۱۳۸۷ مرداد ۲۳, چهارشنبه

چرا امریکا از همه منابع نفت خود استفاده نمیکند ؟



در اوت 2004 ، نفت خام در بازار نيويورك ركورد بها (تا آن زمان) را شكست و از هر بشكه 45 دلار و 50 سنت بالاتر رفت و براي مدتي كوتاه در خط 45 دلار و 75 سنت متوقف شد كه قبلا سابقه نداشت و همه امور را تحت الشعاع قرارداد

درسال 2006 يعني به فاصله دو سال ، اين بها به بشکه اي 75 تا 77 دلار رسيد ودر نيمه اول سال 2008 تا 150 دلار و بیشتر هم بالا رفت ، چرا ؟

مقامات آمريكايي در اوت 2004 كوشيدند كه كاسه ـ كوزه ها را بر سر روسيه بشكنند و اعلام کنند كه رفتار اين دولت با كمپاني «يوكوس» باعث بالارفتن بهاي نفت شده كه رشد اقتصاد كشورهاي صنعتي به آن بستگي دارد.

در اين زمينه كاخ سفيد واشنگتن تلفني با «مدودف» رئيس دفتر وقت كاخ كرملين (و اينک رئيس جمهور روسيه) تماس گرفت تا نگراني رئيس جمهوري آمريكا از وضعيت كمپاني يوكوس و بالا رفتن بهاي نفت به اطلاع پوتين برسد كه چپگرايان روسيه به دفاع برخاستند و آن را نوعي مداخله در امور اين كشور خواندند.

در همين هنگام «ديويد پيس» روزنامه نگار امريكايي نتيجه تحقيقات خود را درباره مسئله نفت آمريكا را اعلام داشت و به صورتي استفهام آميز نوشت : نود و هفت در صد كساني كه اراضي نفت خيز را از دولت آمريكا اجاره كرده اند دست به استخراج نزده اند، چرا؟ (گويا منتظر كاهش ذخاير ساير كشورها و فروش به آنها به بهاي گزاف هستند !).

اين روزنامه نگار كه مطلب او توسط اسوشتيد پرس مخابره شده بود و به استناد قانون آزادي اطلاعات، اين آمار را به دست آورده بود ، همچنين نوشته بود كه : (سي ميليون هكتار از اراضي داراي نفت در امريكا به اجاره داده شده است كه 33 هزار مستاجر دارند ولي تنها در سه در صد اين اراضي كار استخراج صورت مي گيرد و در بقيه كوچكترين اقدامي صورت نگرفته است و بعيد است كه تا نفت ارزان اوپك وجود داشته باشد اقدامي در اين اراضي صورت گيرد).

در سال 2006 گراني نفت به پاي چين و هند نوشته شد که بر تعداد اتومبيلهايشان افزوده شده و نفت بيشتري مصرف مي کنند و اين دو کشور پاسخ دادند که ميزان افزايش اتومبيل در طول دو سال آنقدرها زياد نبوده است که بهاي نفت را از بشکه اي 45 دلار به 75 دلار برساندو حتما کلک هاي ديگري از جمله آزمندي کمپاني هاي بزرگ نفتي و نيز بورس بازي روي نفت خام درکار است.

با وجود همه اينها ، هنوز بهاي بعضی از آب معدنی های بطری شده در آمريکا و ممالک اروپايي گرانتر از بنزين است !

هیچ نظری موجود نیست: