۱۳۸۹ آبان ۵, چهارشنبه

آماده كردن گياهان براي فصل سرما


با وزیدن نخستین بادهای پاییزی بسیاری از گیاهان خود را برای فصل سرما و به خواب رفتن آماده می كنند اما برای این كه گیاهان بتوانند خوابی آرام را تجربه كنند قبل از آن باید كارهایی انجام داد تا با پایان فصل سرد دوباره زندگی با كیفیتی را شروع كنند، چون آدم های اهل فن می گویند پاییز شروعی است برای داشتن باغچه ای زیبا در بهار.
گام اول هرس كردن و پاكسازی گیاهان است، زیرا بیشتر آفت ها و بیماری ها از باقی ماندن قسمت های خراب و زائد گیاه در زمستان به وجود می آید، یعنی آفت ها درون گیاه و خاك رخنه می كنند و باعث بیماری آنها می شوند. بنابراین ضروری ترین كار، هرس كردن گیاهان و حذف قسمت های مرده و بیمار آن است.
پس اگر در خانه تان باغچه ای پر از گیاه دارید به این نكات توجه كنید:

حذف كامل گیاهان و سبزیجاتی كه عمرشان تنها یك سال است و در سال بعد دیگر سبز و زنده نخواهند شد، كندن برگ های مریض و از ریشه درآوردن علف های هرز و سرانجام تغذیه كردن باغچه با مواد و كودهای مغذی.
اما اگر به جای باغچه، گلدان در خانه نگه می دارید، باید آنها را نیز برای فصل زمستان آماده كنید. بیشتر گلدان ها در زمستان براثر سرما ترك می خورند.برای جلوگیری از یخ زدگی گیاهان و ترك خوردن گلدان ها، روی آنها را با چند لایه نایلون بپوشانید. همچنین از آنجا كه در پاییز و زمستان رویش گیاهان متوقف می شود از آبیاری و كوددهی زیاد به گیاهان خودداری كنید.شما می توانید قبل از انجام این كارها خاك گلدان ها را با مواد طبیعی و سالم تغذیه و ترمیم كنید. چون اگر در پاییز این مواد را به خاك بیفزایید، فرصت كافی وجود دارد تا مواد كاملا در خاك نفوذ كنند.
در این میان حفظ درخت ها و درختچه ها از آفات احتمالی نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا پاییز زمان بسیار مناسبی برای حفاظت آنها از آفات بالقوه ای است كه ممكن است در اوایل بهار فعال شوند. معمولا برای این كار از مواد حشره كش مخصوص و تزریق آن در خاك استفاده می شود. این مواد از طریق ریشه گرفته می شود و تاثیر آن برای ماه ها باقی می ماند.
منبع : jamejamonline.ir

هیچ نظری موجود نیست: