۱۳۸۷ شهریور ۴, دوشنبه

مواد غذائی ضد سرطان


مـمـکن اسـت قـبلاً هم این حرف ها را شنیده باشید...... گـل کـلــم بخورید، بـرای سلامتیتان خوب است..... کـامـلاً صـحیح است. خوردن هر چه بیشتر گل کلم، مرکبات، پیاز و سویا از ابـتلای شما به سرطان جلوگیری می کند. البته فـقـط به دلیل وجود مواد مغذی آن نیست ، بلکه بیشتر به خاطر بعضی مواد شیمیایی تشکیل دهنده ی آن است. آنـهـا گـیاهان شیمیایی نامیده می شوند که مقدار زیادی از آنها در غذاهای گیاهی یافت می شوند. به عنوان مثال ایندول در گل کلم و گنستین سـویـا از ایـن قــبــیـل اســت.
در طــی 20 سـال گـذشتـه، دانـــشمندان در سر تا سر جهان دریافته اند که افرادی که مـقـدار زیـادی سبــزیجات و میوه مصرف می کنند، احتمال ابتلایشان به سرطان کمتر است. دلیلش را ما نیز هنوز نمی دانیم.هنوز نمی توانیم اثبات کنیم که میوه ها و سبزیجات کاملاً باعث جلوگیری از سرطان می شوند، اما اطمینان داریم که نقش مهمی در این زمینه دارند.
اگر به حیوانات قبل از اینکه در معرض مواد یا عوامل سرطان زا قرار بگیرند، میوه و سبزیجات داده شود، خیلی کمتر به آن مبتلا می شوند. اما در مورد انسان ها چنین مدرکی نداریم و نمیتوانیم چنین نتیجه ای را با اطمینان اعلام کنیم.
کدام غذاهای گیاهی بهترین ضد سرطان ها هستند؟
در زیر به بعضی از این مواد شیمیایی ضد سرطانی که تحقیقات بیشتری رویشان انجام شده است اشاره می کنیم:
سیر، پیاز، تره فرنگی و موسیر می توانند راحت تر مواد سرطان زا را دفع کنند. سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، جوانه ی بروکسل، کلم و شلغم از آسیب دیدن سلول ها توسط عوامل سرطان زا جلوگیری می کنند. سویا نیز از پیشرفت تومر های سرطانی جلوگیری می کند. مرکبات، انگور و سایر میوه ها هم عوامل سرطان زای پنهان را از بدن تصفیه می کنند. حبوبات نیز از آسیب دیدن سلول ها جلوگیری می کند.
این مواد در چه حالتی مفید تر هستند؟ پخته شده یا خام؟
این مسئله با توجه به مواد شیمیایی درون آنها اصلاً مهم نیست. حتی کنسرو شده و منجمد و به صورت آبگیری شده آنها نیز مطلوب است. هر چند سبزیجات خام و بخار پز شده خواص مغذی بیشتری دارند.
آیا این مواد شیمیایی به شکل قرص هم وجود دارند؟
هنوز خیر، اما ممکن است در 10 سال آینده انجام شود. البته گذاشتن چند ترکیب در یک قرص نمی توانند نمی توانند به اندازه ی مواد غذایی گیاهی برای شما فایده برسانند. بهترین کاری که می توانیید بکنید این است که این مواد شیمیایی را با خوردن هر روزه انواع مختلفی از غذاهای گیاهی جذب کنید. از امروز شروع کنید. به امید سلامتی شما !

from : MOBIN

هیچ نظری موجود نیست: