۱۳۸۹ مهر ۱۳, سه‌شنبه

هشدار دانشمندان درباره تحلیل منابع آب زیرزمینی جهان، قحطی و خطر شورش های اجتماعی


نتایج یک آمار گیری بین المللی از سطوح آب های زیرزمینی جهان حاکی از آن است که این منابع به سرعت در حال کاهش هستند.
منابع آب زیرزمینی، ۳۰ درصد کل منابع آب شیرین جهان را تشکیل می دهند.
این تحقیق با اندازه گیری میزان بارش باران و دیگر منابع آب زیرزمینی، ارزیابی نرخ تبخیر آب و استهلاک این منابع از طریق کشاورزی و به شیوه های دیگر انجام شده است.
با افزایش بهره گیری انسان از آب های زیرزمینی و در نهایت تبخیر و بارش آن به صورت باران، تحلیل این منابع به افزایش سطح آب دریاها منتهی خواهد شد.
پژوهشگران پیش بینی کرده اند در شرایطی که کشاورزی جهان تا حد زیادی به منابع آب زیرزمینی متکی ست، ادامه روند کنونی و کاهش شدید منابع آب زیرزمینی جهان، به بحران های جدی منجر خواهد شد.
مارک بیرکنز، استاد دانشگاه اوترییش هلند و پژوهشگر ارشد این تحقیق می گوید: « اگر جمعیت در مناطقی رشد کند که نه تنها نیازهای آن ها با استفاده از آب های زیرزمینی برطرف می شوند و فرصتی نیز برای جایگزینی این منابع وجود ندارد، جهان در آینده نزدیک شاهد گرسنگی، قحطی و شورش ها و ناآرامی های اجتماعی خواهد شد. »
براساس ارزیابی دانشمندان از نتایج این پژوهش، روند تحلیل منابع آب بین سال های ۱۹۶۰ تا سال ۲۰۰۰ به دو برابر افزایش یافته و از سالانه ۱۲۶ کیلومتر مکعب، به ۲۸۳ کیلومتر مکعب در سال رسیده است.
محققان در این گزارش تاکید کرده اند شمال غرب هند، شمال شرق چین، شمال شرق پاکستان، دره مرکزی کالیفرنیا و مراکز غرب میانه ایالات متحده، از جمله نقاط مهمی هستند که با بیشترین میزان تحلیل منابع زیرزمینی آب روبرو بوده اند.
نتایج این گزارش تحقیقی در « Geophysical Research Letters » نشریه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا منتشرشده است.

هیچ نظری موجود نیست: