۱۳۸۷ شهریور ۳, یکشنبه

مروری بر عملکرد مفتضحانه ورزش ایران در المپیک 2008



بالاخره ايران رنگ طلا را در المپيک ديد و به لطف مدال طلاي هادي ساعي، در بين 77 کشوري که مدال گرفته اند به رتبه 47 ارتقا يافت (در مجموع مدالها رتبه 50).

تيم ورزشي ايران که با 55 ورزشکار و 47 همراه و يک ماساژور در اين دوره از المپيک شرکت کرده بود تا آخرين روز مسابقات قبل از مدال طلاي ساعي در رتبه 72 قرار داشت که با اين مدال طلا و با مدال برنزي که محمدي در کشتي گرفته بود، به رتبه 47 دست پيدا کرد که ضعيف ترين نتيجه ايران در 15 دوره حضور ايران در المپيک مي باشد.

جالب اينکه به گفته کفاشيان، دبیر کل هميشه خندان(!) کمیته ملی المپیک، براي کسب اين نتايج بيش از هشت ميليارد تومان هزينه شده است.

اين در حالی است که ايران در المپيک سال ۲۰۰۴ آتن با دو مدال طلا، دو نقره و دو برنز رتبه ۲۹ را کسب کرده بود، و پيش از آن در المپيک سال ۲۰۰۰ سيدنی نيز با کسب سه مدال طلا و يک برنز رتبه ۲۷ را از آن خود کرد.
در پکن چه کرديم ؟

در جودو شش جودو کار ايرانی بر خلاف پيش بينی های اوليه تنها در دو وزن به رده پنجمی دست يافتند و در ساير اوزان از رقابت های اصلی برکنار ماندند تا تيم جودودی ايران در مجموع رتبه ۲۱ رده بندی رقابت های جودوی المپيک را کسب کنند.

در کشتی فرنگی تيم اعزامی ايران نتوانست در ميان ۲۰ کشوری که مدال های کشتی فرنگی المپيک پکن را نصيب خود کردند، قرار گيرد. حميد سوريان قهرمان کشتی فرنگی جهان، و يکی از اميدهای اصلی دست يابی به مدال در رقابت ها المپيک ناکام ماند.

در دوچرخه سواری، حسن عسکری، نماينده ايران در رقابت های دوچرخه سواری تايم تريل انفرادی با عنوان سی و پنجمی به کار خود پايان داد.

در تيراندازی نيز نفرات اعزامی از ايران با شکست مواجه شدند. حجت الله واعظی پس از شکست در مقابل حريفی هندی از راهيابی به جمع ۳۲ نفر برتر مسابقات تير و کمان بازماند. نجمه آبتين ديگر تير انداز ايران در رقابت های گروهی در ميان ۶۴ ورزشکار به مقام شصتم رسيد، و پس از شکست در مقابل نفر پنجم رقابت های گروهی از دور رقابت های المپيک حذف شد.

در قايقرانی محسن شادی و هما حسينی دو قايقران ايران در بازی های المپيک ۲۰۰۸ پکن به ترتيب بيست و ششم و بيست و هشتم شدند.

احسان حدادی، قهرمان پرتاب ديسک ايران که پس از شکست حميد سوريان در کشی فرنگی از سوی مقامات ورزشی دولت به عنوان اميد اصلی کسب مدال معرفی شد، در هشتمين روز رقايت های المپيک به رقابت پرداخت اما با کسب رتبه هفدهم در مجموع نفرات، از راهيابی به دور نهايی رقابت های پرتاب ديسک بازيهای المپيک بازماند.عباس صميمی، رکورددار سابق پرتاب ديسک ايران نيز پس از کسب عنوان بيست و ششمی در رقابت های المپيک پکن در همان جا برای هميشه از ورزش قهرمانی خداحافظی کرد.

در کشتی آزاد که از آن به عنوان ورزش ملی ايران نام برده می شود مراد محمدی تنها ملی پوش وزن ۶۰ کيلوگرم بود که توانست مدال برنز بگيرد. ساير کشتی گيران هم حذف شدند (بعضا با ضربه فني!).

تيم های بسکتبال و بوکس نيز به رغم ارائه نمايش قابل قبول، نتيجه قابل ملاحظه ای کسب نکرده اند. در تنيس روی ميز نيز تنها نماينده ايران از دو رقابت ها حذف شد.

در وزنه برداری نيز که طی دو المپيک گذشته حسين رضا زاده مدال طلا کسب کرده بود، وزنه برداران ايرانی ناکام ماندند، و بيرانوند جانشين آقای رضا زاده حتی به رقابت های پايانی راه نيافت.

محمد عليرضايی، شناگر ۱۰۰ قورباغه ايران نيز در نخستین روزهای المپيک از شنا در گروهی که يک ورزشکار از رژيم صهيونيستي نيز در آن رقابت می کرد خودداری کرد، اما پس از آنکه اعلام شد در صورت صحت چنين اقدامی کاروان اعزامی ايران از رقابت های المپيک حذف خواهد شد، مقامات دولتی ورزش در ايران اعلام کردند که وی به دليل بيماری موفق نشد در رقابت های اين ماده شرکت کند.
بدترين نتيجه براي ايران :

نتايج کاروان ۵۵ نفره ورزشکاران ايران در المپيک چين بدترين نتيجه در تاريخ ۱۵ دوره حضور ايران از المپيک سال ۱۹۴۸ است که حاصل آن ۱۰ طلا، ۱۴ نقره و ۱۹ برنز است.ورزشکاران ايرانی در اولين دوره حضورشان در المپيک به سال ۱۹۴۸ رتبه ۳۹ را کسب کردند، در ۱۹۵۲ رتبه ۳۲، در ۱۹۵۶ رتبه ۱۴ ، در ۱۹۶۰ رتبه ۲۸، در ۱۹۶۴ رتبه ۳۴، در ۱۹۶۸ رتبه نوزدهم، در ۱۹۷۲ رتبه بيست وهشتم، در ۱۹۷۶ رتبه ۳۳، در سال ۱۹۸۸ رتبه سی وششم، در ۱۹۹۲ رتبه چهل وچهارم، در ۱۹۹۶ رتبه ۴۳ را کسب کردند.

در المپيک سيدنی استراليا به سال ۲۰۰۰ ميلادی ايران با کسب سه مدال طلا و يک برنز رتبه ۲۸ دنيا را کسب کرد، و در المپيک ۲۰۰۴ آتن نيز با کسب دو طلا، دو نقره و دو برنز رتبه ۲۹ را اذعان خود کرد.

القصه ، از 850 مدالي که در اين دوره از المپيک توزيع شد، عليرغم صرف هزينه بالغ بر 8 ميليارد تومان، سهم ايران فقط دو مدال بود که موجب شد ضعيفترين عملکرد ايران در 15 دوره اي که در آنها حضور داشتيم رقم بخورد!

نکته پاياني اينکه، بقول آقاي مازيار ناظمي (خبرنگار و مجري سرويس ورزشي صداوسيما): برای ورزش ایران مربی خارجی نمی خواهیم مدیر خارجی می خواهیم که اصول مدیریت را بلد باشد !
/مبین

هیچ نظری موجود نیست: