۱۳۸۷ مرداد ۱۱, جمعه

اداب دکتر رفتن



وقتی شما نزد پزشک می روید انتظار دارید که ناراحتی شما به بهترین شکل و در اسرع زمان برطرف شود . برای اینکه بهترین نتیجه را از پزشک رفتن خود بگیرید توصیه های زیر را مد نظر قرار دهید تا در این راه کمک کننده باشید:
1- قبل از رفتن به پزشک مواردی را که باید با او در میان بگذارید مرور کنید . اگر به حافظه خود اطمینان ندارید برای یادآوری نکات مهم را روی یک برگه یادداشت کنید
2- لباس مناسب بپوشید. لباسی بپوشید که پزشک به راحتی بتواند شما را معاینه کند. لباسهای چسبان با آستین یا پاچه تنگ و یا لباسهای یکسره مناسب نیستند.
3- سر وقت خود حاضر شوید و از بردن بیشتر از یک همراه به داخل اتاق پزشک خودداری کنید . البته کودکان و نوجوانان می توانند با هر دو والد خود همراهی شوند و در مواردی مثل مشاوره در مورد بیماری های مهم یا تصمیم گیری در مورد نحوه درمان به تشخیص پزشک ممکن است حضور همه اعضای درجه اول خانواده مثل پدر ، مادر و همسر ضروری باشد. درصورتی که قادر نیستید سر وقت خود حاضر شوید حتما از قبل اطلاع دهید.
4-قبل از ورود به اتاق پزشک تلفن همراه خود را خاموش کنید و یا روی حالت ساکت بگذارید. فراموش نکنید این زمانی است که شما به سلامت خود اختصاص داده اید و هر گونه تلفنی را می توانید موکول به بعد از این زمان کنید. گفتگو با تلفن همراه در اتاق پزشک علاوه بر اینکه باعث تلف شدن وقت اختصاصی شما می شود موجب به هم خوردن تمرکز شما و پزشکتان از روی موضوع اصلی می شود
5- سن واقعی خود را بگویید . مطمئن باشید که بیان سن واقعی از نظر پزشکی موضوع بسیار مهمی است و کاملا مرتبط با بیماری شما است و نقش بسیار مهمی در تشخیص و درمان صحیح بیماری شما دارد.
6- ابتدا مهمترین ناراحتی و شکایت اصلی خود را بیان کنید. بسیاری از بیماران به جای این کار شروع می کنند به تعریف کردن داستان و حواشی قضیه بدون اینکه پس از چندین دقیقه صحبت کردن اصلا ناراحتی خود را ذکر کرده باشند . پس ابتدا در یک عبارت ساده ناراحتی اصلی را بگویید و سپس به شرح آن و سابقه مربوط به آن بپردازید.
7- پزشک را از موارد زیر آگاه کنید حتی اگر فکر می کنید که به این بیماری شما مربوط نمی شود:
- اگر مبتلا به بیماری دیگری هستید و یا سابقه بیماری مهمی داشته اید
- اگر تحت درمان دارویی خاصی هستید :نام دارو و دُز مصرفی دارو
- اگر حساسیت دارویی خاصی دارید
- عاداتی مانند : سیگار کشیدن ، مصرف الکل و مصرف مواد مخدر
8-از وقتی که نزد پزشک هستید استفاده بهینه کنید به این ترتیب از داستان گویی و تعریف ماجراهایی که مستقیما به بیماری شما ربطی ندارند بپرهیزید و در عوض اطلاعات مفید را در اختیاز پزشک بگذارید و اجازه دهید که پزشک زمان مناسب برای معاینه و گفتگو با شما داشته باشد.
9- از پزشک خود در مورد ماهیت بیماری خود ، روش و طول درمان و …. توضیحات لازم را بخواهید. شما باید در مورد بیماری خود و نحوه انتقال و درمان آن اطلاعاتی داشته باشید بنابراین حتی اگر پزشک برای شما توضیح نداد از او بپرسید.
10-در وقت اختصاص داده شده برای شما در مورد دیگران مشورت نخواهید. هیچگاه سعی نکنید پس ازپایان ویزیت خود در مورد اعضای خانواده یا همراهان خود که وقت نداشته اند و در دفتر منشی ثبت نشده اند مشاوره مجانی بگیرید.این کار ضمن اینکه نامناسب و غیراخلاقی است باعث تاثیر نامطلوب روی رفتار و عملکرد پزشک هم می شود.
موارد زیر نیز حقوق بیمار است که پزشک مکلف به رعایت آنهاست
- حفظ حریم شخصی و خصوصی بیمار- رعایت وقت اختصاصی برای هر فرد بیمار- توجه و دقت کافی و انجام معاینه کامل- درمان مطابق با آخرین دانسته های روز- راز داری- اطمینان از اینکه اگر بیماری فرد خارج از تخصص پزشک باشد خود پزشک این را بیان کرده و به پزشک دیگر ارجاع خواهد داد- احترام متقابل- اختصاص وقت کافی برای توضیح و تشریح وضعیت بیماری و نحوه درمان برای فرد بیمار و خانواده او

/وبلاگ رد رانر

هیچ نظری موجود نیست: