۱۳۸۷ مرداد ۱۴, دوشنبه

بیماریهای قلبی ، تهدید کننده نوجوانان ایرانی


همايون خيری روزنامه نگار علمی/ BBC Persian

بنابر يک بررسی‌ جديد و گسترده‌ پزشکی در ايران که تحت عنوان 'مطالعه کاسپين' شناخته می ‌شود تا سال ۲۰۲۰ ميلادی 70 درصد از موارد مرگ و مير در ميان نوجوانان کشورهای جهان سوم، از جمله ايران، ناشی از مصرف تنباکو، چاقی و فشارهای عصبی خواهد بود.
نشريه‌ انجمن اروپايی متخصصان قلب و عروق با انتشار نتايج مطالعه‌ کاسپين در شماره‌ ژانويه خود نشان می‌دهد که در ۱۴ سال آينده سه عامل ذکر شده منجر به بروز ضايعات عروقی خواهند شد و بزرگسالان در کشورهای توسعه نيافته با نارسايی‌های قلبی-عروقی دست به گريبان می‌شوند.
در مطالعه‌ کاسپين که با همکاری سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته فشار خون بيش از ۲۱ هزار دانش آموز ايرانی از ۲۳ استان مختلف در يک دوره‌ دو ساله مورد آزمايش قرار گرفته است.
مهمترين شاخص‌های مرتبط با فشار خون نظير شيوه‌ زندگی شهری يا روستايی، باورهای اجتماعی، وضعيت اقتصادی خانواده و بالاخره خصوصی يا دولتی بودن محل تحصيل نيز در اين مطالعه ثبت شده‌‌ اند.
نتايج حاصل از اين مطالعه نشان می‌دهد گرچه پسران و دختران به يکسان در معرض ابتلا به بيماری‌های قلبی-عروقی هستند، اما نسبت بروز فشار خون بالا در ميان پسران ايرانی بيشتر از دختران است.
از جمله نکات حائز اهميتی که در اين گزارش آمده است وجود رابطه‌ مستقيم ميان کم تحرکی و بلند قد بودن با افزايش فشار خون است.
به عبارت ديگر نوجوانان بلندقامتی که فعاليت بدنی کمتری دارند نسبت به همسالان خود که کوتاه قد و کم تحرک هستند زمينه‌ بيشتری برای ابتلا به فشار خون دارند.
کم تحرکی
بخشی از مطالعه‌ جديد به رابطه‌ فضاهای آموزشی در شهرها پرداخته و نشان داده که دانش آموزان مدارس خصوصی در شهرها زمينه‌ مساعدتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند.
علت چنين زمينه‌ مساعدی در مدارس خصوصی به کمبود فضاهای ورزشی و در نتيجه کم تحرکی دانش آموزان نسبت داده شده است.
محققانی که مطالعه‌ کاسپين را انجام داده ‌اند معتقدند نگرش خانواده‌ها به دو موضوع چاقی و کم تحرکی می‌تواند به رد يا پذيرش اين دو موضوع در فرزندان منجر شود.
بنابر اين نگرش هر چه افراد خانواده نسبت به چاقی اعضای خانواده بی تفاوت تر باشند و فعاليت‌های ورزشی نيز مورد تشويق قرار نگيرد، نوجوانان خانواده نيز نسبت به چاقی و کم تحرکی ديد مثبتی پيدا می‌کنند و نتايج حاصل از اين تغيير نگرش به بروز عوارض قلبی-عروقی در بزرگسالی می‌انجامد.
مطالعه‌ کاسپين که اولين نمونه از يک طرح سراسری برای ثبت فشار خون دانش‌ آموزان ايرانی‌ است برای جلوگيری از بروز بيماری‌های قلبی-عروقی در بزرگسالی به خانواده‌های شهری توصيه می‌کند که چنانچه سابقه‌ ابتلا به فشار خون بالا در ميان اعضای خانواده وجود دارد کودکان و نوجوانان را به ورزش کردن تشويق کنند.
آنچه از نظر زمانی مورد تأکيد قرار گرفته فرا رسيدن زمان شروع بيماری‌های قلبی-عروقی گسترده در کشورهای در حال توسعه، منجمله ايران، است. اين زمان چيزی در حدود يک دهه تخمين زده می شود.

هیچ نظری موجود نیست: