۱۳۸۹ مهر ۳۰, جمعه

آثار سهراب سپهری، رکورد این دوره حراج سادبی را شکست !



دو تابلوی نقاشی از سهراب سپهری، شاعر و نقاش ایرانی، در حراج «سادبی» در مجموع به قیمت 530 هزار پوند (نزدیک به 870 میلیون تومان) به فروش رسید و گران‌ترین فروش این دوره از حراج این موسسه شد.
به گزارش ایسنا، در این حراجی که 28 مهر در «نیوباند استریت» لندن برپا شد، 90 اثر از هنرمندان ایرانی و عرب عرضه شده بود.
یک نقاشی بدون عنوان از مجموعه «تنه درختان» سهراب سپهری، به قیمت 409 هزار پوند (نزدیک به 675 میلیون تومان) و یک اثر بدون عنوان دیگر این شاعر معاصر، 121 هزار پوند (نزدیک به 200 میلیون تومان) به فروش رفت.
آثار دیگر هنرمندان ایرانی هم درخشش خوبی در این حراج داشت. مجسمه‌ای از پرویز تناولی، به نام «هیچ‏‌های عاشق» 133 هزار پوند (نزدیک به 220 میلیون تومان)، تابلویی از محمد احصایی 121 هزار پوند (نزدیک به 200 میلیون تومان) و یکی از عکس‌های مجموعه «برف سفید» عباس كیارستمی به قیمت 25 هزار پوند ( بیش از 40 میلیون تومان) فروخته شد.
حراج سادبی لندن، قدیمی‌ترین موسسه حراج بین‏‌المللی است. ساموئل بیکر، آن را در سال 1744 تاسیس کرد. این موسسه در ابتدا به فروش و معاوضه کتاب‌های کمیاب و ارزشمند قدیمی می‌پرداخت.
سادبی، در قرن نوزدهم و با فروش کتاب‌های ناپلئون به شهرت رسید. این موسسه پس از مرگ ناپلئون بناپارت، بانی فروش کتاب‌هایی شد که امپراتور تبعیدی فرانسه همراه با خود به جزیره سنت‌هلن برده بود.
برپایی حراج‌های موسساتی نظیر سادبی، کریستی و بونامز یکی از عوامل تاثیرگذار بر بالا رفتن قیمت آثار هنری در بازارهای جهانی هنر بوده است.
آثار هنری ایران و خاورمیانه از سال 2005 مورد توجه کارشناسان این حراجی‌ها قرار گرفت تا آنجا که هر سه موسسه یادشده نمایندگی‌هایی در امارات متحده عربی تاسیس کردند.
این نمایندگی‌ها به طور ادواری و در فواصل معین زمانی، آثار هنرمندان خاورمیانه را عرضه کردند. آثار هنرمندان ایرانی با قیمت‌های بالا، رکورد بازار هنر ایران و گاه بازار این حراجی‌ها را شکستند.
سال گذشته، مجسمه «دیوار» پرویز تناولی به قیمت دو میلیون و 841 هزار دلار در حراج کریستی به فروش رفت و رکورد گران‌ترین اثر فروخته شده در شعبه دوبی این حراجی را به نام خود ثبت کرد.

خروج آثار ایرانی از حراج آبان‌ماه کریستی

پس از حراج ساتبی که در آن آثار بسیاری از هنرمندان ایرانی به فروش رفت، حراج كریستی، چهارم آبان با حضور 41 هنرمند ایرانی در هتل الجمیرا دبی برپا می‌شود.
تنها یک هفته مانده برگزاری این حراج، روزنامه فاینشنال‌تایمز در گزارشی اعلام کرد که مجموعه‌ای از آثار ایرانی‌ها به دلیل نامشخص بودن نام فروشندگان و بی‌اطلاعی صاحبان آثار از فروش آنها، از حراج کریستی کنار گذاشته شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی کریستی هم در همین رابطه اعلام كرده است که آثار باقی‌مانده در این حراج، از سوی دو مجموعه‌دار آمریکایی به نام «اریک و شیلا (آذری)» که بین سال‌های 1329 تا 1349 صاحب یک گالری در تهران بودند، ارائه شده است.
نقاشی-خط سه‌لته‌ای از محمد احصایی با قیمت پایه 350 تا 500 هزار دلار، علاوه بر آن كه گران‌ترین اثر این حراج است، روی جلد كتاب كریستی هم چاپ خواهد شد.
موسسه کریستی، یکی از بزرگ‌ترین موسسه‌های حراج آثار هنری است که سال 1766 توسط جیمز کریستی در شهر لندن تاسیس و در اواخر دهه 90 به شرکتی با سهامی عام تبدیل شد و فرانسوا پینو فرانسوی مالکیت آن را برعهده گرفت.
http://www.mardomak.org//

هیچ نظری موجود نیست: