پاساژ معروف مارک بازها – فروش لباس مارک به قیمت ۲۰ برابر قیمت واقعی !!
مارک بازی به معضلی اجتماعی میان نوجوانان و
جوانان تبدیل شده است. این تب فراگیر سبب شده آنها برای خرید لباسهایی با
برند خارجی تا چندین برابر قیمت آن را بپردازند.
تی شرت های مختلف با مارک ها و مدل های
مختلف تولید و عرضه می شود اما مارک بازهای تهران خوب می دانند که باید
برای خرید تی شرت به قول خودشان مارک باید به دنبال مارک هایی مثل شانل،
پردا، ورساچه، نایک، آدیداس، ماسیمو دوتی، جیوردانو و… باشند.
اگرچه مراکز تجاری نیز وجود دارند که به علت
فروش لباس های مارک دار معروف شده و محلی برای تردد افراد مارک باز و
جوانان شمال، مرکز یا حتی جنوب شهر شده اند. افرادی که حاضرند برای خرید یک
تی شرت تا ۴۰۰ هزار تومان نیز هزینه کنند.
برخی دیگر از جوانان که قدرت مالی پرداخت
چنین پولهایی را ندارند اغلب در بازار های جنوبی شهر لباسهای به اصطلاح
مارک را با قیمت پایین تر خریداری می کنند. آنها هم به دنبال لباسهایی با
برچسب و نمادهای غربی هستند.
شلوارهای زاگ دار در بازار/ دیزل ۲۰۰ هزار تومانی
شلوارهای خارجی مارک دار نیز دست کمی از تی شرت و کفش ندارند. شلوارهایی که بعضا در نقاط مختلف همچون پاچه و پشت پار شده اند و خط هایی به شکل سایه روشن که به شلوار زاگ دار معروفند از نقاط مختلف آنها می گذرد. این شلوارها بسته به مارکهایی که فروشندگان از آنها نام می برند بین ۷۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. در این میان خریدارن هم از اینکه لباسی با مارک غربی به تن می کنند خوشحالند.
این درحالی است که شلوار جینی که در فروشگاههای جنوب شهر به قیمت ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش میرسد در مجتمعهای شمال و غرب تهران تا ۴۰۰ هزار تومان هم مشتری دارد. البته تولید کنندگان و وارد کنندگان لباس جین برای اینکه سود بیشتری کسب کنند و همیشه نبض بازار را در دست داشته باشند هر چند ماه یکبار اقدام به تغییر مدل ها در فصول مختلف سال می کنند. یک روز شلوارهای زاگ مد است و ماه بعد شلوارهای رادو، راسته و دمپا گشاد و یا تنگ.
تب مد در میان دختر و پسر فرقی ندارد. در هر پاساژ می توان تعدادی از جوانان که تنها به دنبال لباس های مارک هستند دید. آرمان یکی از پسرانی است که برای خرید تی شرت وشلوار اورجینال به یکی از پاساژهای شمال شهر آمده است. او می گوید درست است که باید از شکل لباس خوشم بیاید اما مارک بودن برایم بیشتر اهمیت دارد. لباس های می خرم که شاید در نگاه اول ۱۰ هزار تومان نیز نیارزد اما برای این لباس مارک ۱۵۰ هزار تومان پول داده ام.
به گفته رضا یکی از فروشندگان این پاساژ مشتریانش به دو دسته جوانان پولدار و جوانان جنوب شهری تقسیم می شوند. افرادی که پول خرج کردن برای آنها تفریح است و برای خرید به این مجتمع می آیند. آنها دارای خانواده های ثروتمند هستند با دوستانشان به خرید می آیند و فقط مارک برای آنها مهم است. آنها حاضرند تا چند میلیون هم برای خرید هزینه کنند.
به گفته این فروشنده البته دسته دوم نیز که از جوانان جنوب شهری هستند با حقوق و پس انداز خود برای خرید می آیند و حداقل ۴۰۰ هزار تومان برای خرید یک شلوار و لباس پول می دهند. این افراد اگرچه بچه نازی آباد، جوادیه و راه آهن هستند اما بیشتر وقت خود را در این مجتمع ها می گذرانند.
حمید که نمایندگی یکی از مارک های تولید پوشاک را دارد وقتی می فهمد خبرنگارم می گوید به مغازه ام بیا تا در مورد مارک هرچه می خواهی بگویم. او می گوید درست است مارکی که می فروشم اصل و جنس پوشاکم خوب است اما در همین بازار ایران نیز می توانی جنس های مشابه این را بیابی اما چون با مارک داخلی عرضه می شود طرفدار آنچنانی ندارد.
پاساژ الماس ایرانیان – پاتوق مارک بازهای ثروتمند
آیسان نیز به دنبال لباس مارک و اورجینال است، او که در پاساژ الماس به دنبال کیف می گردد از خرید کیف هایی ۳۰۰ هزار تومانی خبر می دهد و می گوید: در این پاساژ نمی توانید جنس زیر ۳۰۰ هزار تومان پیدا کنید. این پاساژ پاتوق مارک بازها است. همین دیروز یک شلوار ۴۰۰ هزار تومانی خریدم. مهم برایم مارکش بود و چون برند معروفی بود آن را خریدم. امروز هم برای خرید کیف آمده ام که از این کیف شنل ۳۰۰ هزار تومانی خوشم آمده است.
واردات شلوار ترک ۱۵ هزار تومانی
البته عده ای سودجو نیز هستند که از طریق قاچاق، بسیاری از لباس های خارجی را به شکل عمده و با قیمت اندک وارد کرده و پس از چسباندن مارکهای خارجی آن را به عنوان جنس مارک دار و اورجینال به فروش رسانده و سود هنگفتی به دست می آورند. مارک هایی همانند دیزل، شانل و گوچی که هر کدام هزار تومان به فروش می رسند و با چسباندن به شلوار های ترک پانزده هزار تومانی در بازار ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسند.
البته یکی از واردکنندگان می گوید: اگر خریدار شلوار جین باشید می توانید هزار شلوار جین چینی را به قیمت هرکدام پنج هزار تومان خریداری کنید. برچسب های مارکهای مختلف نیز که در تهران فراوان است. به راحتی می توانید این شلوارها را که مدل لی ترک راسته است بالای ۶۰ هزار تومان بفروشید.
برخی معتاد مد هستند
محمد خامنه روانشناس در خصوص مد و تب آن در بین جوانان می گوید: مد امروز به یک معضل اجتماعی در بین جوانان برخی نقاط مبدل شده است. این افراد برای اینکه از دیگر همسالان خود عقب نمانند حتی در برخی از موارد تمام حقوق یک ماهه خود را برای خرید لباس مارک دار هزینه می کنند. البته این افراد هیچگاه توجهی به نوشته ها و یا زیبایی لباس ندارند و هرچه مد شود را می پوشند.
به گفته این روانشناس، البته بین لباس خارجی با کیفیت مارک دار و لباس هایی که تنها مارک دارند تفاوت زیادی است. متاسفانه جوانان ما بیشتر به مارک دار بودن توجه دارند که این مسئله ناشی از کمبود توجه است. فرد با خرید اینگونه لباس می خواهد که دیده شود.
منبع : خبرگزاری مهر
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر