۱۳۸۹ مهر ۱۵, پنجشنبه

قبل ازخریدلوازم آرایش آنها را تست کنید


یک متخصص پوست گفت: قبل ازخرید لوازم آرایش مقداری ازآن را بر روی پوست بازو بمالید و اگر پس ازمدتی قرمزشد از مصرف آن خودداری کنید .
به گزارش خبرگزاری زنان ایران "ایونا" ، دکتر غلامحسین غفارپور با بیان این مطلب به خبرنگار ایونا گفت: بروز واکنش‌های ناخوشایند پوستی نسبت به فرآورده‌های بهداشتی_ ‌آرایشی بستگی به وضعیت پوست و سیستم ایمنی دارد. شایع‌ترین واکنش‌های پوستی شامل اگزماهای تحریکی و آلرژیک است که به شکل سوزش، خارش و قرمزی بروز می‌کند.
وی افزود: اصلی‌ترین عامل ایجادکننده حساسیت نیز مربوط به حلال‌ها، عطریات و مواد نگه‌دارنده موجود در کِرِم‌ها و مواد آرایشی است. همان‌طور که می‌دانید به‌طور کلی مواد اصلی تشکیل ‌دهنده تمام فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی عبارت‌اند از: 1) آب، 2) حلال‌ها، 3) مواد نگه‌دارنده، 4) مواد معطر و 5) رنگ‌ها
این متخصص حلال ها را از موادتراژنی دانست و تصریح کرد: حلال ها می‌توانند باعث حل شدن مواد روغنی در پایه آب شوند ومتاسفانه برروی پوست نیز باعث حل شدن چربی طبیعی پوست شده که این مسئله میتواند باعث حساس شدن و تحریک‌پذیری پوست ‌گردد.
غفار پور با بیان اینکه مواد نگه‌دارنده شامل موادی هستند که جلوی رشد و نمو میکروب‌ها بر روی کِرِم‌های آرایشی را می‌گیرند خاطر نشان کرد: این مواد همچنین باعث پایداری و دوام اثر کِرِم‌ها برای مدت زمان طولانی‌تری می‌شوند. از گران‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده مواد آرایشی عطر و اسانس آن است که بیشتر مورد توجه مصرف‌کنندگان است.
وی افزود: بو و عطر یک فرآورده ترکیبی از چند مولکول معطر است؛ مثلا عطر یک صابون به طور متوسط می‌تواند از 50 تا 150 ماده معطر تشکیل شده باشد. یک کِرِم‌ آرایشی به‌طور متوسط از 200 تا 500 ماده معطر و عطر و ادکلن‌ها به‌طور متوسط شاید از 700 نوع ماده معطر تشکیل یافته باشد.
این متخصص پوست با اشاره به اینکه مواد رنگی به خصوص در لوازم آرایش صورت و لب به کار می‌روند تصریح کرد: بعضی از مواد رنگی‌ مورد تایید محققان مختلف شیمیدان است و معمولا با محلول کردن آنها کارخانجات تولیدی به رنگ دلخواه خود می‌رسند. بنابراین افراد دارای پوست‌های حساس به دنبال مصرف بعضی از کِرِم‌ها و لوازم آرایشی دچار قرمزی و خارش و حساسیت می‌شوند و باید نسبت به این عوارض و واکنش‌های نامطلوب هوشیار باشند.
وی دسته دوم عوارض لوازم آرایش را مربوط به صدمات و شکستگی مو و ناخن بیان کرد و گفت: مصرف برخی از مواد آرایش باعث خشکی و ریزش موها می شود. عوارض مواد آرایشی و اقدامات زیبایی ناخن به شکل تغییر رنگ، خشکی و جداشدگی صفحه ناخن دیده می‌شود. عوارض پوستی یاد شده ممکن است سال‌ها پس از استفاده شروع شوند اما آنچه مدنظر می‌باشد عوارض زودرسی است که بلافاصله پس از استفاده از فرآورده‌های آرایشی پوست را تحریک می‌کند.
غفارپور انجام تست حساسیت پوستی قبل از مصرف هر فرآورده آرایشی را ضروری دانست و اعلام کرد: این تست به این صورت است که باید مقداری از کِرِم‌ یا فرآورده مورد نظر را قبل از مصرف روی پوست سطح داخلی بازو بمالید و این کار را روزانه دو مرتبه تکرار کنید، بدون آنکه شسته شود. اگر قرمزی مشاهده نکردید، مصرف آن فرآورده بلامانع است. در مورد کِرِم‌های صورت و کِرِم‌های دور چشم ترجیحا پوست صورت در سمت خارجی گوشه چشم برای این تست توصیه می‌شود. کِرِم‌های مرطوب‌کننده نیز برای آنهایی که پوست‌هایی حساس دارند بهتر است قبل از مصرف تست شود.
httvivannews.com/

هیچ نظری موجود نیست: