۱۳۸۷ شهریور ۱۰, یکشنبه

تاثیر موسیقی در کاهش دردها



تحقيقات تائيد کرده است که گوش کردن به موسيقی می تواند به طور چشمگيری تاثير مثبت بر نگرش ما در مورد درد جسمانی داشته باشد.
محققان آمريکايی برای انجام اين تحقيق، تاثير موسيقی بر شصت بيمار را که برای ساليان متمادی درد مستمر داشته اند، مورد بررسی قرار داده اند.
آن دسته از بيماران که طی اين آزمايش به موسيقی گوش داده بودند به محققان گفتند که ميزان دردشان بالغ بر 21 درصد و افسردگی آنها که ناشی از درد دائمی بوده تا 25 درصد کاهش داشته است.
اين تحقيق که نتيجه آن در مجله علمی "پرستاری پيشرفته" (The Journal of Advanced Nursing) منتشر شده است همچنين نشان می دهد که موسيقی به بيماران کمک می کند کمتر احساس ناتوانی و معلوليت جسمانی کنند.
بيمارانی که در اين تحقيق مشارکت داشته اند از بين مراجعين به کلينيک های امراض مفصلی انتخاب شده بودند. آنها به طور ميانگين حدود هفت سال به بيماری هايی مانند استئو آرتريت (التهاب مفاصل)، جا به جايی مهره های ستون فقرات و آرتريت روماتوئيد مبتلا بوده اند.
بيشتر آنها حداقل در يک ناحيه از بدن خود به طور مستمر از اين گونه دردها رنج می برده اند.
داوطلبين مشارکت در اين تحقيق به دو گروه تفکيک شدند. يک گروه برای يک هفته هر روز به مدت يک ساعت به موسيقی گوش داد؛ اما گروه باقيمانده به موسيقی گوش نکرد.
در ميان گروهی که موسيقی گوش دادند نيمی اجازه داشتند که نوع موسيقی را خودشان انتخاب کنند؛ بقيه بايد از فهرست موسيقی آرام بخشی که برای آنها در نظر گرفته شده بود، انتخاب می کردند.
دکتر ساندرا سيدلکی (Sandra Siedlecki)، از بنياد پزشکی کليولند آمريکا، گفت که نتايج آماری به دست آمده از دو گروهی که روزانه به موسيقی گوش کرده اند، نشان داده است که موسيقی تاثير چشمگيری در کاهش درد، افسردگی، علائم معلوليت و همچنين افزايش حس توانايی در ميان آنها داشته است.
خانم سيدلکی گفت: "نوع موسيقی که اين دو گروه گوش داده اند تفاوت چندانی در ميزان تاثير خوبی که اين آزمايش بر کاهش درد داوطلبين داشته، ايجاد نکرده است. دردهای بی خطر همچنان ِکی از مشکلات اساسی بيماران مفصلی و استخوانی است که مصرف داروها اثر کمی در تخفيف آن داشته است. پس هر تدبيری که بتواند به کاهش درد کمک کند مورد استقبال بيماران قرار می گيرد."
پرفسور ماريون گود، يکی از محققين در زمينه تاثير موسيقی در کاهش درد، می گويد: "شواهد در مورد مزايای گوش دادن به موسيقی در سلامت انسان زياد است که اين تحقيق نيز به جمع آنها می پيوندد. موسيقی نقش مهمی در بهداشت و سلامت عصر نوين بر عهده دارد."
تحقيقات قبلی در اين زمينه که نتيجه آن در همين مجله علمی منتشر شده بود نشان داد که گوش کردن به موسيقی ملايم به مدت 45 دقيقه در شب، کيفيت خواب را بهبود می بخشد.
پديده ای پيچيده
دکتر کتی استنارد (Cathy Stannard)، دبير انجمن بريتانيايی مطالعات در مورد درد، می گويد تحقيقات ديگر نيز نشان داده است که موسيقی می تواند تاثير مثبتی بر روی درک ما از درد داشته باشد.
اما اين تاثيرات معمولا کم و کوتاه مدت است.
خانم دکتر استنارد گفت: "درک درد بسيار پيچيده است و تحت تاثير عواملی مانند عواطف، تجربه و روحيه قرار دارد. اگر گوش کردن به موسيقی اصولا باعث آرامش می شود، می توان تصور کرد که همچنين بتواند بر درک ما از درد نيز تاثير بگذارد."
وی گفت اين احتمال نيز وجود دارد که موسيقی فکر ما را از تمرکز بر روی درد منحرف می کند.
دکتر استنارد در ادامه گفت تعجبی ندارد که داروها که در بدن عملکردی معين را ايجاد می کنند اکثرا تاثير کمی بر روی پديده ای به پيچيدگی درد دارند.


/BBC Persian

هیچ نظری موجود نیست: