۱۳۸۹ مهر ۱۰, شنبه

چه كساني به دهان شويه نياز دارند ؟


دهان‌شويه‌ها انواع مختلفي دارند. بعضي از آنها براي كمك به پيشگيري و درمان بيماري‌هاي لثه به‌كار مي‌روند.
بعضی دیگر ضدپوسیدگی هستند و بعضی هم برای ضدعفونی کردن دهان (مثلا قبل و بعد از کشیدن دندان یا انجام جراحی در داخل دهان) به کار می روند.
ولی آیا شما می دانید چه کسانی باید از این دهان شویه ها استفاده کنند؟ اجازه بدهید اول در مورد دهان شویه های ضدپوسیدگی كه بیشتر طرفدار دارند صحبت كنم.
عمده ترین دهان شویه های ضدپوسیدگی، دهان شویه های فلوراید هستند.
این دهان شویه ها در 2 غلظت 05/0 درصد برای استفاده روزانه (روزی یک بار) و 2/0 درصد برای استفاده هفتگی (هفته ای یک بار) موجود هستند. نحوه استفاده از این دهان شویه ها هم به این صورت است که در هربار استفاده، حدود 5 سی سی از دهان شویه را باید به مدت 1 دقیقه در دهان گرداند و بعد بیرون ریخت. بهتر است قبل از استفاده از دهان شویه، مسواک زده شود. همچنین تا نیم ساعت بعد از استفاده از دهان شویه نیز نباید چیزی خورد و دهان را شست تا دهان شویه موثرتر باشد.
دهان شویه ها برای کسانی تجویز می شوند که در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند و کسانی که پوسیدگی های متعدد یا پرکردگی های زیادی در دهان خود دارند نیز از این دسته محسوب می شوند. معمولا دندان پزشک، بسته به شرایط بیمار، تشخیص می دهد که بیمار از دهان شویه استفاده بکند یا نه.
دهان شویه فلوراید اگر به جا و به روش صحیح استفاده شود عوارض جانبی خاصی ندارد. هنگام استفاده از آن، به خصوص در مورد کودکان، باید حتما توجه کرد که دهان شویه بیرون ریخته شود و بلعیده نشود.
همچنین اگر میزان جذب فلوراید از منابع دیگر بالا باشد (مثلا ازخمیردندان فلورایددار به طور مرتب استفاده شود و یا میزان فلوراید آب آشامیدنی بالا باشد) استفاده زیاد از این دهان شویه ها ممکن است موجب ایجاد لکه هایی در دندان ها شود که به آن فلوروزیس می گویند (این لکه ها در ساکنان بعضی از مناطق کشور که میزان فلوراید آب آشامیدنی محل سکونت آنها بالاست دیده می شود) و بنابراین اگرچه استفاده صحیح از فلوراید بی خطر است، بهتر است با توجه به موارد فوق و با نظر دندان پزشک مصرف شوند.
به خصوص در کودکان زیر 6 سال استفاده از ترکیبات مختلف فلوراید باید با نظر دندان پزشک و تحت نظارت کامل والدین انجام شود تا به عوارض ذکر شده در دندان های دایمی منجر نشود.
اگرچه بروز پوسیدگی دندانی تحت تاثیر عوامل مختلفی است اما به طور کلی می توان گفت اگر فردی حداقل روزی دوبار با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزند و زیاد از قندهای پوسیدگی زا استفاده نکند و در معرض خطر پایین پوسیدگی باشد، استفاده از این دهان شویه ها برای او ضرورت ندارد.
منبع : salamatiran.com

هیچ نظری موجود نیست: