جهان است كه 6690 كيلومتر طول دارد و با گذشتن از چند كشور به درياي مديترانه مي‌ريزد. حوزه آبي اين رود، 2870000 كيلومتر مربع است. اين رود در تانزانيا، سودان و مصر جريان دارد.
آيا مي‌دانيد چرا برنامه‌هاي صعود به قله اورست در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت اجرا مي‌شود؟
فروردين و ارديبهشت و اوايل خرداد برابر با اواخر مارس و ماه‌هاي آوريل و مي ميلادي، بهترين زمان صعود به اورست است. چون از سرما و توفان‌هاي وحشتناك هيماليا كاسته شده و هواي منطقه خيلي روزها مساعد و آفتابي است. اما پس از ماه مي، باران‌هاي موسمي هيماليا آغاز مي‌شود كه گاهي سيل‌آساست و صعود در چنين وضعيتي دشوار مي‌شود.
آيا مي‌دانيد مردم تبت و نپال اورست را با چه نامي مي‌شناسند؟
تبتي‌ها به بلندترين قله جهان چومولانگما مي‌گويند كه به معني «مادر الهه برف‌هاست».اما نپالي‌ها اين قله را ساگامارتا مي‌گويند اين تركيب نپالي به معني «مادر جهان»‌ است.
آيا مي‌دانيد رافائل نادال، تنيس باز شماره يك جهان، تنيس را از 3 سالگي آغاز كرد؟

وقتي نادال 3 ساله بود، توني عمويش او را به زمين تنيس برد و نادال از همان موقع با توپ و تور تنيس آشنا شد. توني مربيگري او را برعهده گرفته و هنوز هم مربي اوست.
آيا مي‌دانيد عموي ديگر نادال ميگو ئل آنخل نام دارد و عضو تيم ملي فوتبال اسپانيا بود؟
ميگوئل دوست داشت رافائل فوتباليست شود. او گاهي اين پسر بچه را با خود به زمين فوتبال و مسابقات فوتبال مي‌برد. رافائل نادال تا 12 سالگي هم فوتبال و هم تنيس بازي مي‌كرد. اما از آن به بعد، زور توني چربيد و رافائل به طور كامل به ورزش تنيس پردخت.
آيا مي‌دانيد پيت سمپراس، 14 بار فاتح گرنداسلم‌هاي تنيس شده و از اين لحاظ ركورددار است ؟

سمپراس ركورد بيشترين مدت صدرنشيني در جدول رده‌بندي بهترين‌هاي دنياي تنيس را هم در اختيار دارد. او 286 هفته تنيس باز شماره يك جهان بود. اين بازيكن در مدت 15 سال ورزش قهرماني‌اش ، در بيش از 77 درصد مسابقاتش پيروز شد.
آيا مي‌دانيد پيت سمپراس يكي از پردرآمدترين بازيكنان در تاريخ ورزش تنيس است؟

او در دوران ورزشي اش بيش از 43 ميلون دلار جايزه نقدي گرفت كه در زمان خود، يك ركورد بود.
آيا مي‌دانيد پيت سمپراس در آوريل 2006 از ورزش قهرماني خداحافظي كرد و پس از‌ آن به مسابقات نمايشي رو آورد؟

او در پاييز 2007 بازي‌ نمايشي مقابل فدرر در كره جنوبي شركت كرد كه در دوتاي اول مغلوب شد و در سومي به پيروزي رسيد. او براي مسابقات نمايشي تازه برنامه‌ريزي كرده است.

گوناگون/ جوان

هیچ نظری موجود نیست: